{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.340 visninger | Oprettet:

Min lillebror på 15 = ballade. {{forumTopicSubject}}

Ja, sagen er dén at jeg har en lillebror der lige er fyldt 15 år. Jeg er udmærket klar over, at det er i den alder man prøver ting af og hvad ved jeg og fint med det, det gjorde jeg sgu også selv - til en vis grænse.

I forgårs kom min mindste lillebror til mig (på 13 år) - som i øvrigt har et super nært forhold til min anden lillebror - hvor han fortalte han havde set ham stå og ryge på skolen bag ved nogle haller osv.. Jeg tænkte nåh, fred være med det - der er sgu mange der ryger, men alligevel bliver jeg lidt irriteret. Jeg snakker så videre med min lillebror som siger, faktisk ret bekymret, at min ældste lillebror og nogle andre faktisk også har røget hash og sniffet lightergas + deodorant. Jeg tænker bare WHAT!? Og i første omgang bliver jeg faktisk rigtig sur. Som jeg skrev før, har begge mine brødre et utroligt nært forhold til hinanden og jeg er da også selv meget knyttet til begge, da vi har været meget igennem som mindre - så jeg kan nemt se hvis en af dem tager pis på mig, eller om de siger sandheden - og selvfølgelig siger min mindste lillebror sandheden nu..

Da, jeg som jeg skrev før er meget knyttet til dem, vælger jeg at tage fat i min lillebror på 15 og vi sidder på hans værelse og snakker selv lidt om alt muligt, hvor jeg spørger ham ligeud om han er begyndt at ryge. Han siger så "Ja" og jeg kan se i hans øjne, at han faktisk er lidt flov. Jeg spørger så hvorfor og sådan noget, og forklarer at det selvfølgelig er hans valg, fordi han har den alder han har hvor han kan bestemme tingene selv - men jeg synes stadig som hans storesøster, at det er pisse dumt. Det kan han godt se. Det her skal IKKE være et angreb mod rygere - fuck da det, er fuldstændig ligeglad. Der er så mange der ryger - men i mine øjne, starter man ét sted og rygning kunne nemt være det første punkt.
Nå.. Jeg spørger ham så om han har røget hash og sniffet det lort, hvorefter han også siger ja. Jeg siger ikke direkte til ham, at jeg synes det er dumt - for det ved han sgu godt selv. Han nævnte selv, at det bla. var pga. gruppepres og, at det var fordi han ikke ville føle sig udenfor. Jeg nævnte for ham, at i mine øjne er det meget sejere, at KUNNE sige nej til sådan nogle ting.

Jeg har i de sidste par måneder godt vidst, at han ikke har været sammen med guds bedste børn her i byen og det irriterer mig virkelig, fordi mange af dem både ryger, sniffer, horer til højre og venstre og endda stjæler. Og de er alle fucking 14-15 år????
Mine forældre har været tidligere stor-alkoholikere, så begge mine brødre har været i plejefamilie sådan in-out i løbet af ja, 10 år måske. Så selvfølgelig præger det også mine brødre, på en dårlig måde.
Dem han hænger ud med er som sagt de der 14-15 år, men der er en der er omkring de 17 og en tøs der er et år eller lignende, ældre end mig som de også er sammen med. Det er bla. hende der viser dem hvordan og hvorledes man stæler osv osv...
Jeg valgte at tage fat i hende og ham på 17 i går, hvor jeg sagde at hvis de ikke begyndte at styre deres liv lidt, så skulle jeg sgu nok gøre det til et helvede for dem:
Jeg ved ikke om der er andre der har den følelse, omkring sine søskende, som jeg har??? Jeg vil gøre alt for at de får et godt liv, men det sidste jeg nogen sinde vil se, det er at se dem komme ind i noget lort med stoffer, tyveri og alt det lort, fordi jeg ved hvor meget der ødelægger ens liv. Min kæreste har i 2 år ikke kunnet få et ordentligt arbejde, da der står nogle stygge ting på hans straffeattest og tja.. Det er surt, men sådan er livet.

Pointen i det her er om, nogle af jer synes jeg overreagerer eller om jeg bare skal være.. ja, et eller andet sted - ligeglad? Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg lidt ligeglad med jeres mening og I må svine mig så meget I har lyst osv. Men min kæreste bla. kan ikke forstå jeg har det sådan - men han har så heller intet forhold til sine søskende.

Hvis det var jeres søskende på den alder der tydeligvis var på vej ud i noget lort, hvad ville i så gøre? Hvis jeres forældre ikke var i stand til noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min lillebror på 15 = ballade.
  • #1   1. mar 2008 Undskyld det blev lidt langt smiley

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 189
    #2   1. mar 2008 Hvem er hans værge nu? Der må jo være en voksen der har ansvar for ham. Og nej, han har ikke den alder hvor han kan bestemme tingene selv, han er 15år ung og kun et barn. Han skal ikke bestemme om han vil ryge, sniffe, stjæle og jeg ved ikke hvad.

  • #3   1. mar 2008 Ved ikk hvad jeg ville gøre, men kan helt klart følge dig, og synes du har nogle gode holdninger til emnet..
    Men hvad er der at gøre i sådan en situation ?
    Drengen vælger jo selv sine venner, og hvis i siger han ikke må være sammen med dem, opstår der had og han vil gøre endnu flere dumme ting !


