{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
514 visninger | Oprettet:

Juletråden {{forumTopicSubject}}

Jeg synes, vi skal have en juletråd - så jeg lægger ud med at ønske jer alle en

hyggelig 1. advent (måske lidt utraditionelt uden lys?)

Kommentarer på:  Juletråden
  • #1   3. dec Så er der tændt lys.

• #2   3. dec Da portvin høre jul til så skal jeg nyde en god en i aften...mit fødselsår.......

• #3   3. dec Om man kan lide det eller ej, så hører det julen og specielt advent til.

• #4   3. dec Ja, allerede jul igen igen igen, jeg synes, det er for tit, nu må jeg se, hvad jeg kan svinge mig op til, der er så meget ved julen, jeg slet ikke bryder mig om

Måske jeg lyder til at have en depression, nej det er ikke så galt, jeg er faktisk også ligeglad med nytårs aften, helt igennem er jeg nok røv kedelig

• #5   3. dec Gider ikke nytårsaften med al det knalderi - husk på den skal vare hele næste år.

• #6   3. dec Ja, og jeg synes det skulle være forbudt mht til vores søde kæledyr

• #7   3. dec Næ, vi skal da have skudt året ind, min Gizmo gemmer sig bare under sengen, det klarer han nok en gang årligt.

Knaldende og bragene skal skræmme onde ånder væk.

• #8   3. dec Det kan godt være, jeg er lidt kedelig, men fyrværkeri er flot, men jeg er aldrig udenfor, jeg vil ikke have en raket i hovedet.

Men hvorfor kan det ikke foregå offentligt, forstået på den måde, at kommunen sørger for fyrværkeri kl 24 og så højst i 15 minutter, slut prut finale, så sker der altså ikke nogen ulykker ift fyrværkeri

• #9   3. dec Ha ha ha....

Hvis Frank Jensen, begynder at bruge kommunens penge på fyrværkeri, så tror jeg der for alvor bliver ballade.
    Den er gal nok med bænke med lys i.

• #10   3. dec Nå, jeg tror, jeg er gået glip af noget, jeg har ikke hørt den med bænke og lys

• #11   3. dec reklame >>>ingen bænke uden lys >>>>>>>>>>>>

• #12   3. dec Julemåned og julelys - jeg synes også, dette har taget overhånd, folk er gået amok med lys, nu er det ikke bare et lille grantræ med lys i, nej nu er det fra sokkel til skorsten, det er bare alt for meget, hvis jeg bliver spurgt

• #13   3. dec #7
    Alan

vores kat gemmer sig nytårsaften under sengen på gæsteværelset

Knaldende og bragene skal skræmme onde ånder væk.

Det må være en skrøne - men selvfølgelig 'man' skal aldrig opgive håbet........

• #14   3. dec Mine 2 gemmer sig også, de tror, det er noget jeg har arrangeret, de kan høre de der raketlyde og synes, jeg er noget så forfærdelig, det er jo lige udenfor

• #15   3. dec Dette billede her fra Bundeslandet Brandenbenburg har jeg lige set, jeg synes det er herligt

Focus.de/dpa/Patrick Pleul

• #16   3. dec Ja, det må du nok sige, det er ikke almindeligt

• #17   3. dec her er et lille bidrag fra mig, god for jul til alle jer søde mennesker.

• #19   4. dec I dag den 4. december er den Hellige Barbaras dag.

Den Hellige Barbara levede i det 4. århundrede i Nikomedien - i dag Tyrkiet -. Legenden fortæller, at hendes far - en fanatisk hader af kristendommen - spærrede Barbara inde i et tårn for at holde hende fjern fra kristendommen, derfor er Barbara tårnenes skytshelgen og hun er en af de 14 nødhjælpere.

Klip i dag en "Barbara-gren" af et frugttræ, sæt grenen i vand og stil den på et varmt og lyst sted, rettidig til juleaften blomstrer grenen.

