{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
699 visninger | Oprettet:

Tilbage til fortiden {{forumTopicSubject}}


Skru tiden tilbage hed en udsendelse på D.R 1.
Det var et eksperiment hvor familier skulle leve som i Nitten hundrede halvtredserne.

Den ene familie boede i lejlighed som var møbleret i den tids ånd.Her måtte moderen vaske stof bleer hver dag og i det hele taget passe husholdningen.

Den anden familie levede på et lille husmandssted, her var det fra jord til bord temaet, de gode råvarer.

Børnene trivedes med denne måde at leve på, Mad fra grunden, ingen telefoner og tablet, til at tage forældrenes opmærksomhed. Ungerne savnede ingen gang det moderne samfund, de nød at der var nær og øjenkontakt til deres forældre. Der blev spillet og kortene kom i brug.denne samhørighed var guf for dem.

Børnene hjalp til både ude og inde og,( noget de ellers aldrig gjorde, forældrene havde ikke tid til tilrettevisning, i deres stressede hverdag.) man kunne se hvordan ungerne voksede med det at få ansvar og at der var brug for dem.

Jeg påstår ikke at det er i alle familier der er mangel på opmærksomhed til børnene, men det var altså ikke så forjaget dengang som det er nu, og dette er ikke ment som en kritik. Vores tidsalder er jo helt anderledes med alle de fremskridt på det tekniske plan,

Men jeg ville ønske at mobilen nogle dage kunne lægges til side og at man så satte sig ned og "så" og talte med sine børn. Helt uden forstyrrelser, og viste dem den ægte interesse som vi alle som forældre, helt sikkert har.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilbage til fortiden
  • #1   1. sep 2016 Jeg så også noget af den udsendelse. Og på en eller anden måde var jeg tilbage i barndommen. Jeg er fra 1933 og kunne nikke genkendende til det meste.
    Mine egne børn blev født i 1960erne, og der var der stadig noget fælles med 5oerne.

    Vu havde ikke telefoner og anden elektronik til at forstyrre det almindelige samvær. Ingen børnehaver eller institutioner. Bare skolen. Og selvfølgelig skulle vi hjælpe til derhjemme. Vi var jo en del af det.
    Til gengæld var fam,ilien altid samlet udenfor skoletiden. Om aftenen var der ikke mange forstyrrelser så om sommeren kunne vi lege og spille bold udenfor, og om vinteren kunne vi hygge os omkring bordet med spil, læsni8ng eller bare småsnak, indtil det var sengetid, hvor vi un ger krøb til køjs i den tre-etages køjeseng der stod for enden af Fars og Mors senge..

    Af og til kan jeg tage mig selv i at længes tilbage til den tryghed og ro, jeg oplevede dengang.


  • #2   1. sep 2016 Husker også den tid, jeg er fra 42, legekammerater på villa-vejen, med rulleskøjter og hinkestene.
    I mine bedsteforældres sommerhus med das, spillede jeg kort med min morfar og elskede de påklædningsdukker han købte til os piger.
    Alt var mere roligt, vi havde dog telefon og bil til søndagsture rund på Sjælland.


  • #3   2. sep 2016 Ja det var en herlig tryg tid, Til juleaften fik vi ofte nogle nye spil som kom i brug med det samme, vi sad alle sammen og hyggede os, ikke hver for sig, som nu.

    Om sommeren gjorde vi det at vi legede ude fra morgen til aften, Der var ligesom en sæson for de forskellige lege redskaber, så var det hinkestenen, og så sjippetovet, og derefter rulleskøjter, vi rørte os hele tiden, det var sjældent at man så et overvægtigt barn.

    I vintertiden var vi aktive sammen med hele familien, ingen gik op på deres værelse og sad alene, der var vi når vi sov eller selv ønskede at være alene.

