{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.753 visninger | Oprettet:

Skal vi sige undskyld {{forumTopicSubject}}

Skal vi sige undskyld i Vesten for, at vi har demokratisk styrer
Skal vi sige undskyld for vi har et sundhedsvæsen, hospital og lægehjælp
Skal vi sige undskyld for de dør af sygdom og sult i Afrika
Skal vi sige undskyld for, at de har børnearbejder i den 3. verden
Skal vi sige undskyld for, at der er borgerkrige rundt omkring
Skal vi sige undskyld for, at vi kan spise os mætte
Skal vi sige undskyld for, at vi har ordnede forhold på arbejdsmarkedet
Skal vi sige undskyld for, at vi har en anstændig løn, vi kan leve af
Skal vi sige undskyld for, at vi har et velfungerende samfund
Skal vi sige undskyld for, at vi har været i stand til at kæmpe for det samfund vi har i dag

Og der er sikkert meget mere, jeg mener ikke vi skal sige undskyld for noget som helst, men andre mener måske, hvorfor vi har et godt samfund er på bekostning af andres elendighed, jeg mener vi her i Norden har kæmpet for de goder/samfund vi har.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal vi sige undskyld
  • #7   30. jan 2017 Nej vi skal ikke, hvorfor i al verden skulle vi sige undskyld for vores forfædres kampe for gode forhold i Danmark,
    Den velstand vi trods alt har i dag skyldes dem der arbejdede i 50 timer om dagen nogen gange mere for at vi skulle arve en god tilværelse,
    Fagforeningerne hjalp folk med at få deres ret imod systemet, og en ordentlig, acceptabel løn,
    Vi har også selv bidraget med at bygge velstanden op, så vores børn har det godt i dag, de fleste af os har bidraget, og jeg vil istedet for være stolt over mit eget bidrag.
    Ingen undskyldning herfra. Med venlig hilsen en stolt Dansker. smiley


  • #8   30. jan 2017 Nogen, der så Deadline Søndag?
    Samme emne.


  • #11   30. jan 2017 Det er en smule komisk.I dag vil vi gøre næsten alt for at holde fremmede ude af landet.

    I gamle dage drog vi ud og fangede eller købte dem, og slæbte dem hjem.!


  • #13   30. jan 2017 Nej vi skal ikke sige undskyld, men måske med en enkelt undtagelse, at det ikke er lykkedes os at tæmme det kapitalistiske system bedre, som nok har største delen af skylden for den globalisering vi alle lider under.
    Ja og så måske også for vores valg af politikere der nok kunne være bedre.


  • #14   30. jan 2017 Rudolf.

    Det var vel ikke så mange sorte slaver der blev slæbt til Danmark, eller hvad?

    De gjorde mere gavn hvor de var.....

    Men måske var det en idé at indføre slavehandel igen, så kunne de gøre gavn for føden.... Har tit drømt om at se en muslimsk kvinde uden tørklæde.


  • #16   30. jan 2017 #10
    fedte deadline har aldrig genudsendelser.
    Dem ser jeg heller ikke, vælger selv på computeren.


  • #17   30. jan 2017 Ha ha Fedte, du lyder som om du har jetlag stadigvæk, du er godt nok træt af dit fædreland hva smiley smiley Nå men vi skal nok få dig aklimatiseret og i godt humør, hvad er venner ellers til. smiley smiley

  • #21   31. jan 2017 #18, Nå Fedte, jeg kangodt forstå at du er ked, når man ved at hunden bare sidder der og venter, den kan du ikke forklare dig med en undskyldning, men jeg ved at du har sørget for at den bliver passet. smiley smiley

    # 19, ja Ole jeg mener også at vores krigsmaskine er som en dråbe i havet, Sørgeligt . Og så går der alt for mange penge til det, plus ødelagte unge liv, og lige lidt hjælper det. smiley smiley smiley


  • #22   31. jan 2017 #8 - kunne du ikke skynde dig at finde den udsendelse og sætte den her ind, hvis det er samme emne, jeg så desværre ikke denne udsendelse, mit emne springer ud fra noget andet.

