{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.223 visninger | Oprettet:

Denne grønne ting. {{forumTopicSubject}}



Alle omkring de 50 år bør læse dette.

Skulle trekke ud ved kassen i det lokale supermarked for nylig. Den unge kasse dame foreslog at jeg skulle tage mit eget indkøbsnet med næste gang, PGA. Plastik poser skader miljøet. Jeg undskyldte og forklarede "vi havde ikke denne "grønne" ting, da jeg var ung.

"Det er vores problem i dag" jeres generation bekymrede jer ikke om miljøet til de kommende generationer.
Hun havde ret i en ting "vores generation havde ikke denne grønne ting i vores dage"
Så hvad gjorde vi dengang ??
Efter lidt betænkningstid og" soul-searching" om "vores" gamle dage er hvad jeg kan huske hvad vi havde.
dengang sendte vi mælke, sodavands, og ølflaskerne retur til butikken som sendte dem til fabrikken så de kunne genbruges.

Men vi havde ikke denne grønne ting dengang tilbage i de gamle dage
Vi gik op af trapperne fordi der ikke var rulletrapper i alle butikker og kontorbygninger, Vi gik til butikken, og ikke ind i en 300 hestekræfters stor maskine hver gang vi skulle 2 stoppesteder.
Men hun havde ret: "vi havde ikke denne grønne ting dengang tilbage i de gamle dage.
Dengang vaskede i vores børns bleer pga, at vi ikke havde de der smid væk slags. Vi tørrede vores tøj på en tørresnor, ikke i en energi slugende maskine der brænder 230 volt strøm af--Sol og vind tørrede vores tøj, dengang i vores gamle dage. Børn arvede deres tøj fra søskende og gik ikke i dyre mærke varer.
men den unge dame havde ret, "vi havde ikke denne grønne ting i vores gamle dage.
Dengang havde vi 1 tv eller radio i huset, ikke i alle rum, og tv et var på størrelse med et lommetørklæde.
I køkkenet, mixede og rørte vi med vores hænder, pga.vi ikke havde elektriske maskiner til at gøre arbejdet for os
Når vi sendte skrøbelige ting med posten brugte vi gamle aviser til at beskytte det med, ikke bobleplast el. skumgummi.
dengang satte vi ikke en maskine i gang og brugte benzin bare for at slå græs, Vi brugte muskelkraft, vi motionerede ved at arbejde, så vi ikke behøvede gå i motions center, For at løbe på løbebånd som bruger strøm for at virke.
men hun havde ret:" vi havde ikke denne grønne ting dengang i de gamle dage.
Vi drak vand fra en hane når vi var tørstige, I stedet for at bruge plastik kopper eller flasker.
Vi brugte fyldepenne der kunne genfyldes, istedet for at købe kuglepenne. Og vi skiftede barberbladet ud istedet for at smide skraberen ud efter hver brug.
Men vi havde ikke" denne grønne ting dengang i gamle dage"
Dengang tog folk bussen, børn kørte til skole eller gik, i stedet for at bruge forældrene som en 24 timers taxa service.
Vi havde et el.stik i hvert rum, ikke en sværm af stik til at supplere et dusin af apparater. Vi behøvede ikke et computer styret aggregat for at modtage et signal 2000 kilometer ude i rummet ,for at guide os til den nærmeste pizza bar,
Men er det ikke trist at den nuværende generation beklager sig over hvordan de gamle mennesker var, bare på grund af, at vi ikke havde "denne grønne ting, dengang vi var unge. smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Denne grønne ting.
  • #1   28. jan 2017 Ja, det er til eftertanke, men til alle de opfindere, som har fundet ud af alle de smarte apparater vi har d.d., mon de havde drømt om, at det ville blive til et miljøproblem ?? - eller har de bare lukket øjnene og kunne se, at der kunne blive en god industri og masser af indtjening ??

