{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.230 visninger | Oprettet:

Kristina M
Kristina M
Tilmeldt:
27. apr 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

nabo og hæk højde {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen står i den situation at vores nabo har klippet vores fælles hæk uden at spørge mig. Den var før ca 1.80 og nu er den under 1 meter. De har bare ikke spurgt mig om det var I orden. så nu har jeg intet privatliv den ene del af hækken er op af deres lange indkørselsvej og lige ind til min have og stuevinduer.
så nu sidder jeg blot tilbage og er dybt frustreret og syntes ikke det er ok. Men hvad kan jeg gøre. Jeg lejer huset.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nabo og hæk højde
  • Kristina M
    Kristina M Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #2   15. okt 2016 koster det ikke en halv krig?

  • Kristina M
    Kristina M Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #5   15. okt 2016 Jeg har overvejet at sætte hegn på 1.80 inde på min side af hækken. da man desværre jo ikke kan klippe hækken tilbage på, når de nu har klippet den

  • #7   15. okt 2016 https://www.bolius.dk/maa-du-klippe-haekken-ind-til-naboen-som-du-vil-8090/
    Så er der vist ikke tvivl om din ret. Du kan roligt klage til hegnssynet.


  • #8   15. okt 2016 Kristina - du skal rådføre dig med husejeren først - du har ikke mange rettigheder, som lejer, det ved din nabo godt, men helt sikkert, vil ejeren af denne parcel få ret.

  • B J
    B J Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Svar: 13
    #9   16. okt 2016 Hvem har hegnspligt til den pågældende side hvor hækken er sat ?
    Står hækken i skel, eller evt. på din/naboens side af skellet ?
    Måskè skulle du lige undersøge det, før en evt. klager.


  • #10   16. okt 2016 Ja, hvis hele hækken står på naboens grund, så kan han vel fjerne den som det passer ham/hende.

  • #12   16. okt 2016 Curt.

    Ja, det vil jeg tro.


  • #14   16. okt 2016 Alt, hvad der står i skellet er fælleseje/vedligeholdelse og enighed skal være mellem parterne.

    Og alt, hvad parterne ikke gider være fælles om, skal plantes/opsættes en 1/2 meter fra skel, og ved at du planter/opsætter hegn en 1/2 meter fra skel, afgiver du faktisk den 1/2 meter til naboen.


  • Kristina M
    Kristina M Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #16   16. okt 2016 Så vidt jeg ved står hækken i skellet. imellem 2 parcelhuse. og den ene side af hækken står ud til en lille grus sti hvor man kører ned til naboen

  • #17   16. okt 2016 Så her er tale om en "indkørsel" - er den "grussti" privat ??

  • Kristina M
    Kristina M Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #19   16. okt 2016 jetset ja den er privat vil jeg tro. De har deres postkasse for enden ved den "rigtige vej

  • Kristina M
    Kristina M Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #20   16. okt 2016 Curt overvejer det også men må lige sikre mig om min udlejer har vidst noget om det og om det er ham jeg skal brokke mig til eller om det er min egen sag

  • B J
    B J Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Svar: 13
    #22   16. okt 2016 Hækken bliver jo ikke højere af en retssag - sæt dit rækværk op, og drop sagen, måske ender det med uvenskab med flere i nabolaget, og du vil vel ikke i nabo-krig.

  • B J
    B J Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Svar: 13
    #24   16. okt 2016 #5 skrev Kristina M : Jeg har overvejet at sætte hegn på 1.80 inde på min side af hækken. da man desværre jo ikke kan klippe hækken tilbage på, når de nu har klippet den

  • Chris K
    Chris K Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #25   16. okt 2016 #2

    Om det koster en halv krig kommer jo an på hvem du har tænkt dig at bruge smiley
    Det er jo nok ikke hvilken som helst advokat der kan hjælpe i sådan en sag og derfor, hvis du vil gå denne vej, er det vigtigt du finder en kompetent advokat til de helt rigtige penge. Jeg ved der findes onlineportaler som www.hentpriser.dk hvori du har mulighed for, at beskrive hvilken advokat du har brug for.
    Men jeg vil anbefalde du først får startet en sund dialog op med din nabo omkring situationen, da der ikke kan blive gjort noget ved det lige nu. Men hvis du kan forhindre det sker igen og stadig sikre et sundt forhold mellem jer som naboer, så tror jeg det ville være den umiddelbare bedste løsning. Held og lykke med det!


  • #27   16. okt 2016 #19 - Kristina - så det vil sige, at den parcel du lejer har muligvis rabatten at holde ud til den grussti, som er en privat indkørsel til naboen, hvis det er tinglyst på parcellen. Du skal i første omgang rådfører dig med ejeren af den parcel du lejer, du kan som lejer ikke gøre ret meget.

    Hvis ejeren af parcellen er enig med dig, at det ikke kan accepteres, skal han/hun konfrontere naboen, og hvis ikke der kommer noget ud af det, så bliver det en hegn synssag, ingen advokat. Det er hegnsynet, der træffer den endelige beslutning, og det kan godt blive et fast hegn på 1.80 høj, som er den maksimale skelhøjde.

    Din nabo kan meget nemt komme til at betale det hele, da han har begået "hærværk" ved at klippe hækken ned, uden at I er blevet enige, det er bare ikke tilladt, så I har en god sag.


  • Kristina M
    Kristina M Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #28   17. okt 2016 jetset. det er indtil nu naboen der holder hækken på siden med indkørslen og jeg har så siden inde i haven. vi forstår dog ikke hvorfor den skulle klippes sådan i år. laveste sted nede ved dem under 1 meter og så skrå til 1.20 ca. og hvis så min udlejer ikke gider at rode med det. er det så bare ærgeligt for mig?

  • Kristina M
    Kristina M Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #30   17. okt 2016 oh hvis udlejer ikke syntes at det gør noget, så er der vel ikke noget at gøre?

  • #31   17. okt 2016 Kristina - du ved på nuværende tidspunkt ikke, hvad ejeren har at sige til det, så hvis du fortsat skal blive boende der, og det tilsyneladende generer dig, så synes jeg du skal rette henvendelse til ejeren, det kan være ejeren af det hus du lejer har samme mening, det kunne være godt.

    Det er sådan, at hegn synsloven siger, at skellet skal holdes på begge sider af skellet, altså har du din side at holde, havde det været et plankehegn, skulle du altså male den side, der vender mod din grund, og hvis det er en levende vegetation - så skal du klippe din del, men blive enige om højden, er at foretrække, men din nabo må gerne klippe den højde, han/hun ønsker, dog kun til halvdelen, hvis nu hækken er 0.50 m bred ialt, må han kun klippe ind til 0.25 m - så er det op til dig at klippe de sidste 0.25 m, hvis du ønsker det.

    Det er ikke altid nemt med naboer - held og lykke.


Kommentér på:
nabo og hæk højde

Annonce