{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Præster
  • #3   5. jul 2017 Jeg mener ikke at homo vielse skal foretages i kirken, da nogle præster ser det som et brud på deres etik og overbevisning. Begynder man at tvinge præster så tvinger man dem også til at have en anden etik og overbevisning og så begynder man at stats kontrollere etik og overbevisning.

  • #4   5. jul 2017 Jetset ja det syntes jeg da vi har alle vores frihed og det uanset tro - farve - religion og seksualitet smiley

  • #7   5. jul 2017 Hvorfor må præsterne ikke selv bestemme, de homosexuelle kan da bare finde en præst der ikke har noget imod det, præsten er glad for at hjælpe og de andre præster er fri når de nu har så meget imod det.

  • #9   5. jul 2017 På et tidspunkt fik jeg lejlighed til at spørge en ældre præst om, hvordan man rent teologisk kan forsvare ægteskab med personer af samme køn.

    Hans svar var, at det kan man ikke!
    Så bruger man nogle underfundige tolkninger af næstekærlighed, for at få "kabalen" til at gå op, med det, som ligestillingsministeren havde opfundet.

    Præster fik mulighed for, at sige fra over for de vielser, men den mulighed er der ikke for de øvrige ansatte ved kirkerne. Det er en del af jobbet, som de er ansat til.

    Man har "rakt dem en finger" med indførelse af registreret partnerskab og borgerlig vielse, - men nu vil de have hele armen. Jeg er fuldstændig enig i Torben H. s indlæg.

    Det var på grund af dette "ministerielle overgreb", at jeg besluttede, at jeg ikke genopstillede til menighedsrådet.+


  • #10   6. jul 2017 Præster skal ikke tvinges til at vie homoseksuelle - det er stik imod ritualet og det skal på ingen måde laves om, bare fordi homoseksuelle kan blive viet, det skal bare ikke være kirkelige vielser, det er mere end forkert, jeg vil faktisk gå så vidt at sige, det er et direkte misbrug.

    Og ingen smiley der indikere, homoseksuelle vielser på div. kirkelige hjemmesider, det er for plat og helt ude af proportioner.

    Jeg vil også understrege, at jeg har intet imod deres seksualitet, absolut intet, men vielse i Folkekirken, absolut NEJ og det kan vel ikke være så svært at forstå, hvis man ellers har respekt.


  • #12   6. jul 2017 Selvfølgelig skal præster vie homoer men det skal være frivilligt og på ingen måde i strid med deres overbevisning - jeg ville endda møde op hvis det er i familien, for jeg skal ikke være dommer ud i det etiske eller ud fra biblen da jeg ikke tror på biblen men stadig personligt mener jeg det er forkert man stadig kan jeg accepterer andres måde at leve på.

  • #13   6. jul 2017 Hvorfor afholder man homo parader her i danmark? tiden er forbi med fordømmelse så alligevel skal der demonstreres for lige stilling som de i den grad har opnået.-

    Hvorfor den manifestation - det føles næsten som at man er hetro så er man unormal - måske vi også skal begynde med parader og lege karneval. Hold da kæft...


  • #17   8. jul 2017 Ole

    Og hvad ret skulle gøre sig gældende at vie homoer, præster er bundet til deres tro og overbevisning, der er masser af skriftsteder i det nye testamente som siger det er en vederstyggelighed og skulle man fra statens side henvise til underskrivelsen af menneske ret om ikke at gøre forskel så ser jeg i første omgang at hvis staten og andre latterlige konventioner skal bestemme hvad danske præster skal tro på så er vi ude i et tro diktatur hvor præster skal tro ud fra lovgivningen. For mig giver det ikke mening.

    Her følgende passus fra det nye testamente:

    Ifølge Romerbrevet kap. 1 fordømmer Paulus kvindelig og mandlig homoseksualitet som ”vanærende lidenskaber”, ”naturstridig”, ”skamløs” og en ”vildfarelse” (vers 26-27).

    Det sidste sted i Bibelen, hvor homoseksualitet øjensynligt omtales, er Judasbrevet kap. 1. Her kan man læse, at indbyggerne i Sodoma og Gomorra ”søgte unaturlige forbindelser”, og at de derfor straffes med ”evig ild” (vers 7

    Præster skal så være blinde overfor skrifter som siger at homoseksualitet er unaturligt og ikke forenelig med den kristne lære. Jeg kunne godt se en retssag vedrørende at en præst sigtes for ikke at vie homoer. Jeg er sikker på at præsten vil vinde sagen.


