{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
563 visninger | Oprettet:

Frisør for bøde {{forumTopicSubject}}

på 7.000 for at afvise tørklædekunde.

Den norske frisør finder det naturligvis urimeligt, at hun skal bøde for at afvise en kvinde med tørklæde. Der er tale om religiøs diskrimination har retten slået fast.

Skal den offentlige myndighed bestemme, hvem vi må afvise og hvem vi skal have som kunder ??

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/frisoer-faar-boede-paa-7000-kr-for-at-afvise-toerklaedekunde/6572619


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frisør for bøde
  • #1   14. mar 2017 Jeg har det lidt ambivalent med det hændelses forløb. På den ene side er det forkert at frisøren ikke selv må bestemme hvem hun vil have som kunde. smiley

    På den anden side er det en racistisk handling at nægte hende adgang på grund af et tørklæde. Forestil dig at der kom en rødhåret og frisøren ikke kunne lide rødt hår, og derfor ikke ville klippe håret. Det ville man også betragte som en personlig afvisning, Jeg mener at det er at gå lidt for langt. smiley


  • #2   14. mar 2017 Jeg har det sådan, at føler jeg mig ikke tryg ved en kunde, så vil jeg have lov til at afvise, ingen skal diktere, hvem jeg skal behandle.

    Jeg synes, vi også godt kan vende den, jeg mener vi er af sådan en kultur, at kunne acceptere andre landes kultur og levevis i deres lande, de dikterer jo, hvordan kvinder skal gå klædt, hvis ikke kulturen er til bare skuldre, så dækker vi dem jo til og hvis ikke, så finder vi et andet land at rejse til, som kan acceptere bare skuldre, hvis det er det, som er problemet.

    Jeg synes ikke bøden er OK, hvad bliver det næste ??


  • #4   14. mar 2017 Tørklæderne kan ikke blive optaget på frisørskolen, hvis ikke de vil tage deres tørklæde af, de skal fremstår med et godt eksempel, og det kan de ikke med tørklæde på, er det også diskriminerende ??

  • #5   14. mar 2017 Som jeg skrev så er jeg meget ambivalent med hvad og hvor man sætter grænsen, Jeg kan godt følge dig i at du selv vil bestemme hvem du vil betjene. Det er din ret og sådan set også denne frisørs ret,
    Men hvis hendes hoved beklædning dækker ansigtet så er det i orden at afvise, for så er det en form for maskering, Og det er på andre områder forbudt i Danmark. Men nu er en hijab ikke dækkende, og hun bliver jo nødt til at tage den af når hun skal have lavet lyse striber.

    Jeg tror at sagen er blevet betegnet som racistisk fordi frisøren er tilknyttet to foreninger der er racistiske.
    Fik lige læst Anellas kommentar, At den muslimske kvinde lige skulle afprøve om frisøren var racistisk, det virker lidt søgt, og ikke okay.


  • #6   14. mar 2017 #3 - så skulle bøden jo gå den anden vej, havde da været ret rimeligt, men tænk at gøre så meget ud af en afvisning, det viser hvor selvhøjtidelige det kan være.

  • #7   14. mar 2017 Jo, men igen, vi bestemmer også selv, hvilke foreninger vi vil støtte og være medlemmer af, men igen de kender ikke til demokrati og forstår slet ikke, at de kan afvises uden det skal for domstolene.

    Det viser også, hvor lidt forståelse de har for andre samfund og kultur.


  • #8   14. mar 2017 Det skal ikke være domstole der skal bestemme privates kundekreds.

  • #9   14. mar 2017 Hvad med de mandlige kunder der så må afvises, når hun får ordnet håret?
    Det ødelægger jo forretningen på sigt.


  • #10   14. mar 2017 # 7 Det viser også, hvor lidt forståelse de har for andre samfund og kultur.
    smiley
    Det er så sandt som det er sagt, og hvis det har været en prøve om hun ville ordne håret, så er det en provokation. Og det kunne det godt tyde på når det er taget i betragtning i dommen. smiley


  • #11   14. mar 2017 Det er ret sandsynligt at det var en provokation.

    Kvinder med tørklæde vil normalt ikke under nogen omstændigheder lade sig ses uden, slet ikke hvis muligheden for at en mand skulle dukke op. Istedet bliver de klippet hos muslimske frisører som har specielle dage for henholdsvis mænd og kvinder, og hvor der kan trækkes gardiner for. Så helt sandfærdig er denne kvinde vist ikke.



  • #12   14. mar 2017 ja det er bare en dum tildækket kulmule

  • #13   14. mar 2017 Helt ærligt, hvad tænker de dommere på, den sag skal selvfølgelig afvises.... smiley

  • #15   14. mar 2017 Der er lige faldet dom fra eu, om at man nu kan forbyde tørklæder når man ansætter muslimer. Det er godt at se der er nogen der tager et standpunkt.

  • #18   14. mar 2017 Et tørklæde er en religiøs genstand, som personen aktivt tilvælger at bruge. Et tørklæde sender signaler, som brugeren er klar over, og som brugeren accepterer, når tørklædet bruges i det offentlige rum.

