Bil kørsel under 18 og uden kørekort? {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad der egentlig sker med personer der køre bil når de er under 18 og ikke har et kørekort.
Jeg har søgt på google, og har fundet mange forskellige svar.
Nogle mener at man får 5000 kr i bøde
Andre mener at man får udsat til kørekort til man er 21
Hvis man er i gang med at tage kørekortet, skulle det også nedsætte straffen har jeg læst?
Hvilke af disse teorier er rigtige?
I mit tilfælde er der tale om kørsel af bil hvor jeg er i gang med at tage kørekortet. Der venter snart en teori prøve, og har været ude at køre nogle gange.
Hvad er staffen hvis jeg bliver taget? Jeg skal bare bruge et konkret svar, som ikke bare er opdigtet, eller noget i har lært for 30 år siden.
På forhånd tak.
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 793
Men i virkeligheden, plejer betjentene, hvis altså det har foregået ordentligt, at se gennem fingre med det.
Jeg blev stoppet mens jeg kørte med min mor, da jeg var ved at tage kørekort. Det var på landevej, og der var halvanden uge til min køreprøve. Vi snakkede bare pænt til dem, og erkendte at vi udemærket var klar over at det ikke var lovligt, men at vi kørte på landevej for at øve, og være mindst til fare for alle andre - så fortalte vi hvordan landet lå, og så sagde de selvfølgelig alt det de skulle med at "hvis vi ser det igen, så slipper i ikke med en advarsel" osv osv.
Men jeg tror de fleste betjente vil se gennem fingre med det, men for guds skyld. Lad nu være at tage chancen. Det er vel bedre at vente en måned med at køre bil, end at vente 3 år?
feb 2007
Emner: 4 Svar: 853
feb 2007
feb 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Fotoprofiler: 1 Emner: 157 Svar: 5.457
Kun hvis han er taget i det :-).
Jeg kørte sgu også bil mens jeg tog køre kort.
Min far kendte nogen veje. Hvor der sjællendt kom nogen.
Da vi kom derud. Så byttede vi plads og så kørte jeg.
apr 2007
Følger: 1 Emner: 90 Svar: 338
Alle færdselsregler osv. er jo på plads, så jeg har absolut intet problem med at begå mig i trafikken. Det vil være ligeså uansvarligt at jeg kørte bil, som hvis en 18 årig der lige har fået kørekortet kørte bil. Vi har to ting tilfælles. Vi er begge uerfarne og så har vi begge forståelse for færdselsregler.
feb 2007
Det kan du sagtens sige, Men ham med kortet har bevis for at han kan.
Hvis du bliver taget 2 gange uden kort, så tager de bilen. også selvom det ikke er din bil
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.572
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 793
apr 2007
Man kan få udsat det kørekort man er i gang med at tage, så man skal vente f.eks. 3 år med at må tage det igen.
jul 2010
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 240
apr 2007
apr 2007
maj 2009
Din bødetabel er ikke opdateret. Det koster 7000 kr første gang.
maj 2009
feb 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 112
Men skulle der ske dét, at du kører galt - om det er ind i en anden bilist, eller om det bare er et træ, så skal du erstatte hele lortet, idet din forsikring ikke dækker når du ikke har kørekort. Du skal betale for din egen bil, samt modpartens bil samt evt. skade - hvilket nemt kan løbe op i et par hundredetusinder hvis blot en af bilerne totalskades - og det kan ske selv ved 60-80 km/t !
Så pas på med det... og tag ud på et ret øde område, og glem ikke, at man ikke lærer så meget på en landevej. Hvis du ikke engang kan køre på en landevej, så burde du have flere køretimer
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Fotoprofiler: 1 Emner: 96 Svar: 884
aug 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 653
Øhh nej. Han har bestået en kørerprøve og dermed bevist at han kan føre en personbil på fuldt betryggende hvis. Du har selv vurderet at du sagtens kan køre rundt i trafikken uden at være til fare for os andre.
Jeg synes du skal læse Muddis fremragende indlæg, og virkeligt vente indtil du har bestået den køreprøve.
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 155 Svar: 768
feb 2007
Forseelse Bøde
Ikke bruger sikkerhedssele (gælder også hvis du er passager)
1500 kr.
Bruger håndholdt mobiltelefon under kørslen
1500 kr.
Kører over for rødt 2000 kr. + klip
Ikke har sørget for, at passagerer under 15 år anvender sele
2000 kr. + klip
Ikke har fastspændt børn under 135 cm i godkendt udstyr 2000 kr. + klip
Placerer barn i bagudvendt barnestol v. aktiv frontairbag
1000 kr.
Har forkert/mangelfuld lygteføring 1000 kr.
Har nedslidte dæk (under 1,6 mm slidbane), pr. dæk
1000 kr.