• #20   4. dec Portugal er jo katolsk så der bliver fejret jul - men der bliver ikke jul i hjemmet fordi det ikke kan betale sig at lave mad - så mange fede steder af spise med friske råvarer. Og så spare man jo opvasken - lige på nær hvis kortet afvises

• #21   4. dec # Annella

Billedet i dit opslag

Et tip til billeder: I f. eks. programmet 'Paint' kan du ændre et billedes størrelse. Jeg har fundet ud af, at 600 pixels passer til Baboom.

• #22   5. dec Nasty

det kan jeg slet ikke finde ud af, jeg aner ingen hvad Paint-programmet er og kan bruges til

• #23   5. dec Fra min bog om julelegender.

5. december

Hvis en spurv i dag bryder gennem isen på en vandpyt, får vi en 'varm' jul.

• #24   5. dec #23 - jeg håber, det bliver sådan, jeg synes ikke, jeg er til kulde - og en nuttet julekat

• #25   5. dec ja og jeg kan lide dine juleben i de stribede strømper, Jetset

• #26   5. dec Ligesom der skal være jul på Valdemar Slot, så skal der også være jul på BB

• #27   5. dec Jul kan være en blandet fornøjelse - i min familie, kan vi ikke rigtig være sammen, som vi plejer, nogle gange er det sådan, så der må hygges på et andet tidspunkt

• #28   5. dec Familieliv kan være meget komplekst, især når udefrakommende elementer blander sig i klan familien, det er ofte det der sker når ens unger møder sære skabninger ude i livet, ( ironi kan forekomme) men meningen er god nok, he he .

• #29   6. dec 6. december er Skt. Nikolaus dag.

6. december er en særlig dag i Tyskland. Det er en særlig tradition i Tyskland, det er dagen, hvor Skt. Nikolaus kommer forbi med gaver til børn.

Den 5. december om aftenen stiller børn deres støvler uden for indgangsdøren, og næste morgen finder de gaver, dvs. for det meste slik, i støvlerne, gaver Skt. Nikolaus har lagt i støvlerne om natten.

Fra Wikipedia:

Skt. Nikolaus var biskop i Myra i Lykien i Lilleasien (i det nuværende Tyrkiet).

Nikolaus er skytshelgen for Rusland, Grækenland og Sicilien og for flere erhvervsgrupper som skippere, fiskere, bagere, apotekere og jurister, men dog især for børn. Hans navn hører til blandt de populæreste dåbsnavne i den kristne verden (Nikolaj, Niels, Claus og Klaus med flere).

Hans nøjagtige fødselsdato er ukendt, men hans dødsdag fejres den 6. december. Nikolaus døde i 343 e.Kr. På hans festdag, den 6. december, er der i flere lande tradition for at give børn gaver i al hemmelighed. Denne skik sættes i forbindelse med legenden om, hvordan han anonymt skaffede tre fattige piger en medgift, så de kunne gifte sig og dermed undgå at blive solgt til prostitution. Mest udbredt af alle Nikolaus-traditioner er uden tvivl identifikationen med julemanden.

Sankt Nikolaus dyrkes i dag især i ortodokse og katolske lande, bl.a. Grækenland, Italien og centraleuropæiske lande (fx Tyskland). I Holland, der ellers har et flertal af protestanter, betyder Nicolaus’ dag (han kaldes her for Sinterklaas)for både unge og gamle en lige så stor festlighed som selveste juleaften, måske fordi Holland er en gammel søfarernation.
    Fejringen af Sinterklaas tog de hollandske immigranter med sig til deres amerikanske koloni New Amsterdam (nu Manhattan), og således blev Sinterklaas til Santa Claus.

Sidenhen er over 2000 kirker blevet indviet til ham og bærer hans navn, heraf alene 400 kirker i England. Mange kirker i Danmark er ligeledes opkaldt efter ham (se Sankt Nikolaj Kirke). En middelalderkirke, der er under opførsel på Middelaldercentret ved Nykøbing Falster, vil ligeledes blive viet til denne helgen. Særligt kirker, der ligger ud til vandet er viet til Sankt Nikolaus.

• #30   6. dec Lone.

Interessant, men jeg troede at det var selveste New York der havde heddet New Amsterdam, og ikke kun Manhattan.

