{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.744 visninger | Oprettet:

Ramazan K
Ramazan K
Tilmeldt:
12. feb 2011
Følger: 1 Emner: 22 Svar: 46

Grammatik hjælp. {{forumTopicSubject}}

Jeg skriver og taler elendig dansk, grammatisk set. SÅ nu er tid til lære det fra starten! - Jeg håber I gider hjælpe lidt

PROBLEM: Navneord ( Ubestemt eller bestemt form ) - Hvornår og hvordan bruger man hvilken form?

REGLER:
Ubestemt form: Når vi taler om noget første gang, bruger vi som regel ubestemt form. Det, vi taler om, er ukendt for taleren eller tilhøreren. Det er en ny information. I faste udtryk om noget generel, f.eks.:
Bestemt form: Næste gang, vi taler om brevet, er det i bestemt form. Nu er der nemlig tale om en kendt information. Noget vi alle kender.

Nedenfor har jeg skrevet linjer taget fa aviser, hvor bestemtheden bruges underligt , SYNES jeg smiley


1 - Socialdemokrater vil måles på resultaterne, ikke bundlinjen, siger statsminister Helle Thorning-Schmidt.

2 - På disse sider kan du læse om grammatik, og du kan lave forskellige øvelser med grammatik.

3 - Man kan ikke sige, at du skal kende alle reglerne, før du kan lave øvelserne.

4 - Børn og kvinder dræbt i bombeangreb i XXX

6 - Direktør i Finansrådet: Man kan ikke undgå en ny finanskrise

7 - Listen over landets 100 rigeste er præget af erhvervsfolk,....
8 - Vi forbeholder os dog ret til at redigere din annonce i henhold til vores regler for...

9 - Den særlige uddannelsesydelse er regeringens hjælp til medlemmer, som har mistet retten til ydelser

10 - Særlig Uddannelsesydelse

12 - Er du ledige og mister retten til at få dagpenge i perioden fra den 30. december 2012 og senest den 30. juni 2013,
kan du få uddannelsesydelse i en fast periode på op til 6 måneder.

13 - Uddannelsesydelsen er på samme niveau som kontanthjælp, men er ikke kontanthjælp.

14 - Nyhed fra Danbolig

15 - STORT Loppemarked i xx'en


17 - Vidunderlige København.

18 - Siden 2011 har rejseholdet i 22 pct. af sine stikprøver fundet store overskridelser af grænseværdierne for pesticidrester i frugt og grønt.



HVAD FORSTÅR JEG SÅ IKKE VED DE OVERFOR NÆVNTE SÆTNINGER:


I sætning 1 : Hvorfor hedder det ikke Socialdemokrater+NE = Socialdemokraterne. Det er bestemt efter vi ved hvem de er ! og hvorfor hedder det ikke statsministerEN

I sætning 2 : hmmm burde det ikke hedde grammatikken ?

I sætning 3 : Hvorfor hedder det her "reglerne" og ikke bare regler ?

I sætning 4 : bombeangreb ... hvorfor hedder det ikke "ET bombeangreb" eller står det i fleretal?

I sætning 6 : Direktør .. hvorfor ikke DirektørEN ? - eller måske EN direktør

I sætning 8 : ret, burde det ikke være RETTEN ?

I sætning 9 : medlemmer .. Og hvor ikke MEDLEMMERNE. ?
I sætning 10 :Særlig Uddannelsesydelse ... burde overskriften ikke være "DEN SærligE Uddannelsesydelse".

I sætning 12 : uddannelsesydelse ...hmm det burde være uddannelsesydelseN
I sætning 13 : kontanthjælp ...det burde være KONTANTHJÆLPEN

I sætning 14 :Hmm burde det ikke hedde NYHEDEN... eller nyheder ?
I sætning 15 :Hmmm Burde det ikke hedde ET STORT...


I sætning 17: Burdet det ikke hedder DEN VIDUNDERLIGE KØBENHAVN

I sætning 18: Jeg synes det burde hedde grænseværdiER ?

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Grammatik hjælp.

Annonce