{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.282 visninger | Oprettet:

Hvornår er man dansk {{forumTopicSubject}}

Her er Støjbergs svar.

DR har i to uger sat fokus på den gode og den dårlige integration, og satte torsdag aften punktum ved dette med programmet ’Hva’ nu minister: Inger Støjberg i stolen’. I programmet gav 100 almindelige danskere deres bud på, hvordan vi løser integrationsudfordringerne i Danmark.

Men inden debatten gik i gang, så stillede værten, Kåre Qvist, ti spørgsmål til den danske integrationsminister, der alle begyndte med ’er man dansker, når…’, som Inger Støjberg skulle svare ’ja’ og ’nej’ til.

Det lykkes dog ikke Inger Støjberg at følge værtens retningslinjer, da hun op til flere gange svarede ’ja, men…’.

Nedenfor kan du se de ti spørgsmål og Inger Støjbergs svar til dem:

Skal man have dansk pas for at være dansk?
Inger Støjberg: Ja.

Skal man kunne tale dansk for at være dansker?
Inger Støjberg: Ja.

Kan man støtte tanken om et muslimsk kalifat og være dansk?
Inger Støjberg: Nej.

Kan man nægte at lade sine børn spise frikadeller i børnehaven på grund af religion og være dansk?
Inger Støjberg: Ja.

Kan man nægte at give hånd til kvinder og være dansk:
Inger Støjberg: Nej

Kan man bære burka og være dansk?
Inger Støjberg: Ja, men…

Kan man bære tørklæde og være dansk?
Inger Støjberg: Ja, men…

Kan man bede til Allah fem gange i døgnet og være dansk?
Inger Støjberg: Ja.

Kan man gå på muslimsk friskole, passe sine lektier, gøre alt du beder om, men ikke have nogle danske venner, og alligevel være dansker?
Inger Støjberg: Ja, men…

Hvis man har dansk pas og har boet i landet i 22 år, men ikke taler dansk og aldrig har haft et job. Er man så dansk?
Inger Støjberg: Så burde man ikke have været.

Kan man holde med Tyrkiet i en fodboldkamp mod Danmark og være dansker?
Inger Støjberg: Ja, det kan man godt.

Er du enig med Inger Støjberg ??

Kilde: DR


Kommentarer på:  Hvornår er man dansk
  • #1   4. dec 2016 Ligemeget med alle de spørgsmål der, muslimer blir aldrig dansk alligevel. Det er dem vi snakker om. Kinesere og jøder laver da ikke så meget ballade.
    Hvad f..... tar de alle ti fætre med til Danmark for når de ikke kan lide at være her.
    De kan da bare blive hjemme. Om jeg nogensinde forstår muslimsk tankegang, aldrig.
    Så er der de få som kalder sig danske, men er opdraget efter arabisk kultur, går tildækkede med påstår de er danske i sind. De kan tælles på en hånd, vil jeg vove at påstå.
    Måske synes de at de prøver, men jeg kan slet ikke se det eller acceptere det.

    Jeg ville hellere have at de ikke blev danske og accepterede det. Så var det nemmere at forholde sig til.
    Jeg er araber men har lov og ret til at bo i Danmark. Det er jo sandheden.


  • #2   4. dec 2016 Kirstine, jeg er enig. Jeg synes også det er lige meget med alle de ja/nej spørgsmål for arabisk mentalitet er som du skriver i sidste linie i dit indlæg #1. Jeg oplever heller ikke den mentalitet i andre nationaliteter.

  • #3   4. dec 2016 Netop det Kirstine nævner med andre landes borgere end muslimske, der bor her i Danmark, har jeg også tænkt på. Der er aldrig nogen der demonstrer og opponere mod vores levemåde. De arbejder og trækker ikke hele deres familie med til Danmark. Og hvis de gør så forsørger de sig selv. jeg har ikke noget imod den mangfoldighed det beriger vores land med, kun godt. Men hvis det indebærer at vi skal forsørge indvandrer der samtidig skal sætte dagsordenen og ændre vores levemåde, der står jeg af.


  • #5   4. dec 2016 Ja - og stegt flæsk med persillesovs smiley

  • #6   4. dec 2016 Er det et dansk fænomen ??



    profilbillede
  • #8   4. dec 2016 Det er ikke svært for mig at forstå, for uanset hvor jeg ville immigrere til, så vil jeg også forblive at være dansk.