  • #2   28. jan 2017 Ting blev bedre og så spilder man ikke sin tid. Tiden er ikke til at se tilbage for det giver ingen mening for andre end en selv.- jeg kunne godt lide at have en tidsmaskine og flytte mig tilbage til 1980 og med den viden ville jeg i dag være milliardær.

    Nuet er nu...


  • #3   28. jan 2017 Det beviser bare, igen, hvor lidt de unge egentlig ved!

  • #4   28. jan 2017 Det er sådan set ikke beregnet på at slå de unge mennesker i hovedet med, mere som en opdatering af tingenes tilstand dengang og nu, Fremskridtet kan og skal vi ikke stoppe, det er tidens gang, bare lige en reminder om at man skal huske hvordan tiderne skifter, sagt med et glimt i øjet. smiley
    Og Polysl selvfølgelig skal man leve i nuet ikke i fortiden eller i fremtiden, hvis man gør det er der jo ikke noget nu. smiley smiley


  • #5   28. jan 2017 Selvfølgelig skal vi leve i nuet, blot bør vi huske på, at det er vore forfædre og mødre der har skabt den verden vi lever i Og måske tænke på, at om hundrede år, er det os der virker gammeldags.

    Jeg er fuld af beundring for de gamle der byggede pragtfulde kirker f.eks. Endda inden vi havde fundet på ensartede målesystemer og dårligt havde lært at regne. Og helt uden de tekniske hjælpemidler vi bruger helt selvfølgeligt.

    Samt disse verdensbogere der rejste verden rund og kunne finde tilbage igen, helt uden kort og kompas.
    Hvornår vokser træerne helt ind i himlen.!
    Der har altid været foregangsmænd og pionerere. Men det er os der forurener klimaet.


  • #6   28. jan 2017 Vi burde måske sætte os ned og se en rigtig hyggelig Morten Koch, det var bare hygge der ville noget, men jeg kan bare ikke finde ud af, om de frygtede noget alvorligt, jeg mener ikke, der var stress på smiley

  • #7   28. jan 2017 I Morten Korch`s film var der bare nogle skærmydsler om at arve gården eller nogle forviklinger der altid endte godt. Det var ikke som nu den ene mærkelige film om transformers, uhyggelige væsener fra rummet , Sience fiction ´og varulve. men der skal da være noget for enhver smag. man kan lade være med at se dem. smiley
    Ja Rudolf allerede i 1300 tallet kunne man bygge de mest storslåede katedraler. Og det kun ved hjælp af de mangelfulde hjælpemidler de havde dengang. Men de står der endnu mange af dem. Fantastisk. smiley


  • #8   28. jan 2017 Ja - og Pyramiderne, hvordan har de mon båret sig ad med at bygge dem, det er en gåde smiley

    Men Morten Kock var vel bygget op af virkeligheden sødet med lidt ekstra ??


  • #9   28. jan 2017 Ja det tror jeg også den er. Det var og er så hyggeligt at gense dem, men man kan godt mærke hvor meget verden har rykket sig siden dengang.
    Når jeg ser de gamle film hygger jeg mig med at se deres tøjstil, og kan så huske at sådan en kjole havde jeg også, gik med stivede skørter og hade hvepse talje, uhu, hvor blev den af. smiley smiley smiley


  • #10   28. jan 2017 Ja, men sådan er det, vores børn har sat deres spor. Men prøv også at lægge mærke til, hvor det danske sprog har ændret sig, det er helt vildt - men kvinderne var kvinder, femine det hylder jeg, og mændene var mænd - og så kærligheden, der er ikke et øje tørt smiley smiley

  • #11   28. jan 2017 Ja, Pyramiderne kan man ikke engang finde ud af at bygge idag, det samme med de hængende haver m.m.

    Der var et program på NatG. hvor nogle kløgtige forskere fik muligheden for at genskabe i meget mindre form, endda lov til at forsøge med moderne teknik.