    På samme måde sender en lædervest med rygmærke et signal.

    Og man bærer vel tørklæde, lædervest, osv. fordi man ønsker at vise, at man støtter de værdier, som genstanden er symbol for.

    Hvordan ville det være, hvis en person var klædt i nazi-uniform, ridebukser, langskaftede støvler og skrårem bærende på en nazistisk fane?

    Eller hvad med tatoveringer, som viser, at man sympatiserer med pædofile, misbrug af kvinder eller andet usympatisk?

    Når man ifører sig beklædningsgenstande eller andet, som tydeligt signalerer politik, religion, livsindstilling eller andet, så må man altså også selv tage ansvaret for, hvordan andre mennesker reagerer.

    Og man skal ikke regne med, at man bare kan gøre som man vil, hvorefter alle andre skal påtvinges at acceptere det.

    Din handling, din konsekvens, dit valg.

    Derimod vælger man ikke selv, om man er rødhåret, fregnet, mangler en arm eller et ben eller på anden måde har et biologisk særkende.


    Med kærlig hilsen smiley


  • #19   15. mar 2017 Yes gode pointer #18

  • #20   15. mar 2017 Yep Peter

    //citat
    Din handling, din konsekvens, dit valg.
    //citat slut

    Nøgleord som man skal tænke på inden man vil sætte bolværk op omkring sig og sin person - I grunden er jeg ligeglad med tørklæde i det offentlige rum, men som et firma som har et klædnings codex må man rette ind eller så er det ud. Man kan til tider fornemme at man bruger det som spydspids - og det bryder jeg mig ikke om - jeg ved godt at man for mange år siden var kotyme at bruge tørklæder i Danmark men det var af praktiske grunde og hverken religion baseret.

    I dag står det som undertrykkelse, af en middelalder som jeg ikke fatter man vil føre videre her i Europa. Det er ikke engang sundt med et stramt tørklæde når de går ud - som bevist kan give hårtab og mangel på D vitamin
    fordi man er total pakket ind i en sort affalds sæk.

    Men fint med med at de med tiden vil ligne Sigorney Weaver i Aliens, og så spare man frisøren.

    Der er altid en konsekvens i samfundet hvordan man klæder sig, dem der ligner noget som har været i et nybyggeri og med hæfte pistolen klæder hele fjæset til kan ikke forvente at få et arbejde ret mange steder, så med sit væsen og påklædning frasiger man sig nogle muligheder i samfundet. Dem som klæder sig som Goth og ligner en overstået slåskamp har også problemer i samfundet med at få arbejde - så når man med sit væsen sætter sig ud over samfundet så må de forsørge sig selv. Privat kan de klæde sig selv som de vil men ikke på et job hvor man repræsenterer et firma udad til.


  • #21   15. mar 2017 #17 - Torben, du har desværre ret, alle er så bange for at blive kaldt racist, det har intet med racisme at gøre, der er faktisk ikke ret mange, der ved hvad racist betyder og dermed mener jeg også, at det er en slidt glose, der ikke kan bruges til noget, jeg tror, de har samme mening i Norge om den slags og måske også i Sverige efterhånden.

    Men rask væk bliver der generaliseret om det at være racist, jeg læser på forsiden at alle pensionister skulle være racister og have et IQ på mindst 50 - hvor syg er man lige, når man skriver sådan noget, det er jo ingen gang morsomt.

    Men jeg ved godt, hvad de kan forlange, dem som bærer tørklæde, de spørger ind til at der ikke skal være adgang for mænd og gardinerne skal være trukket for, når de får ordnet hår, de kan vi så heldigvis godt sige nej, det gør vi ikke her, tænk hvad der får dem til at spørge om det smiley


  • #23   15. mar 2017 Det vil min gerne, men helst i skridtet.

  • #25   15. mar 2017 Yeps.

    Og i Pakistan er det græsslåmaskiner der hitter.


  • #26   15. mar 2017 #22 - de må ikke, en stor forskel smiley

  • #28   15. mar 2017 Jo, det er lige før, de er jo ret så hårrige - der er mange af de meget sorthårede, der får vokset arme eksempelvis, slet ikke sjovt at ligne en abe smiley

  • #30   16. mar 2017 Ja, det må de godt, mange mørkhåret kvinder får fjernet uønsket hårvækst, arme, ben, overlæbe, hage, de bliver ikke barberet men vokset, epilering, laeser smiley

  • #32   16. mar 2017 Nej, mørkhårede kvinder går meget op i deres skønhed og det er bestemt ikke feminint at have lange sorte hår på ben og arme bl.a., de bliver også vokset i bikinilinien smiley

  • #34   16. mar 2017 Jo, jeg synes der er rigtig mange smukke arabiske kvinder, de er super feminine med meget smukt hår smiley

  • #36   16. mar 2017 Det var da hende med tørklædet smiley smiley smiley

  • #38   16. mar 2017 En fordel kan være, at de er nemmere at blind-folde smiley


Kommentér på:
Frisør for bøde

Annonce