    Men jeg er ikke sikker på, at det barn, der er født på GC er dansk, de muslimske børn, der bliver født i Danmark er danske smiley


  • #9   4. dec 2016 Kan man have dobbelt stats borgerskab?? smiley smiley

  • #11   4. dec 2016 #9 - jo, det er der noget om, som noget nyere, der kan søges om dobbelt statsborgerskab, bare man kan finde ud af det smiley

  • #12   4. dec 2016 Ja for jeg kan huske at polysl. nævnte at han både er statsborger her og i Portugal. så det må kunne lade sig gøre. smiley

  • #13   4. dec 2016 Man har ret til at kalde sig dansker, hvis man er født her. Men taler man mest arabisk osv lever kun i ghetto er man jo ikke dansksindet overhovedet.
    Det blander nogen sammen.


  • #14   4. dec 2016 Desværre er den vist god nok, dobbelt statsborgerskab skulle fremover blive muligt.
    Der snakkes meget om dem og os, ikke grund, for der går en global demarkations linje, med få undtagelser, mellem muslimer og alle andre folkeslag her på kloden.
    Generelt er der kun få muslimer der integrere og assimilere i de lande de bosætter sig i, med parallel samfund til følge, med henvisning til at deres tro forhindre dem i det.
    Derfor vil vi altid have mennesker der juridisk og per definition er dansk, men alligevel afskiller sig fra os andre med mange mil.
    Integration og assimilering er de to første og nødvendige krav til at man er dansk.
    Danmark har altid haft indvandring, forskellen er blot at tidligere kom man for di man syntes om landet og den måde vi lever på, nu har vi en ny type indvandring der kommer for at få del i den høje levestandard vi har og ikke mindst for at få livsvarig forsørgelse, hvad man jo har svært ved at fortænke dem i.
    Det har jo unægtelig givet en del problemer som langsomt men sikkert vil ændre Danmark og hele Europa på en måde som kun de færreste bryder sig om.
    Stakkels efterkommere, de vil næppe have høje tanker om os der lever lige nu, og som efterlader et langt mere problemfyldt samfund end det vi blev født ind i.


  • #19   5. dec 2016 Ja det lyder meget rigtigt Denise ---

    for det der med hvad man spiser skulle være afgørende
    - så er der da vist mange , der enten er europæer eller "bare" verdensborgere -- for noget må de jo skulle være smiley -- burde vi skulle være smiley smiley


  • #20   6. dec 2016 #18 - så enkelt er det ikke der er også det fysiske.

  • #22   6. dec 2016 Det mener jeg heller ikke, Claus og accepterer dansk kultur og lovgivning, det har de velintegrerede gjort og de er velkommen, men vi mangler alt for mange.

  • #24   6. dec 2016 Ja, jeg kalder det omvendt racisme. Det er en primitiv tankegang og siger mig, at vi på ingen måder tænker ens. Jeg ville aldrig nægte at gå et sted, hvor man gerne så kvinder være tækkelige klædt, det ville jeg acceptere eller rejse.

  • #26   6. dec 2016 Ja, det må du nok sige, udover tvang, så optager de plads for dem, som gerne vil, det er spild af ressourcer og de burde sejle i egen sø, udvises.

  • #28   6. dec 2016 Jeg har lige hørt Bertel Haarder sige, at konventionerne er oppe til revision, det er også på tide, så det kan være, vi går en god tid imøde. EU hænger i en tynd tråd - vi er ikke enige i EU, det skal blive meget anderledes for ellers ser jeg et EU i opløsning.

  • #30   6. dec 2016 Jeg kan huske et indlæg fra Omar Marzouk hvor han påpegede at man ikke skal gøre en nationalret afstemning til noget politisk omkring det at være dansk.

    Her mit svar til ham:

    Steen Larsen · TietgenSkolen
    Omar Marzouk har altid fundet balancen i sine standup comedy s¨det er da fint han melder ud på sine vegne, Camilla Plum skal så lige harcelere imod at retten ikke er integrations venlig men hun er nok mere til hest -. Integrations venlig? Hvad har madvaner med integration at gøre>? jeg beder ikke muslimer i Danmark spise gris eller drikke rød sodavand og vifte med det danske flag eller for den sags skyld spise røde pølser..- De behøver ikke at ændre deres kultur bare de tangere lovene.

