{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
562 visninger | Oprettet:

Konfirmations forberedelse i undervisningen {{forumTopicSubject}}

Nogle regioner har undervisng i konfirmations forberedelser selvom det er imod skole loven. Den slags skal ikke finde sted da det er noget personligt og ikke noget som har med samfunds orienteret fag at gøre.

Man påstår undervisningen ikke er forkyndende at gøre - gu har det så, for det er jo biblens lære man undervises i så man ved hvad en konfirmation drejer sig om.

>Det er mere blevet en kamp på retorik end det som det er - en religiøs forkyndelse.

Skoler skal ikke være religiøse ståsteder for præster som kæmper for at der kommer en luder og en lommetyv om Søndagen i kirken, for ikke ret mange af Danmarks borgere gider folkekirken hverken daglig eller i Weekenden. Folk har travlt i forvejen i hverdagen og så er der ikke energi til at se på folk i kjoler og andre steder med sjove hatte.

Konfirmation er et personligt valg og man bygger ikke en folkeskole på personlige valg men på en bred undervisning som gør at folk kan komme videre i Samfundet.

Det skal være en folkeskole for alle uanset religiøs baggrund, jeg ved godt at mange er for at udbrede det religiøse kristne budskab som modvægt imod andre religioner som nogle steder breder sig i takt med indvandring og flygtninge. Men det er noget som folk selv må om hvad de tror på eller hvor religiøs de vil være - det er ikke folkeskolens ærinde at tækkes nogen som helt religiøst.

AMEN.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Konfirmations forberedelse i undervisningen
  • #1   16. okt 2015 Jødiske skoler og koranskoler, hvad med dem? De får tilskud.

  • #3   17. okt 2015 NU blander i det hele sammen, jeg skriver ikke at man skal fjerne religions undervisning men konfirmations undervisning som ingen værdi har hvis man kigger på skolens funktion - det er en kirkelig opgave og har altid været det og som sådan ikke er en opgave for folkeskolen.

    Kirstine

    du snakker om tilskud til jødiske skoler og muslimske skoler. igen det er privat skoler og har intet med folkeskolen at gøre.

    Torben
    Du snakker om dansk kultur ??? det har da intet med folkekirken at gøre og dens funktion, det er længe siden man delte det op under reformationen.

    du ved kirke og stat.


  • #5   17. okt 2015 Ok torben vi behøver heller ikke at være enige for så¨har vi jo ingen dialog "S"

  • #6   17. okt 2015 Da jeg for mange år siden gik til konfirmations forberedelse, foregik det så vidt jeg husker efter skoletid..... Eller husker jeg forkert??? smiley

  • #8   17. okt 2015 Polysl, vi betaler også til privatskolerne, som lærer at citere koranvers, det meste af tiden, tvivler på at de der lærer om kristendom eller andre retninger. Synes dansker skoler skal favorisere kristendom, pga kulturarven i landet. Men direkte konfirmationsforberedelse...ok at sløjfe det indenfor skolefagene. Blot fortælle OM proceduren, måske.

  • #9   17. okt 2015 curt

    Torben har ret i at man kan spare kirkeskatten ved at melde sig ud, men man kan ikke melde sig ud af finansloven som vi alle betaler til bla. til dækning af kirkens udgifter.


  • #11   18. okt 2015 Rigtigt Alan, det foregik efter skoletid hos den præst, som skulle konfirmere os.

Kommentér på:
Konfirmations forberedelse i undervisningen

Annonce