{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.091 visninger | Oprettet:

Hjælp mine fisk dør ! {{forumTopicSubject}}

Jeg har et lille akvarium med nogle fisk eller vil sige der er snart ikke flere fisk de dør..

Jeg har 2 sugemaller
1 sneglespiser
2 sorte tetra

Som har lavet i 1.5 år ca. måske mere har fået dem af min far da han ikke ville have akvarie mere. og de lever sådan set helt fint..

men så her for 2 mdr siden købte jeg 5 blå Guramier og puttede i akvariet, men de er alle døde på nær en..
Hvad gør jeg forkert ?
Har købt nye fisk før hvor skiddet også bare døde efter noget tid..

Jeg renser ofte pumpen skifter vand 1 gang om mdr. ca.
De bliver fodret en 2 dage om aften lige hvad der kan være mellem 2 små fingerspidser og få 3 piller ( til mallerne og sneglespiseren) og så har de en dag hvor de ikke få mad og så igen 2 dage med mad o.s.v.

Hvad gør jeg forkert ? håber nogle kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp mine fisk dør !
  • #1   10. feb 2008 Mht. vandskiftet... hvor meget skifter du?

    Køber du de fisk fra samme sted? Nogle leverandører er bedre end andre.. store dyreforretninger m. fiskehold er som regel ikke et godt sted at købe fisk, da der er rigtig mange sygdomme osv..



  • #2   10. feb 2008 Dennis W: lige pt. har jeg ingen planter de døde da jeg beskar dem..
    Hvilke fisk er så nemme at holde ?

    Miss K. Over halvdelen af vandet..


  • #3   10. feb 2008 akvariet er på 50-60 stykker og skifter vand 1 gang om mdr. næsten helt i bund.

    Tim P: hvad mener du med hvor vandet vores vand er ?


  • #4   10. feb 2008 Christine W : Ok..så skulle det ikke være det..
    Men jaeh, jeg ville enten satse på ph værdien i vandet, der er forkert, fiskene er syge, eller temperaturen på dit vand..

    Hvor længe lader du fiskene vænne sig til vandet, inden du lukker dem 'fri'? Altså temperatur osv..?


  • #5   10. feb 2008 Vi har varmelegme (staves) og det står til 26 grader fik at vide det var det de ville have altså fiskene..

  • #6   10. feb 2008 Miss K. Gør som der står på den pose man få siskende i.. altså fylder vand fra akvareiet i posen med 30 min. mellemrum mener jeg kan ikke huske helt hvad der stå på posen..

    Ja kan ikke se at de fejler noget men er jo heller ikke ekspert =oD
    PH værdien kender jeg ikke men hvad skal den ligge på ?


  • #7   10. feb 2008 Tim P: Kan da godt være jeg skal prøve det..
    Har haft det i over 1/2 år..


  • #8   10. feb 2008 Uff... jaeh så ved jeg slet ikke..
    Er fiskene købt det samme sted??
    For så tyder det godt nok på, at det er sygdom..



  • #9   10. feb 2008 okay så det er enten vandet eller sygdom mine fisk har!
    Hvordan finder jeg ud af om de er syge, hvordan kan det ses ?


  • #10   10. feb 2008 Miss K: Har prøvet at købe dem 2 forskellige steder, har brugt den i silkeborg overfor Mac D og den i Tilst ved bilka..

    Tim P: Okay ved også at min far ikke altid gjorde det..


  • #11   10. feb 2008 Ellers er Guppy en super nem fiskerace! Den yngler også helt vildt og er sjov at have. Men plejer man ikke at sige, man ik må skifte mere end 1/3 af vandet ad gangen?

  • #12   10. feb 2008 Tim P: Okay jamen så må jeg jo prøve at skifte vandet som du siger !

    Er der nogle fisk som i vil anbefale at jeg køber ? næste gang jeg skal ud og købe fisk..

    Til alle: tak for hjælpen indtil vider...


  • Jacob P
    Jacob P Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
    #13   10. feb 2008 Du skal skifte vandet 30% af vandet 1 gang i ugen eller hveranden uge. Du må aldrig skifte mere, da der er salmiak fra deres afføring i det gamle vand, som holder miljøet rigtigt i akvariet. Dvs hvis du sjælden skifter vand er salmiak indholdet for stort i akvariet og det vil de fleste dø af, men gør du det for ofte, er det faktisk for rent til dem... derfor er en god hovedregel 30% en gang i ugen eller hver 10, dag.. (jeg gør det hver 10. dag og de har det super godt... for alle "nybegyndere" er det en god ide at kigge her:
    http://www.soehesten.dk/akvarie-akvarier.htm
    Gå ind på siden og kig i venstre kolonne i bunden, der er god hjælp at hente til alle...


  • #14   10. feb 2008 Der er flere faktorer der gør at det går galt for dig.

    1) dit akvarie er ALT for lille til så mange fisk. Tetraer og blå guramier kan slet ikke gå i så lille et akvarie.

    2) Du skal skifte vand meget oftere... især når du har mange fisk og ingen planter, samt fodrer tit. (mine får mad en gang om ugen).

    3) bliv bruger på www.akvariesiden.dk.
    der kan du finde mange gode oplysninger om fiskehold, og hvilke arter der egentlig egner sig til et 50-60 L akvarie.


  • #15   10. feb 2008 Til alle: Undskyld hvis jeg ikke får svaret personligt på det i har skrevet men blev lidt distrheret af Tim og Vip-Nataschas diskotion..
    men tak for alle svarene..

    Hvordan ungår man så alger ?

    Marie-louise J: For mange fisk tror du har misforstået noget har 3 fisk 2 maller og en sneglespiser.. det er da på ingen måde mange !
    Siden du har linket til lader desvære ikke til at virke..


  • #16   10. feb 2008 ViP: nu er mine fisk jo små så der er helt sikkert ikke for mange hehe..
    Når jamen så er det fordi mit lys står tændt for meget for det får ikke sollys..

    men tak for svarende alle sammen..
    Vælger at bruge linkene nogle har henvist til
    især det jacob P har linket til, det er bare super godt...

    har en fortsat god søndag alle sammen..


  • #17   10. feb 2008 ViP_ forstå jeg ikke står der da på den side jacob har linket til og de virker yders profesjonelle (staves)

    Men mange tak for svarene ellers..


  • #18   13. feb 2008 Helle A og Tim P: er enlig lige glad med hvem der har ret, synes ikke man kan sige at den ene har mere ret end den anden, det ene fungere måske godt for tim og ikke for helle og omvendt..
    Og hvem der passer sin dyr bedst synes jeg ikke vi skal diskutere, det kan ingen bestemme over nettet så det med hvem der gør det bedst og behandler sine dyr bedst holder vi væk fra dette indlæg.. =oD

    Jeg vil nu prøve at skifte vand 3 gange i denne uge har nemlig ferie så det kan jeg gå og nusse lidt med..
    Og der efter vil jeg prøve at skifte vand en gang om ugen, slukke lyset tidliger og se om ikke det kan hjælpe..
    Og så vil jeg købe nye fisk og en go sjat planter...
    Synes som jeg også har sagt at denne side er rigtig god, fik den længer oppe i indlæget og vil prøve at bruge det der stå der og det folk har sagt her og så finde ud af hvad der fungere bedst for mig.. Ellers mange tak for hjælpen. http://www.soehesten.dk/akvarie-akvarier.htm


Kommentér på:
Hjælp mine fisk dør !

Annonce