{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.737 visninger | Oprettet:

Udeboende SU under 20 år {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at spekulere på hvor nemt det er at få udeboende SU når man er under 20 år gammel?
Jeg ved at man kan angive en årsag til at man ikke skal bo hjemme mere, fx pga. paldsmangel eller problemer med forældrene. Men hvor nemt er det at få studievejlederen til at skrive under på at man skal have udeboende SU under 20 år? Hvis nu jeg påstår, at jeg er blevet uvenner med mine forældre, er det så noget de skal tjekke op på, eller er de forpligtede til uden videre at tro på mig? Hvad er jeres erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udeboende SU under 20 år
  • #1   5. jul 2009 hejsa mener dine forældre skal skrive under på de ikke kan have dig boende mere, eller at du bor og 75km væk fra dine forældre/udannelsessted.

  • #2   5. jul 2009 Jeg fik det meget let.. Pga jeg har over 20 km til mit uddannelsessted..

  • #3   5. jul 2009 Mener vidst det er sådan.. Men kig på su.dk?

  • #4   5. jul 2009 hvis du ikke er under uddannelse så mener jeg ikke de skal give dig.


    og håber jeg heller ikke de gør så!!


  • #5   5. jul 2009 Sasche K: ja, men hvis man alligevel kan få 2000 kr. om måneden oveni uden at røre en finger er det da værd at gå efter. Nu bor jeg så kun 2 kilometer fra mit gymnasium.

  • #6   5. jul 2009 Mikkel B: de må jo aldrig give til nogen som ikke er under uddannelse?

  • #7   5. jul 2009
    Du skal være under uddannelse,
    være 18 år,
    og udeboende adresse.

    http://www.su.dk/SU/betingelser/Sider/default.aspx

    de er ligeglade med om du er uvenner med dine forældre (:


  • #8   5. jul 2009 *** Det er et tænkt eksempel ***

  • #9   5. jul 2009 Emh, jeg vil da ikke kalde det, at snylte, at få udeboende SU bare fordi man er under 20. Jeg får det da selv, og mine penge går til husleje, mad og regninger. Hvordan kan det være at snylte? når man nu engang er udeboende, så bør man sgu da også få udeboende sats, om så man er over eller under 20.


    til trådstarter - det krævern enten at du har over 20 km til uddannelses institution, eller at dine forældre ikke har mulighed for at have dig boende - f.eks. på grund af pladsmangel


  • #10   5. jul 2009 Emh, om man er over 20 og får pengene eller under går da ikke hverken mere eller mindre ud over dine skattepenge.


    Og nu er det heller ikke ligefrem alle der har mulighed for at få et job. Der er krise. Folk bliver fyret i flæng. De eneste der har let ved at få job lige pt er folk under 18, som ikke får den samme løn som voksne.

    Der er sgu flere aspekter i det, end at det bare er de unge der er ''lade''


  • #11   5. jul 2009 Haha, hvor er det barnligt at høre på det der Sascha smiley
    Selvom han arbejder, er det da stadig fedt at kunne få 2000 ekstra om måneden, det vil enhver da udnytte..


  • #12   5. jul 2009 Sascha K;
    Synes nu det er lidt af en syg holdning... Hvis knægten har mulighed for udeboende SU, så skal han da også ha' det - det har da intet med at være snylter at gøre...
    Hvis han så kan få det hele til at hænge sammen uden at skulle arbejde er det da også heldigt nok, de fleste vælger jo dog alligevel at arbejde for at have til det ekstra...

    En snylter er en der ikke gider lave en skid, sidde hjemme på sin flade røv og gør alt for at undgå at komme i arbejde, samtidig med at modtage kontanthjælp...


  • #13   5. jul 2009 Sascha K;

    virkelig dårlig holdning, man får su så man ikke spilder sin tid på et arbejde ved siden af of ikke falder bag ud, hvor svært kan det dog være ??


  • #14   5. jul 2009 nu tror jeg det er de færreste der får pengene fordi de bare ønsker nogle ''gratis penge''
    Syns egentligt det er en ret forstokket holdning at have :S

    Og angående HG, hvem har nævnt HG?

    Og man kommer sgu da ikke sovende til pengene når man får dem fordi man er igang med en uddannelse. En uddannelse som i de fleste tilfælde svarer til en fuld arbejdsuge på 40 timer?

