{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.319 visninger | Oprettet:

Flytning af gruppetavle. regler? {{forumTopicSubject}}

Er blevet lidt i tvivl om reglerne. Og kan ikke finde noget i SB.

Nogle der ved om det er lovligt og placere sin gruppe tavle i sin garage? Garagen har direkte adgang ind i kælderen i huset.

Og skal man underrette nogen når man tager strømmen i gravstenen for og flytte sin tavle.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytning af gruppetavle. regler?
  • #1   15. apr 2014 Det må du ikke gøre uden autorisation.

  • #2   15. apr 2014 Er udlært elektriker

  • #3   15. apr 2014 Burde du så ikke kende reglerne? Det stadig ulovligt og lave så længe du ikke har autorisation og kan skrive på at det er lavet efter gældende regler.

  • #4   15. apr 2014 Reglerne bliver ændret hele tiden.. og det er ikke ulovligt for mig og lave selv i min fritid. Skal bare have en til og skrive for at det er udført korrekt efterfølgende

  • #5   15. apr 2014 elektrikker eller ej, så er din mester autoriseret af en grund, og det er nemlig at han må godkende det.. det koster en sum penge at få det gjort, også selvom du er hans lærling, da det ikke er ham der får pengene..

    Så du kan jo bare hyre en elektriker hos din mester til det, og så bliver du nok selv sendt derud, og så er det godkendt og lavet på papir og det hele smiley


  • Hehe :D !
    Hehe :D ! Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 169
    #6   15. apr 2014 Få din mester til at lave papir på det og så giv ham en skilling for det smiley

  • #7   15. apr 2014 Ja du må gerne flytte den selv og nej du behøver ikke underrette nogen om at du tager sikringerne i gravstenen.

    Din mester skal stå inde for at du flytter tavlen og sørge for nye plomber til den hvis måleren følger med din tavle, så uanset hvad skal du lige orientere ham om det... men det skal ikke skrives nogen steder eller til nogen at tavlen flyttes, bare så længe du overholder gældende krav til placering af tavle.


  • #8   15. apr 2014 man skal melde til el forsyningen hvis måleren flyttes smiley lige et side spring^^ da det jo er en gruppetavle der snakkes om. bare lige til bonus info smiley

  • #9   15. apr 2014 Kan det passe at hvis man flytter sin måler tavle. At den så skal flyttes ud så den kan tilgås ude fra?

  • Kim M
    Kim M Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 125
    #10   15. apr 2014 Kan godt lide du siger du er udlært, men alligevel kender du ikke reglerne omkring flytning af gruppetavle

  • Olsen
    Olsen Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Svar: 27
    #11   15. apr 2014 Et hpfi relæ skal sidde i den bolig hvortil det hører. Derfor må du ikke sætte din gruppetavle i din garage, med mindre dit hus og garage er samme bygning.

  • #12   15. apr 2014 Man må godt sætte sin gruppe tavle i sin garage hvis der er direkte adgang til huset fra denne.. I min garage er der direkte adgang til kælderen.

  • Anders C
    Anders C Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 34 Svar: 912
    #13   15. apr 2014 Kim M

    Jeg kan godt lide, at fordi man er udlært, så tror du man kender samtlige regler.


    Jeg har oftest gået i industri.. Jeg må sige, jeg kender ikke navnet på tavlen man sætter op, og har sågar aldrig sat en normal husstandstavle op.


    Er det ikke okay, stadig at komme med spørgsmål?


  • Kim M
    Kim M Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 125
    #14   15. apr 2014 Nu er det jo hans eget ansvar at kende reglerne, osse selvom de bliver lavet om hele tiden. sådan er det da ingen for den branche jeg er i ang.

  • #15   16. apr 2014 Jamen han prøver jo netop at finde ud af reglerne ved at henvende sig herinde, måske ik det optimale sted, men det har da hjulpet ham indtil nu...

    En grp tavle må gerne sidde ude i en garage, det er kun i ny byggeri man ik må det medmindre der er direkte adgang til huset fra garagen....


  • #18   16. apr 2014 Nice tråd smiley
    Så blev jeg også selv lidt klogere.

    Kim, som Thomas skriver, så har elektriker faget super mange love og regler, og alt ligger kun inden for det pågældende arbejde man udfører. Og nu er der hurtigt 10 sidefag til elektriker faget, og også mange flere. Hver gren deres regler... Tror du så selv man kan have styr på alt? Det er derfor man har kollegaer, mestre, venner og nettet så man kan få lidt ekstra knowledge smiley


  • #19   16. apr 2014 Thomas h...
    Jeg kan så informere dig om at jeg er selv elektriker med egen virksomhed, så ved udmærket hvad de forskellige love og regler er omkring faget, det behøver du ikke bekymre dig om smiley
    Og jeg skal nok holde styr på flere love og regler end i 2 nogen sinde kommer til til sammen smiley
    Ud over det så kan jeg ik se hvad i "bitcher" over, manden prøver ved at spørge herinde om hvad regler han skal bøje sig efter netop fordi han er i tvivl.... det svarer da til i går til en af jeres svende og spørger vedr reglerne .... forskellen er ens, bare ik det bedste sted at spørge efter det, der findes mange andre fora hvor det havde været bedre....

    Ud over så kommer der ( som i sikkert IKKE ved) nye regler vedr det at ha en AUT, både for vvs og el området, de er vedtaget og gælder fra juni 2014... Så hold godt fast i jeres job drenge, der kommer mange om buddet fra Juni af smiley



  • Anders C
    Anders C Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 34 Svar: 912
    #20   16. apr 2014 kim s

    Forklar lige hvorfor der kommer mange om buddet fra Juni af? Tror du har misforstået noget.


  • Martin M
    Martin M Tilmeldt:
    nov 2015

    Følger: 1 Svar: 2
    #24   24. nov 2015 ja du må gerne flytte den, garage elle skur, man må bare ikke skulle igennem nogle fælles arealer. (Dette har jeg på skrift fra SIK)

    Hvis du flytter måleren skal forsyningsselskabet informeres. Dette står i fællesregulativet 2014 punkt 2.3

    Ja hvis du flytter måleren skal denne være tilgængelig for dit forsyningsselskab Dette står i fællesregulativet 2014 punkt 14


Kommentér på:
Flytning af gruppetavle. regler?

Annonce