  • #18   8. jul 2017 Det skal være helt frivilligt for præster om de vil gøre det.
    Mange præster i dagens Danmark, er slet ikke religiøse, så de er nok ligeglade, men præster der er troende, og lægger vægt på biblens ord, skal ikke tvinges, det vil jo nærmest være blasfemi, selvom den paragraf lige er blevet afskaffet.


  • #20   8. jul 2017 Ole

    Det er det værste bullshit du kan fise af...


  • #22   8. jul 2017 Ordet er frit men gør det i en ordentlig tone. smiley smiley smiley

  • #23   8. jul 2017 Jeg hører så meget lort herinde på Baboom, blandt andet fra Ole.

    Hvorfor fanden skal man være præst, hvis ikke man vil forkynde Gud og Jesus ord? - Hvis menighedsrådet forlanger kirken omlagt til en Swingerklub, skal præsten så også bare sige ja og Amen.


  • #25   8. jul 2017 Hele problemet opstår fordi vores tilværelse er totalt ændret siden Bibelen og Koranen blev skrevet. Vi jagter ikke homosexuelle mere, de kan for pokker ikke gøre for de er som de er. Hvor stor en procent i vores tro følger slavisk Bibelen, jeg kender ingen, i gamle dage tordnede præsterne i kirkerne om synd og skærsilden, det gør de ikke idag. smiley
    Tænk at være underlagt Koranen med tilhyllede gevandter for kvinderne og håb om 77 jomfruer i himlen til mændene, det er ren middelalder fri os for det, prisen er for høj... smiley


  • #26   8. jul 2017 At være præst har intet med at følge biblen slavisk, det har noget at gøre med at tro på det man forkynder. Og jeg mener ikke at staten skal blande sig i den måde de tror på ved at tvinde dem til at de ikke skal tro på det de forkynder.

    Præster i dag følger udviklingen i den måde de prædiker på for at gøre den mere interessant men de ændre ikke på hvad de tror på. Nogle præster har meldt ud at de ikke tror på biblen - så spørger jeg hvad fanden de så er blevet præster.?


  • #28   9. jul 2017 Det ville da være en fordel at tro på det man arbejder uanset job funktion - ellers spilder man sin tid.

  • #29   9. jul 2017 Det kan godt være men så er der mange der spilder tiden, hvor mange ønskejob hænger der på træerne, ikke særligt mange. smiley

  • #30   9. jul 2017 #11 - Lone, du slår på ligebehandling, mener du så også, at "konen" i forholdet, skal have ret til at benytte dametoiletter og svømmehaller er der også en M/K side ?? - jeg mener, der må være nogen grænser i den der ligebehandling.

    #15 - FHHH, der er du helt forskruet der. Præster har deres gode ret til at sige til eller fra, de bliver spurgt ved ansættelserne, om de til vie homoseksuelle og fraskilte, det handler ikke om, hvad biskopperne synes er rigtig eller forkert, det er en selvstændig beslutning, hver især præster imellem.

    #23 - Alan, godt nok har Menighedsrådene meget at skulle have sagt, men hvad der er kirkelige handlinger, det står præsterne for, det er dem der styrer, så ingen diktat fra Menighedsrådene på det punkt.

    #26 - Polysl, dem som ikke tror, bliver afskediget, ved ansættelse og senere ordination, bekræfter de hele ansættelsesproceduren og hvad deres virke er i Folkekirken.

    #28 - Polysl, jeg er helt enig. Jeg er overbevist om, at ingen kan vel gennemføre teologi studiet, hvis ikke interessen er til stede og når det er gennemført, ja, så er du slet ikke færdig og kan kalde dig præst, de skal videre på præsteseminar + en helt masse andet ...., jeg mener, det er den længste kandidat uddannelse af dem alle.


  • #31   9. jul 2017 Elizabetta

    Jeg har skam haft arbejde som jeg ikke var tilfreds med men stadig vågne om morgenen og glæde sig til at komme på arbejde - personligt har jeg altid haft den mantra at vågner jeg om morgenen og siger øv så er det tiden at finde et andet arbejde.

    og rigtigt der er mange som har øv arbejde, men bedre at have et øv arbejde at søge ud fra end slet ikke at have et job - eller tage en pause og uddanne sig i andre funktioner eller opgraderer sig selv. Jeg har brugt 10 år i alt på forskellige IT uddannelser og i mine yngre dage levet at pasta og tomat og taget nogle aften job som var øv men det er vejen. Hvis man bare siger øv og ikke gør noget ved det så ender du med mavesår og et lorteliv.

