{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
180 visninger | Oprettet:

Kongeslottet skal ødelægges {{forumTopicSubject}}

http://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mikaeljalving/ECE10020100/kongeslottet-skal-oedelaegges/

De mænd og kvinder, der muliggør ødelæggelsen af Nyborg Slot, hader ikke kulturarven. De tænker mere på deres eftermæle, og det kan dårligt blive stort nok.

Hvis du tilfældigvis bor i Nyborg Kommune, har du fået en grund til at stemme ved det forestående kommunalvalg. Du skal ikke stemme på de partier med borgmester Kenneth Muhs (V) i spidsen, der har vedtaget at smadre det historiske Nyborg Slot fra 1100-tallet for at rejse en moderne mastodont kreeret af kælne arkitekter, indbildske museumsfolk, naive fonde og griske kommunalpolitikere i fællig.

Hvad mener du, skal Nyborg slot bevares?

Efter jeg har googlet mig til billeder for mig ukendte Nyborg slot https://www.google.dk/search?q=billeder+af+nyborg+slot&tbm=isch&source=iu&pf=m&ictx=1&fir=HpfNZ_B6_P3edM%253A%252CnCGevCyl2-T03M%252C_&usg=__vjAw6KoYqd4g4dq86LaiDKGOXq0%3D&sa=X&ved=0ahUKEwi3sPfY7bXXAhVmGsAKHS_cCL8Q9QEIKDAA#imgrc=HpfNZ_B6_P3edM:

synes jeg ikke, det er særligt kønt, så for min skyld kan 'de' godt rive det ned, det er vel heller ikke absolut nødvendigt at bevare hver gammel bygning -

eller?

Kommentarer på:  Kongeslottet skal ødelægges
  • #1   11. nov Man skal ikke bare rive gamle historiske bygninger ned betingelsesløst. Der skal være en mening med det. Når først det er væk, så kommer det ikke igen.
    Hvis det skal rives ned for at gøre plads til en kunstnerisk øjebæ, så syntes jeg bestemt at det skal have lov til at blive liggende, hvor det gør.

• #2   11. nov Det må vi faneme ikke rive ned, det er en kulturarv.

Som bekendt er jeg ikke royalist, men der må være en grænse for galskaben.

• #3   11. nov Vi har så mange slotte i Danmark, så et mindre skader sikkert ikke vores kulturarv, og jeg synes stadigvæk, at slottet er grimt.

• #4   11. nov Jeg synes det er svært udfra det billede, som er linket, men ja, jeg har også set flottere slotte end lige det, men det er også omgivelserne der skal tages hensyn til, her er et andet billede:

https://www.google.dk/search?q=nyborg+slot&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi2yt3YprbXAhUHEuwKHTHlAXsQ_AUICigB&biw=1920&bih=971#im

• #5   11. nov Jetset

Det ser ihvertfald noget forfalden ud på billederne, og der er rigeligt med slotte på Fyn, så det er jo ikke hverken Nyborgs eller Fyns undergang, hvis slottet blivr revet ned.

• #6   11. nov Vi skal lige tænke os om, vi er enige om at det ikke er et barok slot, eller for den sags skyld et flot slot som Fredensborg etc, det er et slot fra middelalderen, og det gør det specielt, de måtte da hellere rive Amalienborg ned, hvis det skulle være.
    Slottet er næsten 1000 år gammelt, men det er måske lige meget?

• #7   11. nov ER du da helt tosset Alan, rive Amalienborg ned, hvor dronningen og kronprinsen bor, nej det kan slet ikke lade sig gøre, det ville ende med borgerkrig i København, hvis det skulle ske.

• #8   11. nov Lone.

I bund og grund er Amalienborg ikke et slot, det er 4 palæer der er bygget af nogle rige mennesker, der i blandt en hvis grev Moltke, så det kunne vi da bedre undvære, og så kunne dronningen og kronprinsen flytte til Fredensborg..... Eller Nyborg slot.

• #9   11. nov NEJ - Amalienborg skal under ingen omstændigheder rives ned, det er også en del af København og så er det Margrethes bolig + Frederik/Marys, synes I de skal være hjemløse - Jeg elsker Amalienborg

• #10   11. nov #7
    Der er allerede borgerkrig i København. Det kaldes så bare bandekrig i stedet.

• #11   11. nov Libbie.

De bliver vel ikke hjemløse af at flytte til Fredensborg, eller Marseilesborg?

• #12   11. nov Alan, kunne du forestille dig et København uden Amalienborg, jeg synes det hører med til det hele, jeg synes heller ikke Nyhavn skal rives ned - der er en meget speciel sfære i det område og for ikke at tale om Det kongelige Teater

• #13   11. nov Libbie.

Selvfølgelig kunne jeg ikke forestille mig at man rev Amalienborg ned, men der er mere historik i Nyborg slot end i Amalienborg, så skulle der vælges, ville jeg nok mene at Nyborg slot var mere bevaringsværdigt end Amalienborg.

• #14   11. nov Ja, men jeg synes nu heller ikke, at der er noget af det, som skal rives ned også selvom jeg mener, der er flottere slotte end lige Nyborg Slot, Nyborg Slot er lidt atypisk, jeg mangler spirene

• #15   11. nov Men...

Dette er vel nok til at gøre det bevaringsværdigt:

"Danehof på Nyborg Slot
    På Nyborg Slot mødtes den danske konge med sit parlament i middelalderen - Danehoffet. Det er det eneste sted i landet, man stadig kan gå ind i det samme rum, som parlamentet sad og diskuterede rigets politik. Her på middelalderens Christiansborg blev Danmarks første grundlov underskrevet i 1282, og de foreløbigt sidste kongemordere dømt i 1287. I næsten to århundreder dannede Nyborg Slot rammen om helt centrale beslutninger for Danmarks skæbne. Nu afholder Nyborg igen Danehofmarked".

• #16   11. nov #10
    Det har du ret i, men de bander er nok ligeglade med Amalienborg slot.

• #17   11. nov HM hvis et slot rives ned kommer der flere i rækken så nej tak til nedrivning af Nyborg slot

• #18   11. nov Historiske bygningsværker, slotter, godser, kirker skal de ikke rive ned - de er også med til at skabe et smukt landskab - jeg er også vild med Stokroser

Kommentér på:
Kongeslottet skal ødelægges