    Det er ikke muslimer jeg er bange for men danskere som har så travlt med at læse muslimer og prøve at tilrette det ene eller andet inden de mener kravet kommer - se! de er mere farlige.

    jeg er ligeglad med muslimsk kultur i Danmark og muslimer er nok også ligeglad med dansk kultrur for det er jo ikke kravet at blive danskere med alt hvad det omfatter og opgive sin egen kultrur.

    Det basale er bare at indgå i samfundet og være med til at bibeholde det skrabede service niveau som nok ikke kan bunde mere på linjen uden at drukne under stregen.


  • #32   6. dec 2016 Dobbelt stats borgerskab giver mig adgang til deres sundheds system - derfor,

    Da jeg har en ansættelse nogle timer om aften så følger der en sundheds forsikring med -


  • #33   6. dec 2016 En dansk statsborger skal kunne både skrive og tale på forståeligt dansk.

  • #35   6. dec 2016 Claus G

    Jeg bruger systemet på lovlig vis og for at det er mere smidigt for mig så er det nærliggende at have et portugisisk statsborgerskab. Skal jeg bruge det blå sygesikringskort med forudbetaling og dermed en senere refusion - det er for bøvlet - min måde er meget mere smidig.

    Aner ikke hvad nydansk Panama er?

    Er jeg bekvemmelig flygtning?
    ja jeg er Portugisisk statsborger i et samarbejde med EU og har et arbejde i Portugal fra dag 1 når jeg er der.


  • #37   6. dec 2016 Claus G

    Nu har jeg arbejdet siden 1974 dog med 6 mdr ledighed i hele mit liv, jeg har været klog til at sikre mig en pension så jeg efter mit valg kan gå væk fra det danske arbejdsmarked - dvs jeg er ikke til last for det danske system andet når jeg fylder 67 år hvor jeg officielt er pensionist - jeg gider ikke Danmark så hellere noget mere sydligt og det som jeg gerne ser som en fremtid. Min fremtid er ikke Danmark - det er for kedeligt.

    Jeg kan ikke lade være med at tænke at folk har så meget imod at man flytter til udlandet - jantelove pis - man skal absolut være i Danmark for at få ydelser, hvad fanden er det for tanker hos nogle. Kan det ikke være total ligegyldigt hvor man er?

    Med mit portugisisk statsborgerskab er jeg heller ikke til gene for den danske befolkning og på den bekostning kunne der måske give plads til andre.


  • #40   6. dec 2016 Hvad menes der med tvang, at uddanne sig med tvang?

  • #41   6. dec 2016 Annella

    Det var også et spørgsmål jeg kunne lide at få uddybet.

    Claus G

    Den pension jeg selv har optjent og nu har valgt at bruge har intet med udnyttelse af det danske system - det er stort set bare en opsparing som rigeligt dækker mig ind til jeg kan få en folkepension om 7 år. Så jeg kan ikke lige forstå det med at være bekvemmeligs flygtning og det at nasse på systemet i Danmark.


  • #43   6. dec 2016 ja annella

    Min arbejdsgiver en franskmand kender en advokat som jeg tilknyttes som sørger for at alt er på plads, for som ny kommen i et land er der en masse ting som skal falde på plads - det er også ham som sørger for min lejlighed med hensyn til udlejning i de år jeg ikke var i Portugal, Til tider var det som ferie bolig for turister andre gange på en 3 årig kontrakt men som ferie bolig giver jo mest -


  • #44   6. dec 2016 Der er nogle regler for EU mht at nyde sin pensionisttilværelse i andre EU lande. Men nu er briterne kommet i klemme, der er rigtig mange på solkysten og hele sundhedssystemet, kommer de til at betale dyrt for, da briterne har meldt sig ud af EU, så de regnes ikke mere for EU borgere.

  • #46   6. dec 2016 Det ved jeg ikke noget om, Ole, men det kan være Polysl gør. Min søster har her for nylig købt en villa i Sydportugal, men tænker ikke at blive portugisisk statsborger.

  • #53   6. dec 2016 Så vidt jeg ved skal man være bosiddende i Danmark for at få udvidet hjælp bedømt ud fra ens formue og indkomst - ellers er det kun grundbeløbet man får.

    Dog kan man få tilskud til ting som er indbefattet af sygesikringskortet i et andet EU land. Men om man bor i Danmark eller i et andet EU land ændre jo ikke noget - hvad er forskellen?

