{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
962 visninger | Oprettet:

Hvorfor er nogen, stadig, religiøse ?? {{forumTopicSubject}}

Læste lige lidt i Herning folkeblad fra igår Lørdag.
Der er stor virak i byen Aulum og 2 præster ansat i det lille sogn, da den ene præst er en kvinde og derfor ikke falder i en stor del af menighedens smag... ???

Det er de indre-missionske kirkegængere der ikke mener at en kvinde, ifølge bibelen, kan være præst.
Det er da utroligt at religion, i et oplyst land som danmark, stadig
kan bringe splid og ufred i et lokalsamfund.

Hvornår viser den danske stat modet til fuldstændig at adskille
kirke og stat ?

Jeg er forøvrigt totalt ligeglad med hvilken trosretning vi taler om.
Om man er kristen, jøde, muslim, buddist eller asa-tro rager mig i
grunden en høstblomst. Religion skal bare ikke ha' indflydelse på
lovgivningen eller økonomien i et højtudviklet land som Danmark.
Derimod skal lovene laves ud fra fornufts-prægede beslutninger og videnskabelig bekræftet viden.

Religion er et levn fra en svunden tid hvor vi ikke vidste bedre.
En tid hvor vi, i de hellige skrifter, kunne finde en form for svar på
meningen med livet.
Og en tid hvor magthaverene havde brug for nogle "leveregler" som kunne moderere "pøbelens" udskejelser og underbygge deres egen magt...

Hvis nogle har brug for en tro, skal de endelig bare slå sig løs,
men de skal, efter min mening, selv betale hele gildet og deres religiøse ståsted skal overhovedet ikke ha' indflydelse på landets love... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er nogen, stadig, religiøse ??
  • #1   3. jan 2016 Er kristendommen en lovreligion, Fister ?? - og så er det kun, mig bekendt, at indre-missionsk kirkegængere ikke repræsentere helheden men kun en meget lille del, nemlig Vestjylland - og det skal vel ikke gå ud over normale kirkegængere.

    Og hvis ikke man ønsker at være medlem af Den danske Folkekirke, så kan man bare melde sig ud, det er ret nemt.


  • #4   3. jan 2016 Danmark er officielt et kristent land hvor alle betaler kirkeskat indtil de aktivt frasiger sig... Hvorfor? Det burde da være lige omvendt. smiley

  • #5   3. jan 2016 Det er jeg ikke enig med dig i, men du vil måske hellere have Moskéer ??

  • #7   3. jan 2016 Dem som er religiøse med biblen i baglommen og en knude i nakken sidder som sådan også og får noget kirsebær vin selvom det er imod deres hellighed.

    De prædiker hellighed men i deres egen trummerum så er de som alle andre.

    Doppel moralen hersker selv på vestkysten hvor knuden i nakken er blevet endnu strammere så den helt afskære for al logisk tankegang.


  • #9   3. jan 2016 #7 - enig, men dog skal disse få ikke sammenlignes med den øvrige befolkning, der har et naturligt forhold til den danske folkekirke.

  • #10   3. jan 2016 Indre Mission kan sammenlignes med sekter, og det er roden til alt ondt, ingen andre steder i DK har de noget imod kvindelige præster, kun der, hvor de er småskøre.

  • #11   3. jan 2016 Hvad er " et naturligt forhold til kirken " ?

  • #15   3. jan 2016 #11 - et naturligt forhold er, ikke at have noget imod dem, som har en tilgang til den danske folkekirke af og til, dem som tror på noget, og dem som finder samler og kirkekoncerter smukt og præster, som kan prædike med indhold og være "lun" samtidig og ikke ser ned på kvindelige præster.

    Udover alm gudstjenester så arrangeres der efterhånden mange arrangementer så som teaterstykker, gospelkoncerter og andre koncerter, kunstudstillinger oma, der er en fantastik akustik og rammerne er også tilstede, for mange mennesker er det et afstressende sted, som skal bevares.

    Men skal ikke ødelægges af sekter, der går over gevind.