    Men okay. Fordi der absolut ingen jobmuligheder er her hvor jeg bor, skal jeg flytte hjem til mine forældre, som ikke har pladsen, sælge min hund. Min kæreste skal flytte 300 km tilbage til odense osv osv - bare for at vi kan få lov til at tage en uddannelse, som i sidste ende gør, at vi giver det skyldte tilbage til samfundet?
    Grunden til at regeringen er villig til at give folk den su, er netop fordi de får det tifoldigt tilbage når folk så er uddannede og kommer ud på arbejdsmarkedet.

    Uden su ville folk ingen uddannelser tage, og hvor pokker står vi så lige ? Arbejdsgivere ville ikke ansætte folk pga manglende kompetencer, så de fleste ville ende på enten dagpenge eller kontanthjælp. Så får samfundet absolut intet tilbage. og hele den danske økonomi ville bryde sammen.



  • #15   5. jul 2009 Hold da op, det siger da ikke noget som helst... Og jeg er ældre en dig...

    Hvis SU'en blev afskaffet ville det for en hel del ambitiøse blive umuligt at studere... De fleste unge er gennem det meste af deres ungdomuddannelse inden de når at kunne få SU...

    Dem der netop har brug for en ting som SU er dem, som mig selv, der er lidt ældre og har bil/bolig=faste udgifter. I forbindelse med at man allerede har en uddannelse i forvejen, men vil noget andet..
    Det samme med dem der skal studere på uni, så skal de være igang døgndrift for at kunne få det til at hænge sammen, det er jo ikke fedt, hvor mange ville så vælge det frem for en lære/elevplads...


  • #16   5. jul 2009 Kære Sascha...

    Jeg synes du skulle flytte til et udland, hvor der er en meget lavere trækprocent... hvor folk selv betaler for deres uddannelse, og ydermere slet ikke passer den ordenligt fordi man skal arbejde ved siden af... Hver gang nogen bliver syg kan man få lov til selv at betale den muligt gastronomiske regning, der til gengæld sørger for at man ikke kan købe mad og betale husleje næste måned... Imens alt det foregår sidder andre, der hjemme og piller sig lidt i navlen, mens de ikke kigger ud over deres egen næsetip...

    Det er flot at du kan få dig et arbejde, og tillykke med det, men det er langt fra alle der kan klare presset og stresset ved at have et job ved siden af eks gymnasiet, selvom de intelligensmæssigt sagtens kan klare sig. Og hvad hjælper det at ens gennemsnit går ned fordi man skal arbejde, så man ikke kan komme ind på den uddannelse, man gerne vil... Det kunne jo være vi mistede en læge, som ud over at give masser af skattekroner også gavner samfundet...


  • #18   5. jul 2009 Et lille regnestykke...

    Ved alm SU i gymnasiet så vil en elev få ca 50.000 efter de tre år (hvis vi smører tykt på og antager at personen får s.u alle tre år)... Hvis vi så antager at personen tager en lang videregående uddannelse så kommer staten her til at betale ca 150.000 kr i su.

    Sammen giver det 200.000... det har staten fået tilbage på et år når personen er kommet i arbejde svarende til dennes uddannelse...

    Det tegner vidst et ret tydeligt billede smiley


  • Julemand .
    Julemand . Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #19   5. jul 2009 Altså om man er 19 og får udeboende SU eller om man er 20 og får udeboende SU er jeg sku egentlig ligeglad med.

    Jeg ville ønske at man bare kunne få udeboende fra når man var 18, for så kunne jeg flytte hjemmefra nu. I stedet skal jeg vente til om 2 år hvor jeg er færdig og jeg kan arbejde fuldtid.

    De penge man får for udeboende SU er jo hellerikke nogen penge man mærker for det hele går jo til husholdningen. Man får jo ikke flere lommepenge hver måned pga. det. Den ekstra sum penge man får fra udeboende SU er slet ikke nok til at dække de udgifter der kommer ved at bo ude.

    Et lille deltidsjob ved siden af skole på 10-15 timer, er jo slet ikke nok til at have en hverdag til at køre rundt, og det er de færreste der har tid til mere end de 10-15 timer, hvis man er i gang med uddannelse.