    Og så har du nok også en mening om emnet smiley


  • #23   31. jan 2017 #19 - jeg synes, vi snart i enhver debat får ørerne tudet fulde med, at det er vores egen skyld det hele, derfor min tråd, det er os her i Vesten/Norden, der har ødelagt alt den elendighed vi hører om så snart vi tænder og åbner for div. nyheder og andet.

  • #24   31. jan 2017 https://www.dr.dk/tv/se/deadline/deadline-tv/deadline-2017-01-29#!/17:58

    Lidt inde i programmet, interwiev med en forsker og bagefter lidt debat med nogle gode pointer fra især nej sigeren synes jeg.


  • #25   31. jan 2017 Nu er jeg en fuck'en polak afstamning så jeg har ikke noget at skulle undskylde - samt jeg ikke har stemt på de partier som elsker at landet oversvømmes af terrorister.

  • #27   31. jan 2017 ja vi kan molak mak mak mak smiley

    Jeg kender en som ikke syntes vi gør det godt nok og helst ser at alle er lige dumme,lige fattige, lige idioter - faktisk forære dem hele vores samfund.


  • #28   31. jan 2017 kan vi undskylde mere?

    Undskyld vi er med til at nakke
    Undskyld vi er med til at tage
    undskyld vi er med til at bage rævekager
    undskyld vi er dumme og hopper på Irak
    undskyld vi er dumme at tro vi gør en forskel


  • #30   31. jan 2017 Vi skal tilbage til den humanitære i stedet for den krigsførende..

  • #35   31. jan 2017 Interessant at man hele tiden skal høre ordet "vi".... Er det debatøren og hans bændelorm, der er "vi"?
    Jeg tror lige pt. at mange amerikanere ville blive kede af at høre "vi" eller "i", har stemt Trumph ind.
    Jeg er ikke i et "vi" land, jeg er i et demokrati, og der hedder det "vi" og "i".

    Jeg var heller ikke født da der var slavehandel, om mine forældre kom til at tilhøre den danske middelklasse, pga. sukkerplantager i dansk vestindien, vil jeg lade stå hen i det uvisse.


  • #36   31. jan 2017 #32 - Ole, så den store tilstrømning til Europa vi har oplevet af flygtninge siden 2. verdenskrig skyldes alene Danmark eller ?? - skulle det ikke have været til USA de så skulle flygte, de har da været mere præsenteret i Mellemøsten end Danmark.

  • #39   1. feb 2017 Under Sadam i Irak var der flygtninge nemlig kurdere hvor Sadam forfulgte dem og gassede en hel landsby.

  • #43   1. feb 2017 er det noget der klæber godt? smiley

  • #45   1. feb 2017 Fedte

    Det er farligt som polak at blive jaget, for jeg skyder, og overlever man så skyder jeg igen. smiley smiley


  • #49   1. feb 2017 jeg spiser altid Musli om morgenen så slipper jeg for det resten af dagen smiley

  • #51   1. feb 2017 ja fedte jeg er våbengal smiley

  • #55   1. feb 2017 claus

    Har en Glock27 og en Galil Sniper som pt. er i Israel hos familien, Galil har en rækkevidde på 1000 meter som præcision


  • #58   1. feb 2017 nej da fedte

    I min tid som snigskytte har jeg aldrig slået nogen ihjel som ikke har fortjent det. smiley


  • #63   1. feb 2017 Claus

    Glock27 er en lille fed våben mest af plastik men rekylen er minimalt så den er ekstrem præcis - det er derfor at den bruges af IDF(israli defens force)


  • #70   1. feb 2017 claus

    Forstår jeg godt mange har netop ytret ønske om at prøve min Glock27 men den er i Israel hvor jeg bruger dem samt min Galil sniper - fedt at bruge en hel dag på udfordringer prøvelser på en bane op til Libanon...

    Det møg der bruges i skydeklubber er 7.65 som jeg har oplevet går i lås - sådan noget bras, en Glock går aldrig i lås som jeg har oplevet det.


  • #73   1. feb 2017 fedte

    NU er Otterup berømt for kvalitet så den er ikke indbefattet af min kritik


  • #75   1. feb 2017 et godt øje at kunne fyre 25 skud af i samme hul

  • #77   1. feb 2017 claus

    har du våbentilladelse?


  • #83   1. feb 2017 ja da fedte hold vejret når du skyder - slap af og være et med patronen.