    Det kunne ikke lade sig gøre, og de var dybt fustrerede, men i dyb respekt for at de mennesker som havde virkliggjort disse bygninger m.m.


  • #12   28. jan 2017 Det er til eftertanke - men der er noget, vi i 2017 ikke ved om datidens kunnen, der er imponerende bygninger rundt omkring alene i Europa, som blev bygget for jeg ved ikke hvor mange hundrede og 1000 år siden.

    De havde ingen hjælpemidler med motorkraft, ikke nogen tegninger at gå efter, de blev bygget med håndens kraft og hjerne ??


  • #13   28. jan 2017 #10.
    ja og vi kvinder er romantiske, og elsker at mænd er rigtige mænd, ikke sådan nogle der er banket på plads af kvinderne, der skal være "lidt" modspil/ modstand.
    ja Chris, vi i vores tid spekulerer stadig over hvordan i al verden de kunne rejse de pyramider, men der er også gået mange liv til under det projekt.


  • #14   28. jan 2017 Helt sikkert vær at tænke på Jetset. Virkelig imponerende bygninger rundt om i bl.a. Europa.

    Dagens arkitekter har ikke meget at prale af i forhold, for de mangler de små finesser, og de nye bygninger idag har alt for mange fejl, har alt for tidligt brug for renovering m.m.



  • #15   28. jan 2017 Rigtigt og jeg synes også der mangler noget imponerende, det er alt for strømlinet til at det nogensinde kan blive personligt - gamle smukke bygninger og historisk byggeri skal bestå - der er så mange smukke storbyer rundt omkring i Europa, der er et besøg værd og ude i den store verden ikke at glemme.

    Men efter krigstiden huse i DK blev bygget med kvalitet, hvorfor kunne det ikke fortsætte, der skete alt for meget i 60'erne, der glemte de at bygge kvalitet.


  • #16   28. jan 2017 Ja når jeg er på storby ferie ser jeg altid på gamle smukke bygninger der er noget sjæl i dem fra forne tider, jeg elsker også at gå på museum, lige fra jeg var helt lille 6 år havde jeg en tante jeg kaldte tante museums Louise, Hun tog mig med på samtlige af Københavns museer og så inviterede hun på restaurant bagefter, det ar en Win Win, hun havde nemlig ingen børn selv og jeg var glad for at være enebarn bare for en dag.

  • #17   28. jan 2017 Jeg kan også godt lide at se på smukke bygninger og gå på museum og jeg elsker også Slotsbesøg - der er så meget sjæl i det. Jeg var også vild med at besøge min Farfar, han kunne fortælle så meget om det vi så og så kunne han også ud af ingen ting fortælle historier og kunne lige præcis stoppe der, hvor det var mest spændende og så kunne jeg pænt vente på næste dags godnathistorie, hvor jeg bare savner min Farfar - jeg lever på minderne smiley

  • #18   28. jan 2017 Min mor var glad for at cykle, så da jeg var barn sad jeg i sæde bagpå, hvor vi så drog ud i de små gader rundt om i København.
    Min mor sagde ofte "Se op" netop fordi de gamle bygninger havde smukke 'krummelurer', spir, loft-tårn mm. som man ikke bare lige lægger mærke til.

    Der var også baggårdene inde omkring de små gader i nærheden af Strøget som var brolagte og de gamle bygninger såsom smedje osv. var bevarede.

    Nu er alt aflåst til disse steder så man ikke bare kan kigge, men det gjorde mig interesseret i de gamle gader og bygninger, og se det som man ellers overså. smiley


  • #19   28. jan 2017 Jetset din farfar lyder også som en rigtig dejlig mand.
    Det der med at få historier fortalt fra gamle dage er en pragtfuld ting. Og hvis personen så har den gode evne til at fremkalde billeder i tilhørerens hoved så er det skønt at lytte.
    Min mor far og min svigermor bad jeg selv som voksen om at fortælle om deres barndom, det blev de glade for og jeg nød det i fulde drag.
    Min far der er søn af en digter, har givet mig glæden ved sprog, Jeg elsker at høre dansk talt som i gamle dage, det er smukt.