    Vi tog på udflugter i bilen for at se seværdigheder, feks. Gåsetårnet, det var en stor oplevelse. Madkassen var med, og forinden havde vi kridtet vores gummisko og sat dem i solen på trappestenen så de kunne tørre.
    Dengang skinnede solen nemlig altid smiley

    det var en skøn tid, og jeg er glad for at jeg var barn dengang. smiley smiley smiley

    Vi fik også lov til at cykle til stranden med vennerne, der var frihed og tiltro. smiley


  • #4   2. sep 2016 Jeg har lige skimmet de to første programmer ----- Jeg vil nu sige, der er 100 vis af muligheder i dag, som vi ikke havde i 50erne - jeg synes ikke lige, at jeg vil bytte

    Og det med at slagte høns, det gjorde mig og min mor - jeg holdt fast i hovedet og min mor gav den hakket -- og efterfølgende gik hønen tur uden hoved
    Men det kan man vel også gøre nu om stunder

    Men det er nu sjov nok at gense alt det gammeldags smiley

    Og det med at børste tænder, det gjorde jeg sjælden


  • #5   2. sep 2016 Ja , de gamle dage er ren nostalgi. Og dejlige at mindes.
    Slagte høns og kyllinger gjorde jeg allerede som 12 årig. Godt fat om fødder og vinger, så at hårdt slag med hovedet mod huggeblokken, så den strakte hals og så et hug med øksen. Jo jeg er opvokset på landet hvor vi var selvforsynende med næsten alt. Kalve, grise, duer og kaniner slagtede vi selv.

    Badev ærelse kendte vi ikke. Et vaskefad i køkkenvasken og varmt vand fra vandgryden bagest i komfuret. Og så en tur i zinkbaljen hver lørdag eftermi98ddag hvor det varme van d kom fra gruekedlen.

    Lokummet befandt sig i et udhus men en halv telefonbog som toiletpapir. Det skulle lige krosses lidt inden brug.

    Tandpleje???? Jeg fik min første tandbørste da jeg skulle ind som soldat - måske derfor jeg har gebis i dag. Måske.

    Og vi savnede ikke noget. man kan vel ikke savne noget som ikke eksisterede . Åh jo, vi havde dan både telefon og elektrisk lys, men vi ringede selvfølgelig kun når der var noget at tale om. Og telefon hængte jo fast på væggen. Vi rendte ikke rundt med den i lommen.


  • #6   2. sep 2016 JA vandgryden bagest i komfuret --- zinkbaljen og gruekedlen -- Jo så er jeg hjemme i min barndom i Nim

    Telefonbøger og gamle aviser på vores lokum
    og telefonnummeret var Nim 88


  • #7   2. sep 2016 Tak for at huske. smiley

    Her fik vi børn i gården et kælderrum til rådighed. ca. 12 m2. Vi fik et aflagt gulvtæppe, skabe som vi malede. Et stort, tungt gammelt bordtennisbord var midtpunket, stole. Det brugte vi når vejret var dårligt, eller om vinteren, for varmerør gik gennem det rum.

    Når vi legede i gården, blev der engang imellem firet små kurve ned fra vores forældre, hvor der var nybagte kager, frugt eller kaffefiltre med havregryn og lidt sukker. Det var sjovt.

    Vi havde oppustede svømmebassiner i gården. Vi var meget aktive.

    Barndommen er så vigtig, og jeg er stor modstander af den ensretning som børn lærer fra starten idag. Vuggestue, børnehave, før skole og derefter skole.

    Almindelige erfaringer kan ikke opnås!


  • #8   2. sep 2016 Tak fordi i deler jeres erindringer med os, vi skal være glade for at barndommen står i et dejligt lys. smiley smiley

    Der er mange der ikke var så heldige som os, der var også dysfunktionelle familier dengang, nogle havde fordrukne fædre og fattige vilkår. Så det er ikke alt der er godt, selv ikke i fortiden. smiley smiley


  • #9   3. sep 2016 Jeg kan ikke huske 50'erne, som sådan - men 60'erne mindede en hel del om det, det var stadig som jeg også så i den udsendelse, Kisser - jeg husker godt min mor - hun skulle noget konstant og blev også slidt op, hun nåede desværre kun lige at blive 40 - og min far så jeg ikke så meget til.