    Folk som elsker deres job i f.eks. omsorg sektoren var i mange år glade for deres arbejde som mere og mere blev beskåret indtil man bliver ligeglad og glemmer en handikappet pige i en sportshal en fredag og hun sidder så til om mandagen i sin afføring, eller glemmer at skifte ble på ældre, eller glemmer at give medicin eller giver forkert medicin. Så har de et øv arbejde og burde ikke forsætte med det.

    Øv arbejde er ok i en periode som springbræt.

    Ønskejob - ja det findes meget sjælden for det er ikke noget man bare får lige efter skolen - ingen starter vel i chef stilling hos Maersk, Microsoft, Google eller anden uddannelses krævende job opslag - mange finder alligevel deres plads i samfundet som ikke er et øv job, ikke er et ønskejob men et job man er tilfreds med.


  • #32   9. jul 2017 Ja, teologistudiet varer så vidt jeg ved 7 år, et år længere end at uddanne sig til læge.

    Det er sjovt nok, for i virkeligheden kan enhver der forkynder guds ord, kalde sig præst, for der står intet sted i biblen at det kræver en uddannelse.


  • #33   9. jul 2017 Ja, de kan nok stå i deres egen stue, men de kan aldrig kalde sig sognepræst, fængselspræst, beredskabspræst, præst for hørehæmmede, hospicepræst, ungdomspræst, gadepræst, hospitalspræst og flere endnu.

    Præst er en beskyttet titel.


  • #34   9. jul 2017 Libbie.

    "Præst" er ikke en beskyttet tittel, medmindre du er katolik, citat fra Wiki.

    "Indenfor den kristne kirke er der stor forskel på opfattelsen af præsteembedet. Størst forskel er mellem den katolske kirkes opfattelse og de protestantiske kirkers. Efter katolsk tankegang er grundlaget for præstens autoritet og virke den indvielse, der sætter ham i stand til at varetage kulten og forestå messen (gudstjenesten), hvorimod enhver kristen efter protestantisk opfattelse i princippet har ret til at fungere som præst."


  • #35   9. jul 2017 Og i hvilke statelig embede kan man være udøvende præst når de bare har udprintet flippen fra Internettet?

  • #36   9. jul 2017 OK - Alan, men jeg tror ikke helt, det er sådan, vi må gerne tage lidt forbehold, når det kommer fra Wiki. Men skriver lidt senere smiley

  • #37   9. jul 2017 Polysl.

    Du kan da bare oprette din egen menighed, det er så populært i USA.


  • #38   9. jul 2017 ja men nu er danskere ikke så dumme som amerikanere

  • #39   9. jul 2017 Der er intet ulovligt i at kalde sig præst, selvom man ikke har en teologisk uddannelse, der sidder sikkert også mange kristne med større viden om biblen end præsten.
    Men nej, du kan ikke få et sogn med løn fra staten etc, men det er heller ikke det, der er diskussionen.


  • #40   10. jul 2017 Har erfaret at det er nemmere at blive præst, hvis man ikke er så stiv i høje karakterer, en overgang sagde man at præst kan man altid blive, måske gælder det ikke mere med de mange stramninger.... smiley

  • #41   10. jul 2017 #34 - Alan, både ja og nej. Men prøv at læse med her:

    http://www.folkekirken.dk/om-troen/reformation/luther/luthers-tanker/alle-er-praester

    og her:

    Præsteuddannelse i moderne tid
    I Danmark uddannes præster til den danske folkekirke på det teologiske fakultet i Århus eller København. Efter seks års uddannelse er det obligatorisk for den færdiguddannede teolog at læse et halvt år på pastoralseminariet, hvis vedkommende ønsker at blive præst i folkekirken. Her lærer teologen nogle praktiske færdigheder, som skal gøre ham/hende i stand til at besidde et præsteembede.

    Derefter er den færdiguddannede klar til at søge embede, dog er det ikke tilladt at lyse velsignelsen, indstifte nadveren og døbe med mere, før personen er ordineret af biskoppen.