Ikke giver tegn 1000 kr.
Ikke respekterer færdselstavle eller pile
1500 kr.
Kører ulovligt i nødspor 2000 kr. + klip
Overskrider spærrelinje v. overhaling
2000 kr. + klip
Overhaler ved fodgængerfelt 2000 kr. + klip
Overhaler hvor der er overhaling forbudt
2000 kr. + klip
Overhaler højre om 2000 kr. + klip
Overtræder ubetinget vigepligt
2000 kr. + klip
Kører mod færdselsretningen 2000 kr. + klip
Kører for tæt på den forankørende
2000 kr. + klip
Kører uforsvarlig slalomkørsel i tæt trafik 2000 kr. + klip
Kører om kap/væddeløbskørsel
2000 kr. + klip
Kører over jernbanespor, når det er givet stopsignal 2000 kr. + klip
Ikke anvender advarselstrekant (v. havari)
1000 kr.
Har diverse fejl og mangler v. køretøjet, pr. fejl 1000 kr.
Standser/parkerer ulovligt på motorvej/motortrafikvej 1000 kr.
Overlader føringen til person, der ikke lovligt kan køre køretøjet
2500 kr.
Kører uden at have erhvervet/generhvervet kørekort (1. gang) 7000 kr.
Ikke har medbragt kørekort under kørsel
1000 kr.
Motorcykel:
Kører uden hjelm/ikke har spændt hjelmen
1500 kr.
Kører ved siden af andet køretøj 1000 kr.
Transporterer børn under 5 år på tohjulet motorcykel
2000 kr. + klip
Ikke har sørget for, at passager under 15 år har styrthjelm på 2000 kr. + klip
Transporterer barn under 135 cm på tohjulet motorcykel, uden at barnet sidder på særligt barnesæde 2000 kr. + klip
Har flere passagerer med, end motorcyklen er godkendt til (bøde til alle)
1000 kr.
Hvis du laver flere forseelser samtidigt, bliver bøderne lagt sammen.
Bemærk: Ovenstående er vejledende bødetakster. De gælder ikke, hvis der er sket et færdselsuheld eller der er opstået situation, hvor din kørsel er til fare eller ulempe.
Hvis du har en særlig lav indtægt eller hvis du er under 18 år, kan du få nedsat bøden til det halve, dog min. 500 kr.
Senest opdateret: 07.03.2012
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 308 Svar: 1.711
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 29 Svar: 130
Der sagde de at man kun fik kørekortet udsat hvis man kørte for hurtigt eller havde drukket, men det er også 8år siden og der er sket en del siden.
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 235
kan godt passe hvad nicolai p skriver. bøden kan være efter "gammel" lov, og ikke sikkert de to biler har kørt sammen så det er blevet betegnet som to ulykker, hvor betjenten han måtte tage skylden for den bil han kørte..
nicolai p : din makker har også måtte betale for den bil han smadrede, da forsikringen ikke ville dække da føren var uden føreret. kan være han kom uden for byen inden han kørte galt, i en grøft, eller lign, så er det ikke sikkert han har fået et erstatningskrav for ødelagt grun, skilte osv
trådstarter : vent nu til du har fået det kort.. du kan blive gældsbunden resten af dine dage, HVIS du køre galt og forårsager skade på andre.. gennemsnittet på rapporterede trafikulukker er over en million kroner pr ulykke (hospital ophold, genoptræning, løn til falck folk osv). ved udemærket godt der højst sandsynligt ikke sker noget, men vent nu til du lovligt må køre. turde ikke selv tage chancen selvom jeg langfra er den mest lovlydige i trafikken
feb 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Emner: 119 Svar: 2.522
feb 2007
Ansvarsforsikringen dækker altid, så de ting der bliver ødelagt bliver altid dækket.
At forsikringsselskabet så bagefter kører regres på knægten bagefter er noget helt andet.
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 29 Svar: 130
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 308 Svar: 1.711
feb 2007
Hvor har du lige dine oplysninger fra. ?
Ansvarsforsikringen dækker altid, så længe der er plader på bilen.
Folk uden kørekort kan sagtens tegne bilforsikringer,
feb 2007
Forsikringen dækker
Ansvar for skade forvoldt ved benyttelse af bilen som trafikmiddel såvel indenfor som udenfor færdselslovens område.
Den erstatning, der udbetales til skadelidte, bygger på reglerne i erstatningsretten og er ens i alle selskaber.
Forsikringen dækker ikke
Ansvar for skade på førerens person og ting.
Ansvar for skade på forsikringstagerens og brugerens, ægtefællens eller samleverens ting.
Ansvar for skade på tilkoblet køretøj.