    Så jeg er faktisk ringere stillet i Portugal da de har en del brugerbetaling indenfor sundhedsvæsnet. Min Sundhedsforsikring gælder kun behandling og ikke gebyrer.

    Nu kan man ikke være kontanthjælp modtager i et EU land andet hvis det er for en periode på 3 mdr. som at søge job. Dvs. man skal tilmelde sig ledig i pågældende land.

    Claus G

    Jeg kan forstå du er imod at folk bor i udlandet og arbejder og får sin egen betalte pension opsparing med - hvorfor det?

    Jeg kan forstå du er imod at folk bor i udlandet og arbejder og får sin folke pension med - hvorfor det?


  • #54   6. dec 2016 Ronald

    Har du som mig arbejdet som en gal for at realisere din drøm om at bo i udlandet? Eller hvordan kom tanken?


  • #56   6. dec 2016 Ole S

    tja med hensyn til tillæg kan du have ret...det må jeg have kigget på, men nu er der 7 år til jeg bliver folke børge.


  • #58   9. dec 2016 Herlig tråd.

    Her kan man sige at den smukke svane pludselig blev til den grimme ælling, på grund af Een enkelt uoverensstemmelse. smiley

    i´ts a damn good cop of Coffee!!!


  • #59   10. dec 2016 For mig er det rimelig simpelt. Man er dansker, når man er født og opvokset i Danmark, forstår og respekterer de danske værdier og den danske lovgivning. For mig kan man ligeledes også være dansk pga. ens statsborgerskab, uden at skulle assimilere sig fra ens oprindelig nationalitet.

    Jeg græmmes, hver gang jeg hører sætningen: "Man er ikke dansk, medmindre ens forældre er ÆGTE danskere!" - Hvad definerer en ægte dansker? En, hvis stamtræ kun har danske rødder? Det kan de færreste vidst fremvise, hvis de lige tog et dyk tilbage i familiens stamtræ. Sammensatte familier (såsom kongefamilien) er for mig ligeså 'ægte' danskere, som jeg selv føler mig.


  • christina s
    christina s Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #60   10. dec 2016 Jeg er ikke racist , men kan ikke acceptere dårlig opførsel. Ekstrem religions tolkning , med respektløs opførsel til følge , overfor andre mennesker , synes jeg er at gå over grænsen.

  • #61   10. dec 2016 Jeg kan heller ikke acceptere dårlig opførsel eller kriminalitet - men det er altså uanset etnicitet eller religion!

  • #62   10. dec 2016 W.c.Fileds

    Sagde på den underfundige måde at jeg er ikke racist - jeg hader bare alle.


  • #63   11. dec 2016 #59 - Theresa - jeg er delvis enig. Når børn fødes i DK af asylforældre eksempelvis, så er deres børn "danske", men med en anden baggrund, uanset hvad, så kan de af gode grunde aldrig blive hel dansk, traditioner, gener, rødder er et andet sted og opdragelsen bærer præg derefter, det kan vi ikke komme udenom.

    Det er en kommentar til dit ÆGTE danskere.


  • #64   11. dec 2016 Arabisk kultur og opdragelse vil jeg aldrig kunne kalde dansk.
    Men mange muslimer gør det rask væk. Netop fordi de har fået lov til at bo her.


  • #65   11. dec 2016 Spørgsmål: kan man beholde sin kultur og stadig være dansker?

  • #66   11. dec 2016 Polysl.

    Svaret er både og, hvis du gør som jøderne og assimilerer dig, kan det "næsten" lade sig gøre, men det vil aldrig ske for muslimer.


  • #67   11. dec 2016 #65 I "gåseøjne" - det kan ikke blive til mere.

  • #68   11. dec 2016 Der er stor forskel på integration og assimilering....

    I dag snakker vi af bekvemmelighed kun om integration, bevidst om, at de bliver aldrig rigtige danskere.


  • #69   11. dec 2016 Der er vel også en del udenlandsdanskere i den store verden, eksempelvis Ole Henriksen, han bliver aldrig amerikaner, trods det han har levet der i snart en menneskealder, han er og bliver dansk.

    Jeg tror nu heller ikke, at Polysl bliver portugiser, uanset hvor meget han elsker Portugal, ham slipper vi ikke af med smiley


  • #70   11. dec 2016 Det er jo ikke nødvendigvis et problem at være araber, bare stå ved det, og overhold danske regler, og lad være med at kalde dig dansker.