  • #86   1. feb 2017 er mere for min Galil Sniper ¨på 1000 meter



    profilbillede
  • #90   1. feb 2017 fedte

    Det er derfor den er i Israel- hvor den er købt og byttet væk med en ar 15 og en us millitær


  • #91   1. feb 2017 ja Claus

    Det er et fedt våben som jeg elsker for dem præcision og vægt og træfsikkerhed.


  • #92   1. feb 2017 fedte

    Du kan ikke af normale kanaler købe en Galil Sniper i Danmark eller bruge den da det er et automatvåben


  • #94   1. feb 2017 claus

    Muligheden er at tage med mig til Israel, men det kræver at du henvender dig til den Israelske ambassade for at blive sikkerheds godkendt til at kunne komme på IDF anlæg.



    profilbillede
  • #96   1. feb 2017 Ole

    Den tid er forbi for mig for længe siden så det er ren fornøjelse og ser ingen grund til at skyde nogen i Israel.


  • #98   1. feb 2017 Nu har der været utallige mord med køkkenknive herhjemme er det så også mordvåben?

  • #101   1. feb 2017 Ak ja i drenge og jeres legetøj, skal i ikke sove engang imellem. Sikke i kan he he. smiley smiley smiley smiley

  • #102   1. feb 2017 Nej, Kisser, om natten leger vi smiley smiley - hurra for drengene, de bliver aldrig for gamle til at lege smiley

    Men når det så er sagt - Er det vores skyld, at de dør af sygdom og sult i Afrika ?? - vi får jo skyld for meget.


  • #103   1. feb 2017 #11 - Rudolf, det kan du bare ikke sammenligne, det var da slet ikke i den målstok, vi har i dag, men jeg ved godt, du er positiv smiley

  • #104   1. feb 2017 Ole

    Jeg forsvare ikke muslimers myderier - jeg siger bare at min tid er forbi og andre må tage over. - nu vil jeg bare gå og hygge rundt om i Mellemøsten og besøge venner og familie i Israel.


  • #105   1. feb 2017 Og så vil du kun myrde engang imellem smiley smiley

  • #107   1. feb 2017 Jeg burde nok være en bedre Tovholder, men jeg er ikke oppe om natten. Jeg synes heller ikke, det gør så meget med lidt "pjat" bare der kan vendes tilbage til emnet, det plejer at lykkes.

    Og så ved du godt, at jeg altid er glad for dit input, så kan du ikke bare springe de natlige indlæg over, for jeg synes, der er flere seriøse indlæg her, der fortjener opmærksomhed ift til emnet smiley


  • #108   1. feb 2017 Nej Jetset

    Jeg er meget fredelig nu, uden at tænke på eller se mig tilbage..fedt liv nu.


  • #109   1. feb 2017 Jeg forstår ikke lige!! Torben? hvad for udgydelser?

  • #112   1. feb 2017 110 - godt spørgsmål, Ole, jamen er det ikke det, vi får at vide, det er den vestlige verden der udnytter andre verdensdele herunder Afrika, det er vores skyld, de dør af sult og sygdom, vi har kun misbrugt befolkningen ved at bruge dem som slaver og udnyttet deres råstoffer.

    Dog glemmer de så, at vi er altid er de første med nødhjælp og indsamlinger i store mængder samt oprettelse af projekter med informationer om sundhed, prævention, skoler og meget andet, men lige meget hjælper det, skruen uden ende.


  • #114   2. feb 2017 Jeg skal nok vende tilbage med respons smiley

  • #115   2. feb 2017 Er det tredie verdenskrig herinde, f...... skydegale spamtosser smiley ?
    Hvad tror I emne opdelingen er lavet for.........................................
    Spamme tråden hele natten???????????????
    Jeg sender min personlige hacker efter jer, pas på derude !


  • #116   2. feb 2017 Citat
    "Så jo i mine øjne er Afrika udnyttet på det groveste. "
    citat slut
    Og smidt fra sig som en tom cigaretpakke.!


  • #117   2. feb 2017 kirstine

    Din personlige hacker er velkommen herinde - det kan jeg være ligeglad med samt at jeg selv er gammel hacker - det kan jo være at boomerang vender tilbage - men ked at du fik ødelagt din nattesøvn fordi der blev diskuteret et emne som du ikke var interesseret i .