    Men der var masser af legekammerater og veninder - jeg var mere ude end inde. Jeg ønsker ikke denne tid tilbage, nu hvor jeg har oplevet andre tider


  • #10   3. sep 2016 nej jeg ønsker heller ikke tiden tilbage, men det er dejligt at se tilbage og opdage hvor skøn en barndom jeg havde, jeg tager det ikke som en selvfølge. smiley

    Men vores tid med alle de moderne hjælpemidler letter byrderne i en husholdning. Så på mange punkter skal vi være glade for den fremgang der er sket. Også inden for mange service fag må man ikke løfte mere end 5 kg, så der kommer forhåbentlig ikke så mange ryg skader. smiley


  • #11   3. sep 2016 Ja, det er en god udvikling og vi kan sidde her og skrive med hinanden smiley smiley

  • #12   3. sep 2016 Jo da. Jeg havde en dejlig barndom, men forskellig fra jer. Hus i Vanløse, sommerhus i frederiksværk -den slags, men hjemmegående moder og ikke noget med zinkbadekar.
    Men man må ikke glemme at mange børn dengang havde en langt barskere barndom end i her beskriver.
    Familien i en 2-værelses lejlighed og reel fattigdom og begge forældre udearbejdende for overhovedet at få det til at løbe rundt - det har ikke været sjovt.
    Der begyndte at komme en ændring sidst i 50', men det tog lang tid før det rigtigt slog igennem, men mon ikke mange af dem der oplevede den rigtig barske barndom i min aldersklasse næsten alle er døde i dag og det er måske derfor vi slet ikke hører noget fra dem?


  • #13   3. sep 2016 Jeg tror da ikke, de er døde, EWS du er ikke den ældste her og så bliver vi ca. 100 alle sammen, pensionsalderen er lige blevet sat op alene af den grund smiley vi bliver ældre og ældre.

  • #14   3. sep 2016 Du fangede vist ikke helt hvad jeg skrev.
    Jeg mente jo dem i bunden af samfundet der som voksne kom ud i de hårdeste job og fra min aldersgruppe. De havde nemlig en gennemsnitsalder der ikke kommer i nærheden af min og med min udsigt mht. alder.


  • #15   3. sep 2016 OK - det har du helt ret i, mange i min familie blev ikke ret gamle, slidt op kort og godt.

  • #16   3. sep 2016 Nej EWS er vist ikke den ældste her, og jeg er ikke død endnu.
    Nu er den tide vist meget forskellig om man levede på landet eller i byen.
    En barndom på laqndet kan lyde barsk, når man skal fortælle om den.

    Men jeg oplevede min barndom som glad og lys. Og mine fætre og kusiner inde fra Aalborg elskede at komme på ferie hos os.

    Men mon ikke svaret på det er, at man jo ikke kan længes efter noget man slet ikke kender.
    Jeg vil blot ønske at min alderdom vil blive ligeså problemfri som min bardom var.!!


  • #17   3. sep 2016 Ja det var stor forskel på om man boede i byen eller på landet
    På landet var der mad nok, selv om vi kun lige havde til dagen og vejen økonomisk, og der var masser af frisk luft og natur
    Inde i baggårdene var der fattigdom

    Og jeg kan huske i 50erne da havde vores nabo altid feriebørn - børn der kom inde fra baggårdene i København
    De så blege og tynde og usunde ud, husker jeg.
    Og så en biting - de elskede at drikke den mælk, der stadigvæk var varm - nymalket -- som kom lige fra køerne af--- Det kunne vi andre ikke li´ smiley


  • #18   4. sep 2016 # 12 Erik hvis du læser min kommentar i #8 står der at det ikke var alle der var lige så heldige som os, med deres barndom.
    jeg er udmærket klar over at det var en hård tid for mange børn, og slidsomt, at skulle forsørge en børneflok, gerne ene mand. dengang gik mange kvinder jo hjemme. smiley


Kommentér på:
Tilbage til fortiden

Annonce