{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.047 visninger | Oprettet:

Krise/psykologhjælp - Skal de? {{forumTopicSubject}}

Jeg og en veninde fandt i nytåret 2007/2008 en nær ven død.
Det var os der måtte konstatere hans død, og ringe efter 112, hvor de var utrolig flabede overfor os, og ham der sad derinde sagde til mig at jeg skulle holde op med at græde, og yde førstehjælp, og hvis vi ikke gjorde det var det vores skyld at han døde. Men han var helt blå og kolde hvad skulle vi gøre- Det slog mig jo bare endnu mere ud.
Vi måtte ingenting da politiet kom. Min afdøde vens kæreste sad og var gået i chok, og vi andre var ved det, men måtte holde os klare.
Vi blev afhørt, og politet kørte igen.

Jeg har stadig mén af det, og bærer stadig rundt på en skyldfølelse, og har i månederne op til og efter, det virkelig dårligt.

Nu tænker jeg. Skulle politiet ikke tilbyde krise/psykolog hjælp, hvis man er meget ramt. Ingen af os blev tilbudt noget, og blev bare behandlet som om det bare skulle overståes.

Dødsårsagen er sagen uvedkommende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krise/psykologhjælp - Skal de?
  • #1   19. jul 2010 Politet burde have tilbudt krisehjælp/psykolog hjælp, er selv indenfor brand og redning, og der rekvirerer vi af og til krise psykologer til personer, jeg vil i dit tilfælde prøve at henvende mig til politiet personligt og snakke med dem om det, og så vil de sikkert hjælpe dig videre, og det er ingen skam at snakke med en psykolog, det vil gavne dig i sidste ende i stedet for du vil gå med en skyldfølelse,

    Og efter din beskrivelse af sagen, vil jeg mene den vagthavende du har snakket med den pågældene aften har været lige hård nok i tonen.

    Men mit råd er at tage ned påpolitigården og så få en snak med dem om dine muligheder. - Hvis det er har du jo også klagemuligeheder over alarmopkaldet hvis du ikke føler dig godt behandlet...


  • #2   19. jul 2010 hey syntes du skal ringe til en psykolog hvis du har brug for det, og så finde ud af hvem regningen skal gå til bagefter. men jo jeg vil mene at politiet skal tilbyde dig krise hjælp.

  • #3   19. jul 2010 Det plejer at være den normale fremgangsmåde, hvert fald ved nordjyllands politi. Har to kammerater ved politiet.

    Men heller ikke jeg blev tilbudt noget da jeg havde en nærdøds oplevelse, da jeg med nød og næppe undgik en ældre spøgelsesbilist i et uheld udenfor Frederikshavn. Hjalp deslige med at holde en der var fast klemt vågen indtil falck og brandvæsen ankom. Og måtte da også guide indsatslederen hen til vraget, da de var gået igang med at behandle de andre tilskadekomne, de havde ikke opdaget bilen i grøften der lå på hovedet.
    Har dog aldrig haft nogen mén af den ulykke, ikke engang så meget som et mareridt så havde ikke brug for det, men ved at det normalt bliver tilbudt, hvert fald hvad jeg får fortalt af mine venner.

    Lyder ikke som en rar oplevelse. Jeg fik det selv tilbudt umiddelbart en time efter, da min egen far kom hjem for at dø i eget hjem, han nåede kun at være hjemme i 2 timer hvor han døde på en yderst ubehagelig og voldsom måde i mine arme. Dårlig information fra hospitalet og fraværende hjemmepleje da han kom hjem førte til et totalt unødvendigt dødsforløb desværre. Det er meget vigtigt at hjælpen bliver sat ind så tidligt som muligt så man ikke selv kan nå at danne sig et forløb i hovedet, da dette meget ofte ikke er forbundet med handlings forløbet i virkeligheden.

    Du kan dog gå til egen læge og forklare ham din situation, dermed kan du blive henvist til en psykolog og komme i behandling hvis det er nødvendigt. Bestemt ikke noget man skal gå og gemme på sådan en oplevelse hvis den plager en. Det bliver kun værre af at fornægte det. Havde selv en pokkers masse ideer og fordomme om hvor tåbelige psykologer var, men det nu rart nok de var der da det er nødvendigt, for det kunne jeg sq ikke lige selv magte smiley

    Så glem fordommene og kom afsted, bare det at have et sted at komme af med det på en ordentlig måde føles som 50kg der bliver løftet af dine skuldre.


  • #4   19. jul 2010 Tak for svar smiley

    Men Rasmus , jeg tænker at det er for sent, da det er over 2 år siden.
    Jeg synes bare at vi skulle have været tilbudt en form for hjælp.

    Ja, jeg vurderede også den vagthavende til at være for grov. Jeg stod som 17årig og vidste ikke hvad jeg skulle gøre.


  • simon l
    simon l Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 618
    #5   19. jul 2010 politiet SKAL tilbyde krisehjælp og du skulle meget gerne kunne få gratis hjælp idag selv om det er så lang tid siden, men hvad døde han af?? nytår så tænker jeg det måske kunne være narko?? og hvis så evt hvad?

