{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.395 visninger | Oprettet:

Ens rettigheder når det kommer til politiet i Danmark? {{forumTopicSubject}}

Efter at have stenet lidt film på youtube, så havnede jeg på film hvor folk udfordrede politiet angående lovgivningen (nogle film utroligt underholdende og lærerige, andre tåbelige tosser med paragraffer).

f.eks. kan man sige man ikke giver samtykke til en gennemsøgning af ens bil, og man har ret til ikke at oplyse hvem man er hvis politiet spørger. Ligeledes hvis politiet spørger kan man spørge om man bliver tilbageholdt. Er svaret nej, så kan man blot gå, selvom politiet spørger en om alt muligt.

Så kom jeg så til at tænke på: Hvordan faen er reglerne egentlig i Danmark for sådan noget, for jeg aner det faktisk ikke?

Hvad er ens rettigheder når det kommer til poltiet?
Skal man vise ID hvis de spørger, eller skal der være en begrundet mistanke? Må de bare ransage din bil, og begynde at kropsvisitere dig, uden du giver samtykke?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ens rettigheder når det kommer til politiet i Danmark?
  • #1   19. sep 2012 tror sgu ikk det holder i danmark.. med alle de love vi har.. det er helt sygt

  • #5   19. sep 2012 gas* haha ja man kan jo så sige at de har helgarderet sig med den lov.
    Det er åbenbart op til betjentens "næse" (vurdering), om der er begrundet mistanke.
    De er sgu noget bedre beskyttet ovre i USA så smiley


  • Who knows?? W
    Who knows?? W Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 335
    #7   19. sep 2012 Er det ikke sådan efter den nye kniv lov af politie på visiter hvor og hvornår de vil?

  • #8   19. sep 2012 Who nows - nej kun i visitationszo er mener jeg, da de ellers kan få "frit spil" , det samme gælder knallerter, under raszia dage må de stoppe alle de ser men normale dage skal der være en grund, evt, lys, køre for stærkt/tun

  • Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 653
    #9   19. sep 2012 Kan tydeligt høre det er nogle amerikanske videoer du har fundet.

    1. Du har altid pligt til at oplyse navn, adresse, fødselsdato jf. retsplejeloven.

    2.
    Ransagning af din bil hvis du er standset i den, er en kategori 2 ransagning i modsætning af eksempelvis ransagning af dit hjem, som er en kategori 1 ransagning. Det betyder, at det er politiets kompetence. De skal derfor ikke have en kendelse eller lignende, og nej du kan ikke nægte dem det. De skal dog have en rimelig grund til mistanke om et strafbart forhold.

    3. Du kan sagtens tilbageholdes uden at være anholdt.

    4. Du skal ikke give dit samtykke til en visitation, ligesom du heller ikke kan nægte dem at foretage visitationen. Igen skal der dog være en rimeligt grund til mistanke, jævnfør retsplejelovens §792 og fremefter alt efter om du er sigtet / ikke sigtet.


  • Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 653
    #10   19. sep 2012 Nicki N

    Forkert. Alle køretøjer må til enhver tid standses og kontrolleres jf. færdselslovens §77


  • #11   19. sep 2012 og hvis man nægter, så er det begrundet mistanke. Så egentlig kan den sætning jo helt stryges, og rettes til at de kan ALTID gøre ovenstående hvis de vil.

  • #13   19. sep 2012 Kasper H er rigtig på den.
    Du SKAL oplyse hvem du er til politiet. Og de har altid ret til en kropsvisitering, og de behøver ingen grund, eller jo, de sigter dig for noget de finder passende, og finder de intet frafalder de den bare. De behøver ingen dommerkendelse medmindre de skal ind i din bolig.


  • Magnus H
    Magnus H Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #14   24. nov 2012 man skal oplyse sit navn adresse og fødselsdato(ikke cpr-nr) f.eks Jens Jensen, adr Jensenvej 1 født d. 1 januar år 1960

  • #15   24. nov 2012 Jeg ser det lidt fra begge sider

    Jeg har intet at skjule, så de kan sq visitere mig og gennemsøge hvis de vil det.

    Men igen, det er jo ordensmagtens, og præcis som en bankrådgiver skal de jo stadig handle til politiets fordel, uden at snyde "kunden" som så i dette tilfælde er en borger.

    Siden vi almindelig dødelige ikke har det vilde begreb om paragraffer her der og alle vegne, kan vi jo faktisk ikke gøre ret meget andet end at stole på betjentens ord er sandt.


Kommentér på:
Ens rettigheder når det kommer til politiet i Danmark?

Annonce