  • #71   11. dec 2016 Jetset

    Du har ret, jeg bliver aldrig portugiser, men jeg gør til gengæld, elsker den portugisiske kultur som ikke er så mega fjern fra min kultur, jeg deltager i den, nyder den, og lader være med at sammenligne min kultur med deres.

    Set udefra skal man bare respektere kulturen man er i, deltage i den, glæde sig over den og stadig har jeg min kultur. Det er her at kæden falder af i Danmark at man fokuserer på at andre kulturer skal spise røde pølser og vifte med det danske flag - død forkert du kan godt have din kultur sideløbende med den kultur du er i. De er måske ikke god til dansk, jeg er så heller ikke perfekt i portugisisk men men vi finder alligevel en fællesnævner som sammensmelter min og deres uden at nogen skal gå på kompromis.


  • #72   11. dec 2016 Polysl, jeg har aldrig ment at de skal spise røde pølser eller svinekød, efter min mening må de spise lige hvad de vil, bare vi Danskere må få lov til det samme, og der kniber det jo lidt.

  • #73   11. dec 2016 Jetset - så ifølge din overbevisning af en 'ægte dansker', så bliver jeg aldrig dansker og heller ikke mine børn, fordi jeg gerne vil opdrage dem med traditioner fra begge kulturer?

    Kirstine12 - Hvad så hvis en med arabiske rødder føler sig dansk; må han så heller ikke kalde sig dansk? Må JEG så overhoved kalde mig dansker ifølge dig?


  • #74   11. dec 2016 Jeg er polsk afstamning, æder da gerne røde pølser men gider ikke vifte med det danske flag, stemmer pisser politiet af, er total uberegnelig men har en dansk pas men føler mig mere som Eu borger end dansk. Ligeglad med >dansk, 1 maj hvor kommu svinger deres lort, Meget i det danske samfund rager mig en papskid, Thorning, vi har for lidt flygtninge så lad os importere et par millioner - i får ikke i fremtiden en krone, alt er gået til den lorte indvandring som nogen mener er vores ansvar.

    Portugal vil aldrig blive muslims igen, men det gør Danmark, Sverige, Norge, tyskland,England for kolbøtter her arbejder uden de selv er klar over det for et kalifat. Vi skal blive bedre for at hjælpe flygtninge - 45 millioner er da rart at have i Danmark - hele Mellemøsten er evakueret og stadig har vi politikere som er så hjernedøde at de mener vi ikke gør nok.


  • #76   11. dec 2016 Ronald, det har jeg aldrig sagt, at det gør. Jeg siger da stadig med stolthed i stemmen, at jeg er dansker OG vietnameser. Intet galt i det. Dog synes jeg stadig, det er pudsigt, at nogle hævder, at man ikke 'må' kalde sig dansk - men de bestemmer heldigvis ikke smiley

  • #78   11. dec 2016 Jeg svarede nu også bare TS, nu emnet er op til diskussion. Om du selv ser det som at rode rundt i det, må du jo om.

  • #79   11. dec 2016 Theresa, du må kalde dig det du vil, men oplever bare at arabisk feks opdragelse er helt helt modsat af hvad jeg kalder dansk, og det virker bare mærkeligt at kalde det dansk.
    Og de fleste kan overhovedet ikke begå sig i danske normer.


  • #81   11. dec 2016 Kirstine12, det er bare fordi, det er det, du hører mest af i medierne. Det kan godt være opdragelsen derhjemme (selvfølgelig!) bærer præg af forældrenes kultur, men dagpleje, skole og omgangskreds former da en ligeså vel.

    Så Ronald, hvem har dog tisset på din grød?


  • #82   11. dec 2016 Jetset - så ifølge din overbevisning af en 'ægte dansker', så bliver jeg aldrig dansker og heller ikke mine børn, fordi jeg gerne vil opdrage dem med traditioner fra begge kulturer? Jr. Theresa.

    Kære Theresa - jeg tror, du har et ambivalent forhold til det, at være "ægte dansker" - hvorfor synes du, at det er så vigtigt ?? - nogle af de allerbedste til at integrere sig i et fremmed land er asiater, de går på med "krum" hals, lærer sproget og er flittige, alt ære respekt herfra.

    Men selvfølgelig har du en lyst til at lære dine børn også den kultur, hvor du har dine rødder, og det er bestemt heller ikke nogen fejl, jeg ville gøre det samme, hvis det var mig, der var kommet til at fremmed land, det skulle være kulturen og også sproget. - Det gør ikke noget, at vi beholder vores rødder, men det er det som gør, at helt eksempelvis danske kan vi så ikke blive.