• #31   7. dec Alan

Så vidt jeg kender historien, var det området omkring det nuværende Manhattan, der hed New Amsterdam, først efter briterne erobrede området, blev det omdøbt til New York.

• #32   7. dec 7. december

• #33   7. dec Nå hvor er de søde, et herligt billede, God Torsdag til alle her,

• #34   7. dec Tak i lige måde Kisser også en god torsdag til dig.

• #35   7. dec Jeg ved snart ikke hvad jeg skal mene om den julemåned her....

Først blev jeg send til scanning af lever, mave, nyrer blærer, milt, bugspytkirtel og lymfer, ingen problemer.

Er det så godt eller skidt, når man ingen appetit har, men kvalme og opkastninger?

Nå, så blev jeg sendt til Røntgen af lunger og hjerte...

Jo, der var skam lidt lungehindebetændelse, som jeg også led af for små 1½ år siden, og min læge mente det var en følge af den sammen med min kol.
    Dengang fik jeg Prednisolon, der virkede meget hurtigt, men det ville hun ikke ordinere mig, men istedet et håndkøbspræparat der hedder Mucomyst....???

Det udgik for 5-6 år siden, i dag hedder det Granon eller Mycolusin...

Nogen der forstår jeg overvejer at skifte læge, jeg er så skide træt af at hoste!!!

• #36   7. dec # 35 Greven

Skift læge NU!

• #37   7. dec Nasty.

Det gør jeg også i dag eller imorgen, er allerede blevet anbefalet en læge.

Det er også frustrerende, at jeg har et lægehus med skiftende læger, der alle har deres egen mening og mener hvad der er godt eller skidt for mig, hvis så bare de var enige.... Næh, så hellere en fast læge.

• #38   7. dec Greven

En fast læge er så absolut at foretrække - hvis man stoler på den læge, vel at mærke! Det er til at blive vanvittig af at skulle skildre sit 'lidelsesforløb' tilbage fra Adam og Eva hver gang, man ser en ny læge, fordi vedkommende vil danne sig sin egen mening.
    Held og lykke med din lægesøgning, som begynder NU!
    De dygtige læger har ofte lukket for tilgang, men jeg håber, det lykkes for dig at finde den helt rigtige!

• #39   7. dec Nasty.

Jeg takker dig af hjertet.

• #40   7. dec #35
    Alan

Nogen der forstår jeg overvejer at skifte læge, jeg er så skide træt af at hoste!!!

Selvfølgelig forstår jeg det, men hvad med først at stoppe med at ryge?

Ihvertfald ønsker jeg dig god bedring.

• #41   7. dec #35
    Alan

Mucomyst....???

Mon ikke det hedder Mucolysin? Hvis det gør kan du selv overhælde noget honning med kogende vand og komme dråber fra en citron i det.

• #42   7. dec Lone.

Jahhh, den med rygningen hører jeg jo hele tiden for, alt ondt skyldes rygning.

Jeg ved ikke om lungehindebetændelse kommer af rygning, KOL gør jo nok, men da jeg altid har haft astma, der jo heller ikke er så skide godt for lungerne, hvordan kan de så diagnosticere det ene fra det andet?
    Er det fordi KOL er et mere belejligt ord, der pr. omgående refererer til rygning end astma gør?

• #43   7. dec Lone.

Som jeg skrev tidligere er Mucomyst erstattet af Granon og Mycolysin, men at min læge ikke aner at dette i hendes øjne "vidundermiddel", er udgået for flere år siden, viser lidt om hendes kompetencer, måske har hun en læge faglig håndbog fra 1972.

Og nej du kan ikke erstatte Granon eller Mycolysin med kogende vand med te og honning.
    Men jeg indrømmer, jeg havde forventet et mere virksomt stof.

• #44   7. dec Alan

Hvorfor har lægen så ikke givet dig kortison?

• #45   7. dec Lone.

Ja, jeg havde jo ønsket af få Prednisolon, det har før hjulpet, men nul putte.