  •  Munk Ole  
     Munk Ole   Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3.572
    #4   1. mar 2008 nææ. snak vidre med ham. giv ham eksempler på hvad der sker osv. hver gang i snakker om det smiley

    15 = lorte alder! var også selv ude i noget lort. men fik da heldigvis selv rettet op på det.


  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 189
    #5   1. mar 2008 Og at han har haft en hård barndom er selvfølgelig skide synd, men det gør det jo bare endnu vigtigere at der nu bliver taget hånd om ham og sat nogle grænser. Han skal jo have en autoritetsfigur.

  • #6   1. mar 2008 Rasmus - Jo til en vis grad, kan han bestemme noget selv. Jamen hans værge er lige nu hans far, som så er min stedfar (de er i princippet kun mine halvbrødre)
    Jeg har spurgt dem om hvad de vil synes om at komme i plejefamilie og det vil de for alt i verden ikke siger de.
    Det ønsker jeg heller ikke for dem, for de har sgu ikke været de bedste steder, men på den anden side - så ser jeg heller ikke det gavner nogle af dem at komme ud i sådan noget lort


  • #7   1. mar 2008 Er sgu glad for at der er nogle der kan følge mig lidt?
    Det er heller ikke sådan, at jeg forbyder ham at have venner - jeg prøver bare at få ham til at indse selv, at det ikke er det værd at begynde at stjæle og hvad ved jeg.


  • #8   1. mar 2008 ryge og drikke og hash kommer han jo nok til alligevel.. men forklar ham lige igen at sniffe lightergas + deodorant er noget rigtig lort!

  • #9   1. mar 2008 Kasper - Ja ikke? Måske lyder det overilet, men ligegyldig hvad der skulle gøres, ja så vil jeg gøre alt for at han ikke ødelægger resten af hans liv ved at gøre noget dumt nu.
    Men jeg kan da også selv huske hvordan jeg var som 15-årig og der skal man prøve en masse ting af. Men der er altså forskel på om man får eftersidning på skolen eller man bliver taget i kiosken for at stjæle, ikke?

    Han ved ikke, at jeg har snakket med nogle af hans "venner" og det kan måske godt være han bliver sur på mig over det nu, men om 5 år er jeg faktisk ret så sikker på han vil komme og takke mig for det.


  • #10   1. mar 2008 Kwik - Nu er jeg hans storesøster, ikke bror smiley
    Men igen, jeg har ALDRIG, aldrig nogensinde sagt til ham han ikke måtte det ene og det andet. Jeg er ikke hans mor, overhovedet. Jeg har altid snakket med ham om det, på en måde så han selv forstår det også. For selvom man er 15 er man sgu ikke dum? Og han er sgu klog nok, har lige fået pisse gode karakterer i skolen osv, men han skal forstå at han KAN ødelægge det for sig selv.
    Jeg vil hellere være lidt upopulær nu, og så vide jeg har gjort hvad jeg kunne, end bare at se til, som storesøster og ikke gøre en skid


  • #11   1. mar 2008 . Shinigami .
    har samme mening som dig.


  • #12   1. mar 2008 . Shinigami .
    Ja, men det er sgu bare ikke altid de vil tage imod dem smiley


  • #13   1. mar 2008 Malene - Nej men sådan er det desværre, har man den forkerte omgangskreds - ja, så ender det sgu galt :s

  • #14   1. mar 2008 Kasper - nej præcis. Det er så skræmmende.
    Men de fleste af hans venner er selvfølgelig samme alder som han, det var kun lige de første jeg nævnte som var en del ældre. Jeg kunne aldrig drømme om at tage fat i en på 15. Det er for det første ikke mit "job", det burde man som forældre gøre, og for det andet er det også mindreårige, så selvfølgelig gør jeg ikke det

    Kwik - Forstår dig udemærket, men ved at ligegyldig hvad så ødelægger det ikke vores forhold. Måske bliver han pisse sur på mig, men hellere dét, end ikke at gøre noget som helst.


  • #15   1. mar 2008 . Shinigami .
    Lige præcis. Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt til ham, at han var dum og at han ikke måtte gøre det. For det vil han sgu gøre alligevel, med min tilladelse eller ej.
    Jeg håber sgu bare han selv kan se det nu og ikke først om 5-6 år, som min kæreste f.eks.


  • #16   1. mar 2008 hvis ham nogle billeder af hvordan folk kommer til og se ud hvis lortet eksplodere. !
    ^det afskrækker ham måske


  • #17   1. mar 2008 Kwik - Ja selvfølgelig. Det har jeg sgu også gjort overfor min mor og sådan. Men der er bare forskel på om man går ud og laver lidt "uskyldigt" ballade eller om man sniffer lightergas - for det KAN bare gå galt på et eller andet tidspunkt

  • tobias -
    tobias - Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 105
    #18   1. mar 2008 Jeg ville reagere ligesom dig hvis der var nogen der pressede min lillesøster eller små brødre til noget.. Syntes det er godt du har taget fat i de to ældre personer der logger dem ud i det..

Kommentér på:
Min lillebror på 15 = ballade.

Annonce