  • #84   12. dec 2016 Jo Theresa, det er naturligt at du opdrager med begge kulturer.
    Nu tænker jeg så også lige på arabiske muslimske børn som er meget dominerende som ny kultur her i København og har været det i tyve år mindst.
    Der er flere boligområder som kun bebos af arabere og de taler ikke engang dansk går tildækket og signalerer mange i mine øjne udanske ting. Vil ændre de danske vaner til arabiske i skoler og offentlige steder, og kalder sig alligevel danske. De fleste lever af offentlig forsørgelse, men insisterer på at kalde sig danskere. Men de prøver ikke at indordne sig på arbejdsmarkedet. Opdragelsen gør at de ikke kan fungere der. Den er for fremmed selvom de har gået i dansk skole. Det hjælper ikke nok.
    . Og det blir dominerende, fordi der er kommet så mange på så kort tid. Uønsket af lokalsamfundet. Hele Nørrebro som havde en ganske bestemt dansk gammel kultur er forsvundet. Byrenoveringen gjorde lejlighederne så dyre at folk måtte flytte til forstæderne.
    De fremmede fik bolig tilskud og indtog de dejlige nye lejligheder forrest i køen.
    Kinesere, vietnameser, jøder og feks thailændere fører sig ikke sådan frem og forsøger stilfærdigt og med respekt at indordne sig i Danmark.
    Kan du følge mig her?


  • #87   12. dec 2016 # 85
    Jeg er ligeglad, de er så få at det ingen betydning har. Vi snakker jo ikke en halv million eller hvor mange muslimer der er kommet hertil.


  • #89   12. dec 2016 #87 Det handler jo ikke om mængden eller undertallet af folk med religiøs baggrund. Det var jo ikke spørgsmålet.

    Det gør det for mig, det lille antal interesserer mig ikke.


  • #90   12. dec 2016 Jo, Claus, de er og bliver danske, for de kender slet ikke noget til den islamistiske kultur, nogle får et kultur chok, men så er det for sent. Du behøver ikke at konvertere til islam, alle skulle være iflg Allah muslimer.

    En autentisk film: Ikke uden min datter, den giver et billede af, hvad det vil sige at være en tildækket muslimsk kvinde.


  • #93   12. dec 2016 Jeg kender også lidt til, og jeg kan sige, at denne autentiske film fortæller, som det er, jeg kender en kvinde, som er hoppet på den, og det tog hende 10 år at komme ud af et voldeligt ægteskab med en meget stor familie, hun var helt alene og hun kommer aldrig over det, det har været det værste hun nogen sinde har gjort.

  • #94   12. dec 2016 Er det dansk, at være muslim, det er ikke, hvad jeg forstår ved dansk, da jeg blev født var der ikke en eneste muslim i DK - så nej, det er ikke dansk at være muslim.

  • #97   12. dec 2016 Hvad er det så, Danmark er et kristent land.

  • #99   12. dec 2016 Hvad har det så været ?? - Her er noget jeg ikke ved !!!

  • #102   12. dec 2016 Er det 900-tallet, hold nu op. Danmark er et kristen land til stor irritation for nogen, dog ikke for mig.

  • #104   12. dec 2016 Jeg synes, der lige bliver blandet en hel masse sammen nu. Danmark er et kristent land, det kan vi ikke komme uden om og dermed er religionen kristent, det kan vi heller ikke komme uden om.

    Jeg ved ikke hvor meget forkærlighed du har til de nationaliteter du nævner, som er på dit stamtræ, jeg tror nu ikke, det er så mange, er min fornemmelse.

    Og at du ikke er medlem af folkekirken, det er jo ikke noget vi kommer i fængsel for, du har bare valgt at være ateist, eller konverteret til noget andet, men det er så ikke dansk.


  • #106   12. dec 2016 Man behøver ikke at tilbede nogen Gud på en "syg" måde, men det at have et ståsted og forhold til noget, mener jeg er sundt, faktisk mere end nogensinde før. Vi lever i en stresset tid og har brug for et rum, hvor ikke vi behøver at være stresset - en slags "pause" eller meditation uden kemisk medicin, det går jeg ind for.