• #46   8. dec 8. december

Juleblomster - Begrebet juleblomster opstod først i slutningen af 1800-tallet, og den første egentlige juleblomst var julebegonien. Den blev i 1890'erne dyrket af en fransk gartner, der døbte den "lille Begonie Gloire de Lorraine.

Danske blomsterhandlere over hele landet har oplyst, at Julestjernen har 1. pladsen, Julebegonien 2. pladsen og Alpeviolen og Hyacinten må dele 3. pladsen af solgte juleblomnster.

• #47   8. dec Et smukt arrangement Anella, Vi var til begravelse i dag, jeg synte at der hele tiden falder nogen fra, Måske pga, alderen vi er i.

• #48   8. dec Tak Kisser -

bare nu ikke Alan hoster så meget, at lysener bliver åustet ud af hans hosten.

ja jeg tror, det hænger sammen med vores alder, at vi mister den ene efter den anden. Vi er selv ikke unge længere, og de fleste af dem, vi mister, er også oppe i årene. Min yngste moster døde kun 56 år gammel en juleaften, den jul blev en meget sørgelig familiejul uden glæde, musik, sang og danse om juletræet.

Når jeg af og til tager et gamle fotoalbum frem og kigger på billederne, er det simpelthen så sørgeligt at se, hvor mange af dem på billederne ikke lever mere.

• #49   8. dec ja det kommer tættere og tættere på, må man sige, men man skal bare nyde livet så længe man kan god aften til dig Anella, og alle jer andre,

• #50   8. dec Jeg elsker farven rød, så ingen Jul hos mig uden Julestjerner og Amaryllis.
    (Billedet er fra Nettet)

• #51   9. dec 9. december

En hilsen til jer alle fra Berlin med et billede fra i går af juletræet foran Brandenburger Tor, der spejler sig i en vandpyt.

Det har sneet hos os den sidste time, så nu ligger der et skønt hvidt tæppe på træer, buske og græsplænen i haven.

Billedet: Focus.de/dpa/Paul Zinken

• #52   9. dec #50
    Nasty

Hos mig er rødt også dominerende i december måned, røde lys, røde sløjfer, røde blomster, røde hjerter, røde duge med julemotiver og så alle nisserne, m.m.

• #53   9. dec Ja Anella, man ser rødt her i Juletiden. men det er en hyggelig tid, Smukt billede.

• #54   9. dec #35 - Alan, det gør ondt at høre, du er ved at hoste lungerne ud, men der må da findes andre midler, der er knap så stærke som Prednisolon, det er binyrebarkhormon med mange grimme bivirkninger, det er ikke bare noget, vi får, jeg forstår godt din læges tilbageholdenhed, men hun burde måske vide, at du kan få Binyrebarkhormon til inhalation + beta-2-agonist eller antikolinergt virkende præparat, det vil bevirke, at det kun virker, der hvor det skal, nemlig i luftvejene og kun med få bivirkninger.

Jeg vil ønske dig god bedring og julen når nok også til dig

• #55   9. dec Jeg kan ikke stå for hvide blomster

• #56   10. dec 10. december

• #57   11. dec 11. december

Velgørenhed: Almisse betyder egentlig barmhjertighed og medlidenhed (af græsk eleemosyne). Da tiggere bad om barmhjertighed, kom ordet snart til at betyde gave til nødlidende.

Det var i middelalderen en almindelig tro, at man kunne frelse sin egen sjæl ved at give almisser, og julen har altid været almissernes tid frem for nogen.

Det var vist ikke kun i middelalderen, at det forholdt sig sådan, det gør det den dag i dag - eller ikke?

• #58   11. dec Jeg kan ikke forstå, hvorfor det kun er omkring juletid, vi skal være ååhhh så almissende

• #59   11. dec Næh jetset det forstår jeg heller ikke, men juletiden er måske det tidspunkt på året, hvor 'man' bedst kan appellere til folks dårlige samvittighed.

• #60   11. dec Ja, jeg synes også, det er synd for dem, som skal holde jul på gaden, men det synes jeg nu alle 365 dage om året, jeg synes også det er synd for dem, som trods alt har tag over hovedet, at de skal sidde alene, men nogle vælger det, og så er det noget andet - men utrolig mange er ensomme, vi kommer hinanden mindre og mindre ved og jeg kender ikke årsagen.