  • #118   2. feb 2017 Nu snakker man om at et våben skal være så kraftig som mulig og de andre kaldes tøser - det her Clint Eatwood dur ikke når der handles. Man bruger jo heller ikke en AR 15 i bykrig.

    Så hellere et meget kortere våben hvor reaktions parathed er meget hurtigere.


  • #119   2. feb 2017 Mon ikke al den våbensnak fortjente sin helt egen tråd.

    Man siger ikke undskyld med våben i hånd.


  • #126   2. feb 2017 SÅ STOPPER I BARE MED ALT JERES FNIDDER - OG JEG BEDER JER OM, AT KOMME TILBAGE TIL TRÅDENS EMNE, TAK smiley

  • #132   2. feb 2017 Vil du gerne være sød at stoppe, Fedte, nu skal der ikke vades mere i spinaten - jeg henviser til oplægget i tråden, og vil mene, at du også har en mening om trådens emne, seriøst. Tak.

  • #133   2. feb 2017 Polysl, problemet er O.T., ikke nattesøvnen. Jeg gider da ikke læse om våben, slet ikke om natten.
    Hvorfor laver I ikke en våbentråd?
    Det forstår jeg ikke.


  • #134   2. feb 2017 Så Så drenge, jeg vil støtte op om jetset her, selv om det på ingen måde har berørt mig at i snakkede hele natten om våben, så har de tre herrer der er utilfredse ret i at det ikke er nødvendigt at fylde op i et andet emne..
    Hvis vi lige forestiller os at man gerne vil følge op og se de forskellige meninger. så virker det altså irriterende at man skal skrolle igennem en masse snak om våben, som kun interesserer et bestemt forum smiley

    Hvad jeg ikke forstår er, hvorfor opretter i ikke bare et nyt emne og leger hele dagen og natten med, der mangler alligevel initiativ her på Baboom, i kan jo åbne jeres helt egen gruppe om våben, IDE ? smiley


  • #136   2. feb 2017 Nej Claus, vi gider ikke tærske langhalm på det som man siger, Det er en rigtig god ide med en speciel Sniper tråd. smiley

  • #137   2. feb 2017 Jetset, hvis du snakker Africa så kan du vel ikke være andet end enig i, at Europas lande brugte Afrika som kolonier m.m.
    Så jo vi har brugt dem som slaver og her er USA også stor forbruger af slaver. Jr. Ole S


    Ja, men hvor længe skal den historie være aktuelt, jeg mener vi må se at komme videre.

    Og skal vi idag af med noget af vores kemiske affald, så modtager Afrika masser mod betaling.

    Det er jeg bestemt også imod, synes ikke det er OK.

    Og se hvordan vi har ført krig mod Sadam og andre ude i den del af verden, hvor muslimerne bor, men en diktator som Mugabe der har ødelagt Zimbabve ham sender vi hjælp til.

    Det er hovedrystende, hvad der sker i Zimbabve, det er jeg enig i, og jeg er for, at Sadam fik hovedet af. Jeg mener stadig, at det er noget vi skal stå sammen om, at udrydde modbydelige diktatorer - men det er en stor opgave for verden er fuld af primitive stater, hvor diktatorer bliver "født", det ville aldrig finde sted i lande, hvor vi er veloplyste.

    Så jo i mine øjne er Afrika udnyttet på det groveste.

    Det dumpning af farlig affald finder det stadig sted ??, jeg kan huske, da det var oppe i medierne, men jeg kan ikke huske, hvad det endte med.

    Det er rigtigt, at Afrika er blevet udnyttet, men jeg synes også, vi må efterfølgende have med, at vi også har givet oceaner af støtte i hjælp af så at sige alt muligt, så det må være en undskyldning ??


  • #139   2. feb 2017 Jo kolonit5iden var en st5or vestlig udnyttelse af Afrika med flere områder.
    Herunder Mellemøsten som havde/har olie, som vi gerne vil have fingre i.
    Dem skylder vi ikke en undskyldning, for den klan de ikke bruge til noget.

