{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overleve på SU .
  • #1   5. jul 2010 arbejde ved siden af? tror jeg flertallet gør.
    5000 kr om måneden er bare ikke ret mange penge når man er i tyverne.


  • #2   5. jul 2010 Hvis nu man arbejder 37 timer i praktik i forbindelse med ens uddannelse ? smiley Men nej . 5000 er kun lige til min husleje ..

  • #3   5. jul 2010 alt afhængig af hvordan dit studie er lagt kan man sagtens arbejde ved siden af.
    jeg kører fx bybus ved siden af mit studie, det er perfekt da jeg både kan arbejde om aftenen og i weekenden til en rimelig okay timeløn.
    jeg har ligeledes også råd til både egen lejlighed og motorcykel, og jeg lider ingen nød.
    så det er absolut muligt, selvom jeg ved at mit job ikke ligefrem er et gængs studiejob.


  • #4   5. jul 2010 Jeg har studielån ved siden af, så har ca 8000 kr om måneden.


  • #5   5. jul 2010 Sorry men find en billigere bolig smiley

    SU studerende har sjældent en bolig på over 30 kvm smiley

    Men som andre siger, job ved siden af.


  • #6   5. jul 2010 At flytte bliver ikke en mulighed .. Så hellere arbejde dobbelt så meget ..

  • #7   5. jul 2010 . : Maria NosseFakta : .

    Nemlig jeg flytter om ca. 8 måneder og har fundet su leglighed til 1300 alt inkluderet i odense nø smiley og måse en i odense c til 1600 smiley


  • #8   5. jul 2010 [ R.I.P. M.J. ] Sasan M :

    Har selv haft en i Odense C med alt inkl for 2800. Det var så med fjernsyn, internet osv. rimelig dyrt men oka havde eget køkken og skulle kun dele bad med en enkelt person. Og det lå på Vesterbro (Ergo det koster) men ja det er nemt at finde billige boliger når man gider.


  • #9   5. jul 2010 Ann
    Alle dem, som ik overlevede kan af gode grunde ik svare i dette emne ;D


  • #10   5. jul 2010 Su-lån, arb ved siden a studie og find dig en lejlighed der passer til din indkomst ! Hvis du bruger hele din Su bare på at sove i en seng, så har jeg sku ikk ondt a dig smiley

    Jeg har 30kvm 2 værelser, eget køkken med alt, og deler bad og lokum med min nabo - til 2400 alt incl. Jeg ryger og drikker som et svin, spiser alt for godt, laver min bil og tørre røv i 4lags lux papir, og jeg har ikk noget arb ved siden a, da der ikke er noget som helst at finde her smiley Men jeg har mad på bordet og betaler huslejen til d.1 smiley

    Og så har jeg internet og Viasat (eller rettere, Viasat har jeg ikk haft i godt mdr. nu fordi de ikk vil komme og lave deres lort, så jeg har intet tv signal smiley Men bortset fra det ! hehe ..


  • #11   5. jul 2010 ^^

    Ja, så er man sku for kræsen!!


  • Rasmus a
    Rasmus a Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 79
    #12   5. jul 2010 find en billig bolig

    evt ta su lån (men det kommer du til at betale af på de næste 35 år, da det er lavet sådan at du ikke bare kan betale det hele ud, selv om du kommer til penge...)

    søg bolig sikring ved kommunen

    find et arbejde, så du tjener noget ekstra...

    tænk dig om når du er ude og handle! smiley


  • #13   5. jul 2010 Boligsikring gir så ikk en skid, men det kan vel betale for kaffen smiley

  • #14   5. jul 2010 under min udd. arbejdede jeg i weekenderne, tjente 7000 kr efter skat hver måned. jeg levede som konger. min husleje var på 2000 kr, så var der 9000 kr til mig selv hver måned. havde en kanon weekendarb. mennnn på den anden side, havde jeg ikke fri i weekenderne. kendte ikke til weekend i 2 -3 år.

  • #15   5. jul 2010 hahaha ja har SU og su-lån får godt 7500 pr md og det gør damen også.
    men vi har lejet et hus, gider sq ikke bo på et lille snot værelse, og så har vi vores BMW E39, man skal jo også komme rundt med stil..

    Vi går ikke i byen, så spare en røvfuld penge der
    og vi tjener til sammen ca 5000 efter skat ved siden af SU´en


  • #16   5. jul 2010 Rasmus A

    Skrevet: 05-07-2010 08:36:38

    evt ta su lån (men det kommer du til at betale af på de næste 35 år, da det er lavet sådan at du ikke bare kan betale det hele ud, selv om du kommer til penge...)