    Så Sascha kan ikke sige andet end at du bør have tænke en ekstra gang før du skriver sådan nogle ting.

    Vi er et af de få lande i verdenen der har denne form for støtte, og uden den ville MANGE fravælge de videregående uddannelser, for hvordan skulle man kunne gå på UNI og samtidig have et arbejde der giver nok penge til at bo ude?


    Jaa, måske er det ikke de unge der skal tage sig sammen, måske er det bare lige dig der skal tænke over hvad du skriver og prøve at se på hvilke konsekvenser dit forslag højst sandsynligt ville få for samfundet. Der er MANGE flere postive ting ved SU'en end der er negative.


  • #20   6. jul 2009 Det er muligt du mener det, men at du har skulle bruge tid på arbejde afspejler sig nu smukt, sådan som du staver smiley

    Men jeg må lige høre: Hvordan skal man kunne få et arbejde, hvis der ingen er ?


  • #21   6. jul 2009 Åh gud. Har du overhovedet læst noget af det der er blevet skrevet?
    Det lader ikke til det, for du ser bort fra samptlige kendsgerninger vi er kommet med.

    Arbejdsløsheden? - hvad skal vi så gøre? Skal vi alle bare flytte hjem, sælge alt hvad vi har for at tage en uddannelse, fordi det er umuligt at få job lige pt? (Hvorfor tror du så mange voksne vælger at gå i gang med en uddannelse netop nu? JA, fordi der ikke er nogen jobs)

    Skal vi afskaffe su'en, så 80% af alle vælger ikke at tage uddannelser, fordi det ikke kan løbe rundt? - Og den danske økonomi til sidst bryder sammen fordi ingen folk bliver ansatte på grund af at de ingen kompetencer har?

    Og som Daniel så smukt siger, så har folk som har været på su, allerede i deres første arbejdsår givet det de skylder tilbage i skat, så det går jo ikke engang ud over din tegnebog, men derimod får det hele den danske økonomi til at hænge sammen, i og med folk tager en uddannelse, og kommer i arbejde, og derefter giver tilbage til samfundet. Det er sgu ikke det ''weekend job'' en under uddannelse har, der får dansk økonomi til at fungere.

    Med den indstilling burde du bo i USA, selv betale din uddannelse, og selv betale dine regninger. Så slipper du for den forfærdelige skat, som jo åbenbart ikke fører noget godt med sig overhovedet.


  • #22   6. jul 2009 i min næst sidste linje

    regninger = sygehus regninger.


  • #23   6. jul 2009 Jeg nedgører ikke på grund af din holdning.. Men når der er et godt eksempel, der underbygger min teori så benytter jeg det da smiley

    ps. God tur


  • #24   6. jul 2009 Sascha, du skriver at du med din SU knap kunne få det hele til at køre rundt, og måtte arbejde hvis du ville have mad på bordet...

    Men hvordan ville det ha' set ud for dig hvis du ingen SU fik???

    Og det er dejligt når nogle tager ordet ytringsfrihed i brug, da det ofte bliver brugt til at modsige andres ytringer...


  • #25   6. jul 2009 Sascha K

    Jamen så god tur da. Så går det måske op for dig hvor værdifuldt vores vefærdssamfund er.
    Btw - måske skulle du selv få skyklapperne af. Du vælger at overse, over halvdelen af de ting vi siger i den her debat.


  • Julemand .
    Julemand . Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #26   6. jul 2009 Sascha tag du bare til USA. Mage til fucked ud samfund skal man satme lede længe efter.

    Aldrig i mit liv ville jeg bo derover. Har boet hos noget familie i en forstad til NY i 6 mdr. og fandme nej om jeg skal bo i det land.

    Det er da lækkert at man kan få fede biler til ingen penge og de har lavere skat, men hvis man så ser på hvor godt samfundet fungerer derover, så er jeg satme glad for den velfærdsmodel vi har her.


  • #27   18. dec 2009 jeg blev smidt ud hjemmefra to gange af min papfar fordi vi ikke kunne sammen.
    jeg sagde det til min studievejleder og han gjorde intet andet end at forhøje min su sats til 4900, han hjalp mig så også med at finde en lejlighed. ret fedt!


Kommentér på:
Udeboende SU under 20 år

Annonce