    Ordinationen kan først finde sted, når en menighed har kaldet teologen til at være præst hos dem. Når en menighed har kaldet eller valgt en ansøger til en præstestilling, skal den valgte indstilles til en bispeeksamen hos den pågældende biskop og først, når den er vel bestået kan den færdiguddannede blive ordineret og kalde sig præst.

    Denne sidste del af uddannelsesprocessen deler vi ikke med vores svenske naboer, der ordinerer deres færdiguddannede kandidater umiddelbart efter studierne for at lade dem virke som fuldgyldige præster, indtil de er klar til selv at besidde et embede.

    I den anglikanske kirke bliver præsterne ikke uddannet på universiteterne, men på særlige anglikanske skoler, hvor de bliver undervist i både teori og praksis. Inden uddannelsen kan påbegyndes, skal den håbefulde kandidat igennem en udvælgelsesproces, hvor både en præst og en komité skal give grønt lys for at kandidaten kan få adgang til skolen.

    Når personen er færdiguddanet efter fire til fem år, bliver han/hun ordineret og af den anglikanske kirke placeret i et af dem udvalgt sogn.

    I den katolske kirke bliver præsterne uddannet på katolske universiteter, og det varierer fra land til land, hvor lang en uddannelse, der er påkrævet for at blive præst. I USA har de fleste katolske præster en ph.d.-grad, mens de katolske præster i Europa for det meste kan nøjes med en mastergrad. Efter studierne er den kommende præst forpligtet på praktisk træning, før han kan blive ordineret til præsteembedet. Citat. Kristendom.dk.

    Det er betingelserne for at blive ansat i Folkekirken.


  • #42   10. jul 2017 #40 - Elizabetta, nej den gælder ikke mere.

  • #43   10. jul 2017 Jeg må sige at jeg er helt vild med denne debat og som Annella skriver: der findes jo en del homoseksuelle præster og eller som Forhedehule - Helvede skriver: kan en imam vel også vie de homoseksuelle.
    Jeg kan vel sige at den/de/dem er skulle have en lyst til eget køn (har en ild inden i sig) det behøver vi jo ikke nogen præster til at fortælle om, men de fleste mænd syntes det er ok at se to kvinder, så hvad tror du/i jeg så kvinderne tænker smiley


  • #44   11. jul 2017 Jeg har ikke nogen tanker omkring det, det må de fuldstændig selv om, vi kan så håbe på, at de er lykkelige, det er hovedsagen og jeg synes også godt om, at de kan blive gift, dog synes jeg så ikke det burde foregå i Folkekirken, men det er nok fordi jeg er så gammeldags smiley

  • #45   11. jul 2017 Jetset det kaldes for at være blevet konservativ (gammeldags) smiley

  • #47   12. jul 2017 Det er fordi, de homoseksuelle gerne vil ha' kirkens stempel på, at de er 'normale', men inderst inde er de jo nok klar over, at de er afvigere.

  • #48   12. jul 2017 Hvis de gerne vil anses som normale så forstår jeg ikke hvorfor man laver parader for at vise de faktisk ikke er -

    Parader var engang noget man ansås som en demonstration over at ville accepteres af samfundet og nu hvor de faktisk er accepteret så strammer man den lige med borgelig vielse som de også fik, og nu er de sure over at ikke alle præster vil vie homoer.

    Hvorfor den trang at være som alle andre? Jeg vil ikke være Mainstrame og det får jeg også at vide at jeg kan være meget anderledes, nogen ville måske blive stødt men jeg ser det som et kompliment.

    Hvem ønsker at være Lemming nr1 - 100000000000 - ikke mig, nogen kan måske de gyldne Løver med sangen " Jeg er ikke som de andre" men noget for mig selv.

    Der er så stadig nogle som ikke kan accepterer diversiteten når nogen af samme køn går hånd i hånd - som mand og ser kvinder der gør det, ænser man det ikke - men hvis man ser mænd gør det så krummer de tæer. Hvorfor?

    Aner det ikke jeg er ikke psykolog - men som sådan er jeg ligeglad.

    Der har så lige været en hade Crime i et dansk tog hvor 2 mænd kyssede og en udenlands gæst spyttede på dem og en fik en knytnæve i fjæset, det er noget andre passagerer ikke brød sig om og overmandede fjolset og holdt ham ned til politiet kom. Stort at vi i >Danmark tør blande os - var det i US så Fuck Det, ingen tør blande sig og her tænker jeg igen i musik med Søs Fenger " Inderst inde" med ordene "turde blande sig" danskere tør vi er ikke konflikt sky - hmmm måske hvis de lige stod med våben så skulle man nok ikke lige nyde noget. Men i nogle situationer er vi ikke bange for at blande os.