    Hvem har dog fortalt dig det..???
    (link fjernet)

    Du kan altid betale en højere ydelse, hvis du vil afkorte tilbagebetalingsperiodens længde. Du kan selv ændre ydelsen på www.borger.dk/sulaan. Du kan altid vælge at indfri dit lån


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #17   5. jul 2010 Pure Breed: SU-lån er kun til supplement i en kortere periode. Bestemt ikke klogt at sætte sig i en økonomi hvor det er nødvendigt med SU-lån i hele studietiden.
    Er man på SU-lån i 4 år, så kan man efter endt uddannelse stå med en gæld på 130-150.000,-
    Og hvis man derefter også lige skal have andre ting som øger ens økonomiske behov, er der sjældent råderum til stor afvikling af studiegælden. Det er ikke helt uden grund SU styrelsen også oplyser om afvikling af studiegæld fra 1982
    http://www.su.dk/SULaan/typer/1982til90/Sider/default.aspx

    Iøvrigt er der ikke meget stil over en E39. Det er jo en kebab-slæde...


  • #18   5. jul 2010 Jeg vil MEGET hellere have overskud i de 5 år min uddannelse tager, og ja man får en gæld på 150k men det er sq også meget nemmere at betale tilbage når man har en ordentlig uddannelse...

    Kebab-slæderne er 3 serien, der er ikke mange af de abekatte som vælger 5 serien...


  • #19   5. jul 2010 Pure Breed .

    hvem hentyder du til når du skriver Abekatte??


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #21   5. jul 2010 Pure Breed: Står der BMW på hjelmen er den en kebabslæde. Punktum.
    Får du maks SU-lån i de 5 år, så er den gæld vokset til små 175.000,-
    Ja det kan afdrages, men skal det gøres hurtigt er der ikke plads til at nyde man er færdig med at læse.
    Sætter man derimod sin levestandard ned mens man læser og supplere med et job, er man gældsfri når man er uddannet, og kan nyde det med køb af bil/bolig eller hvad man vil.
    Trist at blive færdig med at læse, med det formål at banke gæld af...

    SU lån er stadig det dårlige råd, og kun til nødbrug.


  • #22   5. jul 2010 Flyt på kollegie.
    Vi giver 3200 inkl. alt.
    dvs. vask, el, varme, vand, internet og den store tvpakke. smiley
    Vi har en 2 rums på 42 kvm.


  • #23   5. jul 2010 Tosse 2
    i dont give a crap.. det er en fantastisk bil at køre i, og vælger HELT sikkert BMW over Audi og en rusten mercedes...

    Nu er det nemt nok at få et job som giver mere end 20k når man er færdig oven i det har jeg garenteret arbejde når jeg er færdig..
    og så vil jeg hellere have 2500 ekstra nu end når jeg har ordentlig arbejde..

    Jeg får 30k om året, så 150k skylder jeg når jeg er færdig


  • #24   5. jul 2010 Nikolai - Nu har jeg været skrevet op til lejlighed i 5 år . Og har ikke boet her et år endnu . Så nej jeg flytter ikke ..

  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #25   5. jul 2010 Pure Breed:+20K pr måned er ikke en høj løn. Hvis i har studieforsikringer nu, stiger det jo også. Og nej, hvis du får 30.000,- i lån i 5 år, vil du så skylde små 169.000,- når dit studie stopper.

  • #26   5. jul 2010 jeg sagde også at det var nemt at finde et job der giver 20k.. og ja det er et lavtlønnet job.. men stadig en del mere end de 5k man får i SU..

    Vi har ikke studieforsikringer, vi har ganske almindelige forsikringer..
    vi har ingenting som stiger efter studie stop, andet end løn og nok forbruget. smiley



  • #27   5. jul 2010 Jeg bor ude, sammen med kæresten, har barn (hvilket vil sige jeg ud over Su og su-lån kan få forsørger lån), har 2 katte (plus 5 rescue) og 2 heste, som står hvert sit sted..

    Jeg har ingen problemer med at få råd til det hele.. Det handler om at prioritere hvad der er man syntes er vigtigst i livet..

    jeg vil hellere bruge 500 kr på mine dyr og mit barn end jeg vil gå ud og drikke dem op smiley


  • #28   5. jul 2010 jeg har intet arbejde ved siden af og tager tit på katteudstilling med den ene kat.. Samme kat har lige fået revet 2 tænder ud efter den har været røngtgen fotograferet smiley

    Hver 3. måned er der dog også børnepenge, men de indgår kun i budgettet hvis det er aller højst nødvendigt, hvilket det ikke er skønt de mange udgifter jeg har haft i denne måned


  • #29   5. jul 2010 tror mange af jeg misforstår emnet

    citat Jeg er der når du ikk trækker for .:

    "Til jer der bor ude . FOR JER SELV . Hvordan overlever i på udeboende SU ?"

    så alle jer der ikke bor alene på en SU. det er ikke det der efterspørgers.
    i har jo 2 indkomster til en hustand. hvilket uden tvivl gør ting lettere.