  • #17   3. jan 2016 Vi har også en kirkeminister.... smiley
    Kom ikke her og sig at kirken ikke har indflydelse på landets love... smiley smiley


  • #18   3. jan 2016 Kristendommen er altså ikke nogen lovreligion, men selvfølgelig har vi en kirkeminister, stat og kirke hænger sammen, som alt det andet vi har.

    Selvom du ikke er troende og synes at alt det der kirkehalløj er noget fis, mener du så at vores kirker skal jævnes med jorden??


  • #20   3. jan 2016 Mange af de gamle kirker er en del af den danske historie, så nej, der er helt sikkert nogle der skal bevares.
    Men "tro" har en tendens til at overtrumfe fornuften hos nogle svage sjæle... Se hvor mange gange krig og terror er begrundet med uenighed om tro. smiley
    Blandt andet derfor er jeg imod religionerne....
    Og jeg ser overhovedet Ingen grund til at støtte disse tosserier økonomiske.


  • #21   3. jan 2016 Ja, Fister, der er vi enige, det er dem, som går over gevind, der misbruger religionen, ekstreme sekter såsom JV, indre mission, lovreligionen ISLAM - alm. kirkegænger, der ikke missionere, men bare gør brug af private grunde, kan ikke sammenlignes - Danmark er et kristen land på en god måde, hvis jeg bliver spurgt.

    Men udover religion, så er der også det spirituelle, det er også en form for religiøsitet, som vinder mere og mere indpas, hvad siger du til det ??


  • #23   3. jan 2016 Fister, du spørger: "Hvornår viser den danske stat modet til fuldstændig at adskille kirke og stat ?"

    Godt spørgsmål, for det kræver en ændring af Grundloven, idet den fastsætter, at Folkekirken skal understøttes af staten. Og Grundloven er der ikke nogen partier, der har den store lyst til ændre, selv om den på mange måder er utidssvarende. Måske mangler lysten, fordi de forudser det helt store rivegilde - om kongehuset også måske?

    Jeg er selv ikke-troende, men jeg kan sagtens sætte mig ind i, at nogle har behov for en tro, og måske behovet endda bliver større med alderen? Det er ikke særlig sjovt at tænke på, at når man er død, er man død, og så er der ikke mere.

    Selv om jeg ikke er troende har jeg en svaghed for alle vores gamle middelalderkirker, for de er en del af vores kulturarv, og her går jeg ind for, at staten støtter deres vedligehold og bevarelse som enhver anden bevaringsværdig bygning.


  • #24   3. jan 2016 Vi er helt enige, Karin . smiley

  • #28   4. jan 2016 Når man laver en ny "tråd", er det så for at høre andres mening og få en diskussion i gang.... Eller er det bare for at høre fra nogen man er enig med og derigennem blive bekræftet...?

    Jeg syntes sgu ærlig talt, at det er lidt fesent at " gemme sig " i en gruppe med ligesindede.. smiley


  • #29   4. jan 2016 polysl gider ikke enighed...

  • #30   4. jan 2016 Bare du gemmer din Colt 1911 væk, når vi bliver uenige, så går det nok smiley

  • #33   5. jan 2016 Curt...

    Jeg tror næsten at man kan sige alt uden at blive blokeret....

    Det er nok måden man får det sagt der gør forskellen.... smiley


  • #35   5. jan 2016 Fister, det er ikke alle du kan forklare det, de har simpelthen ikke hjernekapacitet, til at forstå det.

    Hvor spændende er det at læse en tråd eller deltage i en debat, med mange dumme spørgsmål ??


  • #40   6. jan 2016 Hvorfor skændes når der er plads til at slås ? smiley

    I to gamle ogginokker ka' slet ikke huske hvorfor og hvem der blokrede hvad... smiley

    OG STOP SÅ DET DER "GRUPPE-FIS", SÅ VI KA' FÅ EN ÅBEN DEBAT !!! smiley


Kommentér på:
Hvorfor er nogen, stadig, religiøse ??

Annonce