  • #50   12. jul 2017 gg jeg er aldrig til lige en linje . smiley

  • #51   12. jul 2017 Nej, Polysl, det har vi bemærket smiley smiley

    Jeg læste godt den kedelige episode, der skete i toget forleden, det er meget trist, men det viste sig også, at det var en mand af anden religion, fra land, hvor de hænger homoer, det er ilde set, men han glemte bare lige i farten, at han var i et andet land, hvor sådan noget er tilladt, men nu er han varetægtsfængslet indtil videre, igen en udgift, han skulle smides i Øresund smiley smiley smiley


  • #52   12. jul 2017 Torben

    Jeg er nok stok konservativ på den gode måde vil jeg mene, eller ikke - kan godt lide forandringer, fornyelser tiltag som er nødvendig for at et samfund kan hænge sammen. Man kan ikke leve som i Morten Koch tid og hænge fast.

    Vi kan tage min mor som er 87 år og da hun for nogle år siden lå på lunge afdelingen med KOL hvor hun sagde at hun kedede sig. Jamen så købte jeg hende en bærbar og fik et hotspot så hun kunne tonse rundt på youtube og høre musik fra hendes tidsalder. Hun fik lært at bruge skype så jeg havde en hurtig kontakt til hende imens hun lå derude for hun vil ikke have en mobil. Så min mor er blevet lidt techno og hun ringer den dag i dag lige med om hvordan man lige gør det og det. Hun har opdaget hvor nemt det er at bruge en bærbar hun skal bare lige indvies i det mere grundlæggende. Men hun er mere interesseret i selve søge muligheder på youtube.

    Jeg er imponeret -


  • #54   12. jul 2017 Nogen gange er det rart at man vender tingene på hovedet - formål et mål at man stadig har det i sig. Før var det måske ikke gemt men henslænk i sofaen, en naturlig ting som pludselig bliver en nødvendighed.

    Keep Up The good Work ronald og du må hilse Bente fra mig.


  • #55   12. jul 2017 Og fra mig smiley smiley smiley smiley

  • #57   12. jul 2017 Dette billede er mere end smukt, jeg kan ikke blive træt af at se på sådanne billeder smiley smiley

  • #58   12. jul 2017 Ser helt japansk ud.....meget flot.. smiley smiley smiley

  • #59   13. jul 2017 Ronald

    Intet er ligegyldig bare det betyder noget for en. Mit billede er i min hukommelse som viser hvor jeg er i april hvor varmen lige netop er perfekt ved en strand med en høj klint - lyng i baggrunden, et bål hvis jeg skulle være heldig at fange en fisk,Snogen som kravler op på en sten for at få året første varme, min mis leger med bølgerne og hopper op og bruger mig som bademåtte, for derefter at lege med ilden og få svedet poterne og igen hopper op og bruger mig som dørmåtte.

    For mig viser billedet at vi alle har brug for et sådan sted, roen, eftertænksomheden - et sted hvor man kan koble af og slå hjernen fra. Ikke alle lever i nuet, øjeblikket, og måske flere skulle lære det.


  • #61   13. jul 2017 Ja, og dronningelys kan jeg se smiley smiley smiley

  • #62   18. jul 2017 Folkekirken er en "forening" af mennesker der tror på det vrøvl der står i Bibelen... Der står blandt andet i denne "forenings-vedtægt" at kun en mand og en kvinde kan indgå ægteskab.... Hvis man er af en anden mening, må man jo bare melde sig ind i en anden forening... smiley

  • #63   18. jul 2017 Nu behøver man ikke en "forening" for at have en mening om homoers ret.

    Jeg tror ikke på biblen, men mener ikke at det skal være kirkens opgave at vie homoer - det er så min mening uden at være i en forening, wow det rimer.

    De nægtes ikke et registreret parforhold for de kan bare blive borgerlig viet så er den prut slået bagfra.


  • #66   18. jul 2017 Ja, men nu er det heldigvis sådan, at det er op til hver enkelt præst at ville vie homoseksuelle eller ej, jeg mener det er godt, at der kan være et valg og ikke en tvang.

Kommentér på:
Præster

Annonce