  • #30   5. jul 2010 så du bor ude nu?

    før jeg flyttede hjemmefra valgte jeg at arbejde i knapt 2 år på en fabrik, og de penge jeg tjente der blev sat i en opsparing! Det har så gjort at da jeg startede på min uddannelse havde jeg fint råd til at flytte hjemmefra i en fin lejlighed (ikke bare en af de billige skrammel lejligheder) og holde bil ved siden af.

    hvis du allerede bor ude, så er det vel bare at finde et job ved siden af uddannelse?


  • #31   5. jul 2010 Alf . - Jeg betaler SELV for alle mine dyr, huslejen og mad deles vi om, men hvis jeg boede selv ville der ha været penge nok til det..

  • #32   5. jul 2010 2500 kr husleje (kan variere med 500 kr i begge retninger)
    1000 kr mad
    1500 kr til diverse

    Intet problem


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #33   5. jul 2010 Tanja: Det er så for lånte penge du har det liv. 3.975 pr måned bliver til små 50.000kr i gæld om året inkl rente, så efter 4 års studie skal du betale af på en 200.000 kroners gæld...

  • #34   5. jul 2010 Nikolai R - Jeg fremstilelr heller ikke at jeg er dygtig.. Det blev spurgt til hvordan man overlever, og jeg skriver hvordan

    Tosse 2 - Ja og jeg nyder hver en krone smiley Hellere have dyr omkring mig end at sidde og leve på havregrød, fordi man tror man får en dyr gæld. SU lån er det billigste lån man kan tage..


  • #35   6. jul 2010 nu er SU lån jo langt fra den eneste mulige løsning på at kunne bo alene i en lejlighed.
    det er altså ganske muligt at bare arbejde ved siden af.
    må godt nok være surt at skulle lave gæld hver evige eneste måned bare for at få en hverdag til at hænge sammen.

    ps jeg spiser kun havregrød pga det er sund, og altså ikke fordi jeg ikke har råd til anden. tværtimod faktisk. smiley


  • #36   6. jul 2010 Nikolai R - Jeg ved præsis hvad jeg har gang i, jeg er altså ikke den første genneration til at få en uddannelse smiley

    Jeg vil betale dem tilbage på samme måde som man betaler alt andet tilbage.. Logisk ikke?

    Og jeg bruger ikke 4.000 på dyr hver måned..


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #37   6. jul 2010 Tanja: Jo det er logisk, et lån skal jo sådan set betales tilbage. Men når du er færdig med at læse, og dermed får et job der giver dig 3-6.000,- mere udbetalt, så går en del af glæden ved at få mere i løn fra, når der er en stor studiegæld der skal afdrages.
    Men håber da for dig og dit barn at du har styr på det:
    http://www.jobindex.dk/cgi/content.cgi?rm=show&id=704
    http://www.avisen.dk/unge-kan-ikke-betale-su-tilbage_128233.aspx


  • #38   6. jul 2010 Nikolai R - Jamen det har jeg.. Ellers ville jeg jo ikke gøre det..

    2000 kr er heller ikke mange penge når man har et job..

    Tosse 2 - Nu handler livet ikke om penge, jeg har ingen glæde ved at få selve lønnen, men jeg har masser af glæde ved at have dyr og barn


  • #39   6. jul 2010 Forstår ikk helt i gider bruge så meget tid på at kloge i andres økonomier?
    Og nu ved jeg ikke om der er forskel på folk, men jar betaler da kun 360,- hver anden måned, det sku da a hva jeg har hørt være rigmelig std.


  • #40   6. jul 2010 Har jeg skudt styr på .. Har lånt til 3 grundforløb, den som Autolaker var så kun 10uger og den har jeg betalt halvt tilbage da jeg havde pisse godt arb INDEN finanskrisen .. Så ved ikke, vil skyde på en mellem 25 - 30k ? Hvis jeg ku FINDE et arb mens jeg gik på skole, så havde jeg os valgt lånet fra, men det er ikke til her i byen desværre ..

    Hva da ? smiley


  • #41   6. jul 2010 Haha jo deet smiley Men vent og se, ska nok vise sig jeg ikk har styr over en skid og jeg faktisk er en halv mill. fattigere ;b HE HE ..

Kommentér på:
Overleve på SU .

Annonce