    Derimod kunne de have noget uddannelse til gode + lidt rerspekt, som vi burde have vist dem dengang vi herskede der.
    I stedet gør vi vrøvl nu de kommer som flygtninge. Vores velstand bygger i høj grad på deres undertrykkelse.


  • #140   3. feb 2017 Mit forslag er at lukke denne tråd for yderligere indlæg.

    NB. Jeg har ikke skrevet noget indlæg om slaver og spammer ikke, i hvertfald ikke i min egen opfattelse.

    Bemærk venligst at der er forskel på små og store bogstaver.


  • #141   3. feb 2017 ja hvor langt skal vi gå tilbage? da vi opgav koloniseringen så brænde man alt af samt man smed europæiserer ud af Afrika som faktisk var dem som drev tingene - senere er det krig og krig og jeg vil påstå de er total dumme at fjerne hele grundlaget for et samfund til fordel for at kriges om områder og ressourcer.

    Jeg mener ikke at det er pga. kolonisering at vi har flygtninge i dag men lokale stridigheder som faktisk burde rage os en papskid. Man laver en pumpe station til vand - og 14 dage er der ikke en mursten tilbage, man giver mad som stjæles af militante grupper - der er brugt fantisi milliarder på et lorteland som kun her en brik i knolden at maden kommer forbi hytten.


  • #143   3. feb 2017 #138 - Alis, jeg mener også, at hjælpen er uden mening, mange steder i Afrika, de er bare så primitive og det er vel ikke Vestens skyld. Vi skriver 2017 og jeg mener ikke, at vi kan bruge historien til noget, de mennesker der blev udnyttet dengang er forlængst døde, men jeg mener, de slet ikke kan tage imod hjælpen og vejledningen i at få det nemmere og bedre, de lever mange steder steder, som dengang for 200/300 år siden, så spørgsmålet kunne være, skal vi lade dem leve sådan, for de har tilsyneladende ikke lyst til at komme videre.

    Ja - hvor pengene ender, nok i de forkerte hænder, derfor giver jeg heller ikke noget, det er håbløst. Der har været samlet ind sendt nødhjælp, oprettede projekter af alle mulige slags - og de vil ikke tage imod, det er skruen uden ende. Hvis hjælpen gavnede, ville jeg gerne bidrage med en sum, men jeg vil ikke være til grin, jeg mener ikke vi skal sige undskyld, jeg mener ikke sådan en gammel historie, skal være en undskyldning for, at de ikke vil tage imod læredom.


  • #144   3. feb 2017 #140 - Ole, jeg læser altid dine seriøse indlæg, så du er altid velkommen smiley

  • #145   3. feb 2017 Jeg mener ikke at det er pga. kolonisering at vi har flygtninge i dag men lokale stridigheder som faktisk burde rage os en papskid. Man laver en pumpe station til vand - og 14 dage er der ikke en mursten tilbage, man giver mad som stjæles af militante grupper - der er brugt fantisi milliarder på et lorteland som kun her en brik i knolden at maden kommer forbi hytten. Jr. Polysl.

    Jeg er enig i, at det ikke er pga koloniseringen at vi har flygtninge i dag, det er det rene vrøvl, men jeg har opgivet at respondere på det, for jeg får nemlig ikke respons tilbage, det er ikke en måde at debattere på.

    Der er mange borgerkrige i Afrika, den ene afløser den anden og korruptionen er enorm, sådan noget finder kun sted i primitive uoplyste lande befolkningen imellem, det ville aldrig finde sted i Norden eksempelvis.


  • #147   3. feb 2017 #146 - Vi kan godt diskuttere skattely og udnyttelse af billig arbejdskraft.

    Hvad ville der ske, hvis jeg siger: Noget for noget ?? - Her mener jeg, at det er en Win Win.

    Ville du rejse til disse verdensdele uden at få noget ud af det, har du så mange ressoursser, at du ikke behøver at fået noget ud af det økonomisk ??

    Og billig arbejdskraft, ja, men ift hvad ?? - Hvis ikke vi oprettede arbejdspladser i Afrika, Mellemøsten, Fjerne Østen, hvad havde de så, at leve af, vi skal se det i den rigtige målestok, jeg mener, dette også er en form for hjælp, havde vi ikke diverse produktioner, så var der ikke nogen muligheder for reelt indtjening, kun at stjæle, prostitution og tømme lodsepladser.