  • #6   19. jul 2010 han kan jo også have væet fuld og have faldet i søvn på vej hjem, og på den tid af året er det meget koldt, og der bliver kroppen lynhurtig nedkølet.


    Men ja jeg vil stadig gå ned på stationen og nævne for dem ang. den sag hvor det var dig der fandt ham at du har altså brug for psykolog hjælp, så skulle de gerne tilbyde dig hælp.


  • #7   19. jul 2010 Mange tak for jeres seriøse svar. Dejligt at nogen gider give sig tid til at svare.
    Jeg vil helt klart tage jeres råd til mig.

    Dødsårsagen er ikke nævnt, da jeg ikke har lyst folks reaktion på dette.

    Tusinde tak for jeres resons. smiley


  • #8   19. jul 2010 så lidt.

  • #9   19. jul 2010 Jeg håber du finder ud af noget, det er ikke fair for nogen af de tilstedeværende der var.

    Snak om det.


  • #10   19. jul 2010 Ella, Søg læge og sig du har brug for at snakke. De vil tage den derfra og skaffe dig hvad du nu har brug for. Snakker af erfaring smiley

  • #11   20. jul 2010 Men hvis jeg ikke er medlem af noget, og ikke har noget.
    Kommer jeg så til at betale af egen lomme?


  • #12   20. jul 2010 Jeg snakkede med lægen først og blev henvist til psykolog.Jeg kom ikke af med noget selv.

  • #13   20. jul 2010 okay smiley Tak.

  • #14   20. jul 2010 Anytime. Hvis du føler du har brug for hjælp eller at snakke, så er det bare at spørge om hjælp. Bliver sgu kun være. Følte selv jeg var skyld i min kammerats død men efter ret så mange samtaler mener jeg idag det omvendte. Ting sker og nogle gange er vi bare ikke herrer over det.

  • #15   20. jul 2010 Selvfølig skal du yde førstehjælp. Du må og kan ikke bedømme en person død. Det er kun en læge der må gøre det.

    Den eneste en normal person må dømme en person død på er hvis hovedet er fraskildt fra kroppen.

    Så det er da klart han prøver på at få jer til at ta jer sammen til at yde første hjælp i stedet for at stå og græde. Det er hans arbejde at sørge for at personen får noget hjælp.


  • #16   20. jul 2010 Ella B: Det nytter nok ikke noget at snakke med politiet nu så det bedste du kan gøre er at få en henvisning fra lægen til en psykolog !

    Evt kan din læge i visse tilfælde sende dig til en psykolog uden nogen omkostninger på specielle psokolog klinikker ! Du skal være tålmodig da der kan være laaange ventetider ! Der kan dog gå lidt hurtigere på Lioson på bispebjerg hospital ! Men få en snak om det med lægen !


  • #17   20. jul 2010 SHN Vi havde været inde og mærke på ham.
    Hans puls var ikke at mærke. Han var helt blå og is kold.
    Han var jo ikke tid at redde.
    Desuden kunne vi ikke førstehjælp, og jeg var også ude og skrige og råbe på gaden om nogle kunne førstehjælp og ingen reagerede.

    Derudover synes jeg fandeme at det er svinsk, at manden fra 112 kan sidde og sige at det er VORES skyld at han er død, hvis vi ikke yder førstehjælp. Hvad fanden er det for noget at sige. Så får man da helt sikkert skyldfølelse, når man er gået i chok, og er fuld.


  • #18   20. jul 2010 Ja men loven siger man skal hjælpe. Selvom han er kold og ikke har puls. Det er kun en læge der kan erklære ham død. Det er sket før at folk kommer til live selvom man tror de er døde. (Sker meget sjældent)

    Hvis du ikke kan førstehjælp så burde 112 guide dig til hva du skal gøre. Det bedste man kan lære folk der ikke kan første hjælp er. "Lidt hjælp er bedre end intet hjælp" Skidt med om man skal trykke 30 gange og blæse i munden 2 gange. Bare man prøver et eller andet. Men det hjælper jo ikke på at i får jeres ven tilbage nu.

    Men det er jo ikke jeres skyld at han falder om. I prøvet jo at hjælpe ved at ringe 112 og råbe på hjælp. i gjore jo hva i kunne selvom hans livstegn var dårlige.


  • #19   20. jul 2010 SHN .

    WRONG, efter loven. kan du godt hvis personen mangler 2/3 dele af kroppen.
    om så det kun er hovedet der er adskilt fra kroppen. skal du i følge loven give første hjælp. men det giver jo ingen mening, når hovedet ligger for sig selv..
    så den tar de jo ikke efter. (;


  • #20   20. jul 2010 Kaare. Nej det skal man ikke. Hvis hovedet er fra kroppen så mangler han jo også 3/3 dele af kroppen smiley

    Men forkert emne.


  • #21   20. jul 2010 du tager jo ikke efter hovedet..

  • #22   20. jul 2010 Jeg har været i uddannelse som brandmand. Så har hørt om det 1000 gange. Så du behøver ikke at belære mig om noget smiley

Kommentér på:
Krise/psykologhjælp - Skal de?

Annonce