• #61   12. dec 12. december

Fra Wikipedia:

Sir Henry Cole var en travl mand. Han reformerede blandt andet det engelske postvæsen og arbejdede med planer om det store Victoria & Albert Museum i London. Han drev også en forretning med ting til forskønnelse af folks hjem, og de mange aktiviteter gav ham en enorm omgangskreds.

Sir Henry Cole så derfor frem til julen med gru: Det var en næsten umulig opgave at skrive personlige julehilsener til alle de mennesker, han kendte. Julekort fandtes, men de var håndtegnede og temmelig kostbare.

Sir Henry Cole fik en ide. I 1843 lod han en kunstner tegne et julekort, som han lod trykke i 1000 eksemplarer. Men kortet vakte furore, for dets illustrationer, som skulle vise, hvordan man i julen burde give til de fattige, viste også et kvindeligt familiemedlem give en lille pige en slurk af et rødvinsglas. Det vakte stor forargelse i det bornerte England.

Men omtalen var måske årsagen til, at en hel del trykte julekort kom i handelen allerede året efter.

Så selvom mange ellers anså julekortet for et midlertidigt modefænomen, var en succes grundlagt.

• #62   12. dec Hvilket foranlediger mig til at fortælle i forlængelse af julekortet, at det var en dansk postmester nemlig postassistent Einer Holbøll, senere postmester der opfandt julemærket i 1904.
    Overskuddet skulle gå til tuberkulose ramte børn.

I USA går overskuddet til børn med lungesygdomme, så det har ikke fjernet sig meget.

Så det første julemærke i verden er med Dronning Louise.

• #63   13. dec 13. december

Der var en tradition for, at man fortalte spøgelseshistorier i julen, det var en del af underholdningen før juletræsjulen blev almindelig i løbet af 1800-tallet. Når man juleaften havde spist og drukket og havde taget kortene frem, så fortalte man løs om egne og andres møder med spøgelser.

Men man fortalte ikke blot om spøgelser i julen, man så dem også. Larmende opsøgte de hjem for hjem og skræmte livet af folk, de kastede potteskår og askeposer på dørene. De gned på sære instrumenter, der gav hule og klagende lyde fra sig. De smed halmbukke med sjofle vers ind til folk. Og altid forsvandt de igen - ud i mørket.

• #64   13. dec Lone.

Det har været underholdende, det ville jeg gerne have været en del af!

Jeg elsker hyggen i uhyggen, og hvad er bedre en en god spøgelses historie?

• #65   i går kl. 06:33 14. december

Den første nissekone:

Nisserne var længe små mænd med skæg, der optrådte enkeltvis - som i sagnene - eller i mindre grupper.

Første gang man mødte en nissekone er i et anonymt hefte, udsendt som skillingstryk i midten af 1800-tallet.

Under billedet af nissekonen står der:

Husker du den lille med sin røde hue og med kofte grå?
    Han er fuldt med tiden og den gode tone,
    og har sig nu en lille .........

Jeg formoder hans kone så sådan ud:

• #66   i går kl. 09:31 #64
    Alan

Her kan du læse om en sandfærdig spøgelseshistorie godt nok af en lidt anden dimension:

https://side6.dk/6-nyt/gys-kvinde-foretraekker-sex-med-spoegelser-fremfor-maend/6951652?utm_source=ekstrabladet.dk&utm_medium=3spalter&utm_content=sak-1266&utm_campaign=cm_2016

• #67   i går kl. 19:59 Lone.

Det minder lidt om Riget af Trier, hvor der er en der bliver gravid med en ond ånd, og føder lillebror, som absolut ikke er lille, men gigantisk.

Må dog indrømme, at kvindens historie virker ganske utroværdig, måske har hun brug for psykisk hjælp, omvendt, hvis hun er lykkelig med sine "spøgelser", ja så skader det vel ingen.

Kommentér på:
Juletråden