    Jeg mener, det er langt værre.


  • #149   3. feb 2017 De levede udmærket før Vesten fik travlt med at indføre vores systemer i deres verdensdel. De levede af og i naturen, og de passede godt på den. Jr. Alis.

    Ja, og det gør de stadigvæk, derfor er vores indsamlinger og andet hjælp nytteløs, de er og bliver naturmennesker, stenalderstadiet. Lad dem være i fred.


  • #156   3. feb 2017 Jo de er sorte af helvede til fordi de drikker for meget kaffe og så har flere ikke en legoklods at flytte med. smiley

    Der må også være en grund til at man bygger solcenter bare ikke i Afrika og alligevel ser jeg afrikanere i solcenter.



    profilbillede
  • #162   3. feb 2017 Alis.
    Kender intet til de indlæg du påstår jeg jeg har skrevet.


  • #163   4. feb 2017 Nej vi skal ikke siige undskyld til de gamle kolonier. Hvad skal/kan de bruge det til.?
    Men for nu at blive ved emnet bør vi erkende at vore forfædre, ikke var helt så uskyldige, som vi hævder at være.
    Vi danskere var i hvert fald godt med. Vi havde koloniseret Vestindien og manglede noget arbejdskraft, som vi hentede i Afrika. Enten købte vi dem eller fangede dem selv. Og så gjorde vi dem til slaver i sukker plantagerne, hvor de tjente styrtende med penge til deres danske ejere.!
    Til sidst gjorde slaverne oprør og Peter von Stolten valgte at slippe dem fir.Og så havde vi ikke noget at bruge hverken dem eller øerne til.Så vi solgte dem til USA for en klatskilling. Så var de bare til besvær.
    Og vi var ikke de eneste. Samtlige ”Hvide” lande gjorde noget tilsvarende for derefter at kolonisere næsten resten af verden for at udnytte deres råstoffer ved hjælp af befolkningerne der næsten blev behandlet som slaver Indtil også de gjorde oprør.
    I USA drev man de indfødte i reservater, hvis ikke man bare slog dem ihjel. Efterhånden er det dog lykkedes for nogle af Indianerne, at blive integreret i indvandrenes verden.
    Englaqnd som en af de største koloniherrer plantede et flag på den Austraqlske ø, for det var et godt fjernt sted at deportere Englands egne underklasse til.Småtyve blandet med mordere og andet pak, kom derover. Og de har klaret sig rigtig godt, på bekostning af de indfødte Aboriginere, der måtte klare sig selv i smågrupper i buschen.
    Havde vi så lært dem lidt om demokrati var det nok ikke gået så galt. Men det eneste vi var i stand til at lære fra sig, var den stærkeres ret. Det eneste vi kendte til selv.!!
    Jamen jamen det var jo tiden der var sådan. Det er ikke vores skyld. Nej, men burde vi ikke forsøge at rette op på fortidens fejltagelser, nå de er så tydelige.
    Står der ikke i biblen: ”.Fædres synder skal nedarves i tusind led” Nå så kristne er vi heller ikke.???

    Men nej, vi skal ikke sige undskyld til nogen. Det kan vi ikke engang selv bruge til noget.


  • #164   4. feb 2017 #162 - Ole S - jeg kan godt forstå, du er forvirret, for der er også en anden ole S i tråden, læg mærke til, hvordan det skrives, nu er der heldigvis et personligt billede på hos dig, deri kender jeg forskellen med det samme smiley

  • #165   4. feb 2017 Rudolf.

    Jeg kan tage fejl, men mener det hedder "Fædres synder nedarves til børnene", og ikke i tusinde led, men måske står det flere steder i biblen... I dount Know.


  • #166   4. feb 2017 Jeg synes heller vi kan bruge historien til noget ift emnet her, der er jo sket meget siden da, det har så bare ikke rigtigt haft den tilsigtede indflydelse på noget i Afrika, lad dem leve, som de vil, ingen kan lave om på naturmennesker.

    Og jo, jeg bliver ikke mindre af at sige undskyld og i nogle tilfælde, synes jeg en undskyldning er på sin plads, men bare ikke i forhold til Afrika.


Kommentér på:
Skal vi sige undskyld

Annonce