{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
748 visninger | Oprettet:

hjælp til opgave {{forumTopicSubject}}

vil gerne have dette bliver taget seriøst, alt andet medføre frysning !!

vil gerne høres jeres mening om dette som jeg har skrevet ?

læs teksten samt opgaven og tilsidst det jeg har skrevet smiley om det ville være godt nok eller om det lyder helt forkert.

Læs teksten

Du er direktør for et sygehus, som er hårdt ramt af besparelser. Du er i den forbindelse nødt til at spare enten i hjertetransplantationer eller i knæoperationer. Du kan ikke vælge at spare lidt på begge områder, da den ene af de to afdelinger skal lukke. Du skal nu beslutte hvilken.

Du kan vælge at give pengene til knæoperationer. Budgettet rækker til 1000 knæoperationer. Du ved, at ventelisten for knæoperationer er ca. 7 år. De patienter, der venter på en knæoperation, har desuden ofte store smerter, og mange kan ikke passe deres job. Dette medfører et stort antal depressioner i denne gruppe af patienter.

Alternativt kan du vælge at bevare hjerteafdelingen. Budgettet rækker til 50 hjerteoperationer. Du ved, at ventelisten er ca. 2 år. Hjertepatienterne har ofte beskedne smerter, men dødeligheden blandt dem, der ikke bliver opereret, er 90%.


Opgave

Forklar og argumenter for nogle af de fordele og ulemper, der er ved de to muligheder i casen, og konkluder til sidst på baggrund af dine argumenter, hvilken løsning du ville vælge og hvorfor. Din besvarelse skal fylde 1½-2 sider.

Din besvarelse skal følge denne struktur:
1. Fremlæg først, hvad der ifølge casen taler for og imod
de to muligheder.
2. Diskuter derefter de to muligheder og tilkendegiv din
egen holdning til problemstillingen.
3. Sammenfat til sidst, hvilken mulighed du ville vælge og
hvorfor.

Min evaluering

Der er mange fordele og ulemper, ved disse to muligheder. Man kan vælge at spare på knæoperationerne, Budgettet rækker til 1000 knæoperationer, og vente tiden er ca. 7 år. Gør man det, går det ud over mange mennesker. Det vil komme til at gå ud over arbejdsmarkedet, da mange folk ikke vil kunne arbejde, med et dårligt knæ, og i værste tilfælde, vil det os gå ud over disse menneskers økonomi, og muligvis en depression. Man kan os vælge at spare på hjerte operationerne. Budgettet rækker til 50 operationer, og ventetiden er ca. 2 år. Hvis man skal gå ind og spare på dette, kan det føre til mange dødstilfælde. Jeg ville gå ind og spare på knæ operationerne, selvom det måske ville føre til mange gik arbejdsløs, og måske fik problemer med økonomien, da jeg mener man ikke selv kan gøre sig til dommer, og det vil jeg føle hvis jeg gik ind og tog andre menneskes liv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til opgave
Kommentér på:
hjælp til opgave

Annonce