  • #20   28. jan 2017 O.T. hvor har I gjort af Curt surt??
    Han er ikke at finde nogen steder, stor kontrast til at han svarede i alle tråde feks på jubii.


  • #21   28. jan 2017 #18
    Chris de der cykelture lyder som om de var hyggelige, det er så dejligt at også den tids forældre gjorde meget for børnene.
    Men nogen gange er det som om nutidens forældre skal konkurrere med tiden for at fylde deres ferier ud, det skal helst være både Bonbon land, lego land og udlandsrejser i et væk. Hvorfor tager de sig ikke tid til de små glæder det er at bare være 100 procent sammen med ungerne og lave enkle ting, som at spille ludo, kort eller andre spil, snakke uden afbrydelse og med ægte tilstedeværelse. Det er som om de ræser rundt efter underholdning, prøv at slappe af. børnene ville nyde det, og hvis de siger at de keder sig så siger man ja og det er sundt.


  • #22   28. jan 2017 De mest skadelige ting som er menneskeskabt er flytransport, både varer og mennesker og oksekøds produktion. Det er noget der kan mærkes.
    Og så måske middelklassens kinesere der nu vil have samme standard levestandard som vi i vesten.
    De andre nævnte ting er kun småting i det store regnskab.
    Og det gjorde vi heller ikke i gamle dage. Rejste på flyferie 3 gange om året eller spiste oksekød 5 gangen ugentlig.


  • #23   28. jan 2017 Vi er nok den generation der har oplevet flest forandringer på kortest tid, tænk bare på telefonen, mine forældres stod i vindueskarmen, var høj med håndtag til at dreje, og nummeret var Yrsa88.
    Fandt en bog af Blicher i min reol, begyndte at læse, det var ikke nemt, bogstaverne var snørklede (ikke gotiske) og sætningerne og formuleringerne og stavningen....den var trykt i 1901..... smiley
    Kom til at tænke på H.C.Andersen der skrumplede til Rom i en hestevogn, godt klaret, utænkeligt idag.... smiley smiley smiley


  • #27   28. jan 2017 Jo men troede han var helt misforstået fredet, men behageligt nok.
    Det samme gælder nok FHHH, han er også væk.


  • #28   28. jan 2017 Kan bedre lide den grønne gren smiley

  • #29   29. jan 2017 #27
    Kirstine, FHHH er her stadig, han har lige kommenteret i en anden tråd. smiley


  • #30   29. jan 2017 Jeps - og det gør bestemt ikke noget, bare det ikke er den anden, håber han er taget til evig hvile smiley

  • #32   29. jan 2017 Jeg vil skrive det SUPER HERLIGT smiley

  • #34   29. jan 2017 Nej, du er ikke gået glip af noget godt ... smiley

  • Entrelac T
    Entrelac T Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 2 Svar: 26
    #37   31. jan 2017 Jeg mener vi havde masser af "den grønne ting", men dengang kaldte vi det bare "sund fornuft".
    Noget af det hang selvfølgelig sammen med, at der var ting der ikke var opfundet dengang. F.eks. brugte vi karklude af bomuld, for microfibre kendte vi slet ikke.


  • #38   31. jan 2017 Netop Entrelac T. smiley Det var selvfølgelig ting der endnu ikke var opfundet, og det var jo sådan set et humoristisk svar på en ret dum påstand, at vi ikke tænkte grønt. Alt dengang før alle "fremskridtene" var nogle sunde og naturlige ting som vi ikke tænkte over fordi der ikke var nogle alternativer.,Derfor var vi tvunget til at være "grønne".... smiley smiley smiley

  • #39   31. jan 2017 Jo jo Kisser, rigtigt nok, men vi brugte også alt vor tid på det praktiske. Ikke mindst kvinderne. Den går jo ikke med to udearbejdende i familien for at betale huslejen, vel?

