{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
413 visninger | Oprettet:

Rigmand om almindelige danskere: Elitens mennesker er ofte mere interessante {{forumTopicSubject}}

https://www.avisen.dk/kendt-rigmand-eliten-er-mere-interessant-end-almind_456665.aspx

Hvis vi ikke havde nogen elite, ville vores samfund være fattigt. Eliten varetager vores demokrati, udvikler vores infrastruktur og de produkter, vi producerer. Det er eliten, der skaber et navn for Danmark i resten af verdenen.

- Jeg vil hellere sidde til bords med en minister, en erhvervsdirektør, en forsker eller en opdagelsesrejsende, end jeg vil sidde til bords med hr. og fru Danmark. Jeg ved godt, det er sådan noget, man ikke må sige, men det er min ærlige mening, siger Martin Thorborg til Berlingske, og tilføjer at "elitens mennesker er ofte mere interessante end andre".

Han mener også, at de fleste danskere ønsker, at de var en del af indercirklen, og at folk læser ugeblade fordi de drømmer sig til et mere spændende liv.

Ærlig er han, det må jeg sige, men er du enig med ham, eller hvordan ser du på eliten?

Jeg er kun delvis enig med ham, jeg kender utallige interessante mennesker, der ikke hører til den såkaldte elite, og hvad vil det egentlig sige at høre til eliten? eliten er vel ikke andet end mennesker, der er blevet kendt af den ene eller anden grund, mange skuespillere, sangere m.fl. er jo også kendte mennesker, for mig personlig eksisterer der ingen speciel elite.

Kommentarer på:  Rigmand om almindelige danskere: Elitens mennesker er ofte mere interessante
  • #1   10. aug Jo, eliten er interessant, det er dem, som skrives om, det er dem ugebladene tjener på, dem der bliver lavet TV om og så er det også dem, som spytter godt i statskassen.

Det er en stor kunst at skabe sig et navn, dem der starter fra 0 beundrer jeg, et eksempel, nu afdød, det var Simon Spies, han var ikke født med en guldske i munden, nææh, det var hårdt arbejde, hvad med Dyne Larsen, han gik i lærer i en manufakturhandel og arbejde og arbejde arbejde, til det han er i dag.

Ingen gider interesserer sig for Hr. og Fru Jensen, det sælger ikke, så jeg er enig med MT.

• #2   10. aug
    Ja men det er så ret heldigt for den gode Martin Thorborg at han er endt hvor han er, nemlig blandt "eliten". Han er både en ånds snob, og en verdslig snob.

jeg har ikke klasse ind delt mine medmennesker på den måde, i nogle af de mest interessante samtaler jeg har haft kan der ikke skelnes imellem hvor mange penge eller hjerneceller folk har haft.
    Der findes mennesker der er udstyret med en visdom der kommer af alle livets fortrædeligheder og de erfaringer der er ud ledt deraf.
    Og så findes der mennesker der har en boglig/faglig viden men som går rundt med skyklapper på for livet i alt almindelighed.
    Jeg ved godt hvad jeg foretrækker.
    Manden har et seriøst problem hvis ikke han kan fatte interesse for de individer han møder i sit liv og modtage dem alle på lige fod. Det er kun synd for ham selv.

• #3   10. aug Jeg er enig med dig, Kisser, men jeg tror ikke det er det, MT lige tænker på, når han mener, eliten er mere interessant.

• #4   10. aug Så må jeg have misforstået hans udlægning, hvad mener han så?.

• #5   10. aug Jeg tror hans tanke omkring det, er som jeg skriver om i #1 - men det kan være, det er mig, der tager fejl, du går i dybden med det, og der er jeg også

• #6   10. aug Jeg kan ikke blive forarget over de udtalelser selvom avisen gerne så det, men fakta er at lige børn leger bedst, jeg gider ikke i min omgang kreds folk som ikke er i min zfære - her tælles udviklere, programmørere, erhvervsfolk, jeg vil ikke nedgøre folk som skraldemænd for hvor ville vi være uden dem . Men de har også deres omgangskreds - dog har jeg en del jeg kender som arbejdsløse og en hjemløs.

Jeg ville slet ikke måle danskere på IQ for vi har set at folk med autisme kan se computer kode som billeder og den måde kunne afkode - det er ikke engang noget jeg kunne selv om jeg er programmør så man skal være varsom med at sætte fokus på IQ. En med IQ på 200 kan være dybt social dysfunktion men på andre måder være genial.

Holger Beck Nielsen kan ikke binde sit snørebånd men så kan han så meget andet som ikke ret mange kan her i Danmark. Så Martin Thorborg på det punkt udtaler du dig uden at have nogen som helst forståelse for IQ.

• #7   10. aug jeg siger bare ET ord: JANTELOVEN 🤕

• #8   10. aug janteloven har intet med at lige børn leger bedst.

• #11   10. aug # 10 Claus G

Du har skrevet noget, der meget ligner det, jeg kunne have skrevet.
    Især fra: "Skåret ind til benet, o.sv."

Jeg elsker at være blandt mennesker, hvor man så godt som aldrig løber tør for interessante samtaleemner.
    Jeg hader small talk! Nok, fordi jeg er så dårlig til det.

• #13   10. aug #12 Claus G

"Men nogle gange er det med til at gennemskue hvem vi er i blandt."

Sandt!
    Heldigvis er jeg god til at lytte, i hvert fald til at se ud, som om jeg lytter, og kan derfor nøjes med at bidrage minimalt verbalt. Jeg har jo ingen intensioner om at genere andre mennesker i sociale 'pligt-sammenhænge'. Nogle mennesker keeeder mig bare! Undskyld!

• #14   11. aug Ja, vi kan ikke elske alle mennesker og dem vi finder kedelige, går vi en stor bue udenom, dog kan det være lidt svært i et selskab, hvor vi behøver at lades som om. Skal jeg komme ind på en interessant, så synes jeg godt om Asger Aamund, han er ikke kedelig at høre på, og han må nok også tilhøre eliten.

• #15   11. aug Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at få Marcus Knuth som bordherre engang.
    Tror, jeg ville kunne opleve nogle meget interessante timer.

Kommentér på:
Rigmand om almindelige danskere: Elitens mennesker er ofte mere interessante