Ansvar for skade sket ved motorløb, kap- og væddeløbskørsel. Dog er der dækning for skade under/ved nationale orienterings- og økonomiløb, hvis løbet foregår i Danmark, politiet om fornødent har givet tilladelse til løbet og foreskrevne løbsregler overholdes.
Ansvar for skade opstået under jordskælv og andre naturkatastrofer, krig, krigslignende handlinger, oprør og borgerlige uroligheder eller udløsning af atomanergi.
At forsikringen kommer efter dig hvis du kører spritkørsel osv og kræver regres er noget helt andet.
feb 2007
Det du tænker på er kaskoforsikringen der ikke dækker ved sprit osv.
Kaskoforsikring
Hvad omfatter forsikringen
Forsikringen dækker bilen incl. fabriksmonteret standardudstyr.
Afmonteret tilbehør samt værktøj er meddækket, når det alene anvendes i forbindelse med den forsikrede bil, maksimum skal oplyses:
Musikanlæg: Selskabet skal redegøre for dækning, herunder eventuelle særlige maksimumbeløb og mulighed for at medforsikre musikanlæg ved tegning af en tillægsforsikring.
Kommunikationsudstyr: Selskabet skal redegøre for dækning, herunder eventuelle særlige maksimumbeløb og mulighed for at medforsikre kommunikationsudstyr ved tegning af en tillægsforsikring.
Andet ekstraudstyr, så som speciallak, fælge m.v.: Selskabet skal redegøre for dækning, herunder eventuelle særlige maksimumbeløb og mulighed for at medforsikre andet ekstraudstyr, så som speciallak, fælge m.v. ved tegning af en tillægsforsikring.
Hvilke begivenheder dækker forsikringen
Forsikringen dækker enhver skade på den forsikrede bil opstået ved f.eks. færdselsuheld, parkeringsskader eller brand. Forsikringen dækker også tab af bilen ved tyveri og røveri.
Hvilke begivenheder dækker forsikringen ikke
Forsikringen dækker ikke mekanisk skade.
Forsikringen dækker ikke skade som følge af vejrligets påvirkning og slitage eller anden forringelse af bilen som følge af almindeligt brug.
Forsikringen dækker ikke skade i forbindelse med behandling og bearbejdning.
Forsikringen dækker ikke skade som følge af kørsel uden vand eller olie.
Forsikringen dækker ikke skade i forbindelse med forsæt og grov uagtsomhed efter reglerne i Forsikringsaftaleloven.
Forsikringen dækker ikke skade i forbindelse med spirituskørsel eller kørsel under påvirkning af euforiserende stoffer.
Forsikringen dækker ikke skade i forbindelse med manglende kørekort.
Forsikringen dækker ikke skade opstået under jordskælv og andre naturkatastrofer, krig, krigslignende handlinger, oprør og borgerlige uroligheder eller udløsning af atomenergi.
Forsikringen dækker ikke skade i forbindelse med udlejning i strid med udlejningsbekendtgørelsen.
Forsikringen dækker ikke skade ved motorløb, kap- og væddeløbskørsel. Dog er der dækning for skade under/ved nationale orienterings- og økonomiløb, hvis løbet foregår i Danmark, politiet om fornødent har givet tilladelse til løbet, og foreskrevne løbsregler overholdes.
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 18 Svar: 58
sep 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 129 Svar: 622
sep 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 129 Svar: 622
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 970
apr 2013
Følger: 1 Svar: 1
2500,- i bøde til den der har ladet dig køre, hvis du ikke har fået lov af nogen har du stjålet bilen, så er der en størrer bøde eller fængels straf.
Hvis du har indtaget spiritus eller køre påvirket kan dit kort udskydes, hvis du bliver taget flere gange bliver straffen højere, 5. gang så er det i fængsel.
Din/dine forældres forsikring dækker hvis du er under 18 kun de skader du lave på andre eller andet, ikke egene skader.
Køre på en landevej eller en tom parkeringsplads eller lign. som tidligere skrevet kan du jo altid vente lidt længere efter at ha ventet små 18 år
sep 2016
dec 2016
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
apr 2017
Jeg blev igår ved 21:00 tiden stoppet af politiet, hvor jeg dog uheldigvis ikke har et kørekort.
Jeg tænker dog ikke så meget på bøden, fordi de sagde jeg ville få den halveret, fordi jeg er 17 år og studerende.
Men jeg er dog igang med mit kørekort, og kvinden som var politibetjent sagde dog hun ikke tror, at de vil udsætte mit kørekort, men er der nogle som ved noget angående det.
Kæft det er en dum fejl, og jeg vil sige til folk som ikke kan lade vær, stop det, fordi du først indser din fejl, når konsekvensen ligger på dig.
Bil kørsel under 18 og uden kørekort?