  • #40   31. jan 2017 Kirstine, Jeg var da udearbejdende i tresserne og havde barn, Hjem og købe ind og vaske bleer, lave mad og lege lidt med barnet, og så var man også færdig når klokken var ti halv elleve.
    men dengang var der ikke noget der hed stress, Men der var noget der hed travlhed lige som i dag. smiley smiley
    og min mand var arbejds narkoman så hans arbejdsuge var på 50 timer og med mange udenlandsrejser. Så i ugevis var jeg faktisk alene mor. smiley



  • #41   31. jan 2017 Ok Kisser, nu tænkte jeg også på starten af halvtresserne, før vaskemaskinen,bilen, sommerhuset, køleskabet/fryser, badeværelset, papirbleer og løn ved sygdom og bistandshjælpen ved akut nød, blev opfundet Og de fleste kvinder var hjemmegående.
    Der er det nemmere idag med alle hjælpemidlerne. Men det er jo også stadig et valg vi gør os.
    Det er jo muligt at vælge færre forpligtelser. Vælge karrierren uden børn eller andet.
    Fattig kunstner uden familie feks.


  • Entrelac T
    Entrelac T Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 2 Svar: 26
    #43   31. jan 2017 Hmmm, kisser D, du startede med at skrive "Alle omkring de 50 år bør læse dette", og nu skriver du "Jeg var da udearbejdende i tresserne og havde barn".
    Enten er du tæt på de 60, eller du har fået barn tidligt, eller også var det i slutningen af 60'erne du var udearbejdende og havde barn. smiley smiley


  • #46   31. jan 2017 Ja tilbage i 60erne, da brugte man jo masser af sprøjtemidler ude på markerne, jeg ved ikke, hvor grønt det var

  • #47   31. jan 2017 # 43. Entrelac T
    Nu havde det sådan set ikke noget med min alder at gøre som sådan. Og ja jeg fik mit første barn da jeg var 18 år og startede på uddannelse og arbejde i 1965. og jeg fylder 71 til juli.
    Men tag det ikke så højtidligt hvor mange år man skal tilbage for at det var mere grønt. Jeg fik da først min egen vaskemaskine i en meget høj alder, det var selvvask i køkkenet, eller til storvask ,et vaskeri i ejendommen, vi måtte ikke installere vaskemaskine fordi vaskeriet havde lavet en aftale med ejeren af vores ejendom om at forbyde det, så der kunne komme folk i firmaet, smart ikke smiley :/ smiley


  • #49   31. jan 2017 Det er meget naturligt Ole at fremskridt ikke er til at bremse, heldigvis, Nu er der ikke hestevogne på programmet mere men derimod selv kørende biler, det bliver sørme spændende, jeg forstår ikke hvordan det kan lade sig gøre, men forstår stadig heller ikke hvordan det kan lade sig gøre for et fly at lette med den vægt som de gør nu. Så det er ganske naturligt at der sker nye opdagelser.

  • #50   31. jan 2017 Jeg har altid været meget grøn, et kondom kan vendes om efter brug, og så fedter det så godt, derefter kan det vaskes eller suttes rent af kæresten.


  • #52   31. jan 2017 Troede ikke at man på Ole tid havde Ipad og Iphone i 60erne - wow de var godt nok fremme i skoende dengang.

    Det var dengang at "mursten" motorola ikke engang var opfundet.


  • #53   31. jan 2017 Markgreven

    brugte mere et kondom til at holde gevær løbet rent. smiley


  • Entrelac T
    Entrelac T Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 2 Svar: 26
    #54   31. jan 2017 #47 kisser d, Helt ok, jeg fik bare opfattelse af, at du selv var i 50'erne. smiley

Kommentér på:
Denne grønne ting.

Annonce