  • #107   12. dec 2016 Jetset: Kære Theresa - jeg tror, du har et ambivalent forhold til det, at være "ægte dansker" - hvorfor synes du, at det er så vigtigt ??

    Det er som sådan ikke vigtigt for mig, men nu vi er i et forum, hvor udtrykket blev nævnt, ville jeg jo gerne høre, hvad der ligger bag. Oftest får jeg jo forklaringen, at det kun kan være folk med ærkedanske forældre, og til disse opfordrer jeg netop bare til at tage et kig på deres stamtræ og komme med et nyt modsvar.

    Men lige til dig, jetset, siger jeg tak for et uddybet svar, selvom jeg kun er delvist enig.

    Kirstine12: Der er flere boligområder som kun bebos af arabere og de taler ikke engang dansk går tildækket og signalerer mange i mine øjne udanske ting. Vil ændre de danske vaner til arabiske i skoler og offentlige steder, og kalder sig alligevel danske.

    Jeg er enig med dig i, at der er integrationen gået helt galt, men samtidig vil jeg dog hævde, at lige præcis de typer er de sidste, som vil kalde sig selv for danskere.


  • #109   12. dec 2016 #107 - det er bare OK - ingen siger, vi skal være enige om det hele smiley

  • #110   12. dec 2016 #108 - godt med erfaringer - men nogle mennesker behøver trække sig til specielle rum, naturen eller havet, det kan få tankerne til at flyde rette sted hen smiley

  • #112   12. dec 2016 Therese der tar du fejl, de synes ikke vi danskere gir dem lov til at være danskere, derfor blir de feks ekstremistiske og mere typisk arabiske. De blir holdt udenfor, de kan ikke få arbejde blir smidt ud af skolen og føler sig udenfor.
    Men de gør for lidt til fælleskabet selv og kræver vi danskere skal samarbejde med de arabiske normer, som de nu kalder danske.
    Det er så nogle grupper muslimer der fylder meget. Sikkert flere endnu klarer sig ok her. Man ser dem ikke så meget i medierne.


  • #113   12. dec 2016 jetset

    //citat
    men nogle mennesker behøver trække sig til specielle rum, naturen eller havet, det kan få tankerne til at flyde rette sted hen
    //citat slut

    Det er netop det jeg gør, pakker fiskestangen, pande, æg, mel, smør...

    Jeg har et specielt sted jeg tager hen til hvert år i April når der er en smule varme i luften. Forbereder bålet og smider linen ud, og beundre lyngen, snoen som kryber op på en sten for at få varmen, Min mis som bare løber frit og leger med bølgerne fordi den tror den kan kontrollere dem. Når den er træt hopper den op og bruger mig som dørmåtte, den skal også lige lege med poterne ved ilden - og hopper op igen med svedne poter og igen skal jeg være dørmåtte.

    Det sted har en meget høj pynt, vand, lyng og en fantastisk natur uden jeg nogensinde har mødt nogen - så jeg er heldig at have et sted for mig selv hvor jeg kan lade op og sætte hjernen på standby, en følelse af harmoni, et sted uden tanker bare ren nydelse.

    Jeg skal ikke være bange for at katten smutter for den vil altid være i nærheden af mig - det er mit sted uden telefon, uden kamera og andre elektroniske ting.

    Vi har alle vores måde at slappe af uden at skulle diskutere eller spekulere på om man er dansker - naturen er ligeglad hvem jeg er, den folder sig bare ud på den bedste dag på året.


  • #114   12. dec 2016 Der var engang, ja sådan starter alle eventyrene, og det var da også et eventyr land vi levede i, og det er ikke så forfærdelig mange årtier siden.
    Det var dengang alle var danskere, uanset hudfarve m.m. en skoleinspektør i Nakskov var så sort i sin hudfarve som man kan blive.
    Integration og assimilering kendte vi ikke til, for man kom ikke til landet uden at man ønskede at være en del af det.
    Så definitionen på at være Dansk er reelt simpel, det er man med mindre man selv gør opmærksom på ikke at være det.
    Og det er der mange der gør, kæfter man op i det offentlige rum på ens oprindelige sprog så er man ikke dansker, fører man sig frem og ønsker særrettigheder så er man det heller ikke, ja vi kan blive ved, er man mere kriminel end det danske gennemsnit, så er man det heller ikke.
    Diskussionen om hvem der er dansk er reelt unødig, dem der ikke er det gør selv.


Kommentér på:
Hvornår er man dansk

Annonce